کد خبر: 656965
تاریخ انتشار :

وزیر خارجه چین از استرالیا خواست همانند یک شریک رفتار کند نه رقیب

وزیر امور خارجه چین از همتای استرالیایی‌اش خواست با چین همانند یک شریک رفتار کند نه یک رقیب و "انرژی مثبت" را برای بهبود روابط میان این دو کشور به کار بگیرد.

وزیر خارجه چین از استرالیا خواست همانند یک شریک رفتار کند نه رقیب
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، به نقل از خبرگزاری رویترز، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در حاشیه نشست گروه ۲۰ در بالی گفت: امیدوارم استرالیا از این فرصت استفاده کند، اقدامات ملموس انجام دهد و به درک درستی از چین برسد.

وی افزود: علت اصلی مشکلات در روابط چین و استرالیا در سال‌های اخیر این است که دولت‌های قبلی استرالیا اصرار داشتند تا با چین به عنوان یک "رقیب" و حتی یک "تهدید" برخورد کنند. حرف‌ها و اقدامات استرالیا "غیر مسئولانه" است.

چین از سال ۲۰۲۰ میلادی واردات زغال‌سنگ و دیگر محصولات استرالیایی را محدود کرده است. از جمله دلخوری‌ها و ناراحتی‌های جدی پکن این بود که کانبرا خواستار تحقیقاتی جامع و کامل درباره ریشه اصلی ویروس کرونا، تحقیقاتی درباره مداخله ادعایی چین در سیاست‌های استرالیا و ممنوعیتی بر مشارکت کمپانی هوآوی در استقرار شبکه ۵ جی در استرالیا شده بود.

پنی وانگ، وزیر امور خارجه استرالیا نیز به نوبه خود گفت: این دیدار با وانگ یی نخستین گام در راستای باثبات کردن روابط دوجانبه بود اما طول می‌کشد تا پکن موانع تجاری را که در رابطه با استرالیا اعمال کرده، بردارد.

استرالیا همچنین نسبت به حضور رو به رشد چین در منطقه اقیانوس آرام ابراز نگرانی کرد و آنتونی آلبانیز، نخست وزیر استرالیا روز جمعه هشدار داد که رفتارهای پکن تهاجمی‌تر شده است.  

این در حالی است که وانگ یی در این دیدار با پنی وانگ گفت: چین با کشورهای جزیره‌ای مستقل در منطقه اقیانوس آرام بر اساس درخواست‌ها و نیازهایشان همکاری می‌کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها