کد خبر: 657118
تاریخ انتشار :

بازگشت به مارس ۲۰۲۲

بیانیه آمریکا و اتحادیه اروپا چه می گوید؟

بیانیه آمریکا و اتحادیه اروپا چه می گوید؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

بیانیه اخیر واشنگتن و تروییکای اروپایی در خصوص آخرین تحولات برجام،به وضوح نشان می دهد که بازیگران غربی بار دیگر به مارس 2022( زمان برگزاری آخرین دور مذاکرات در وین ) بازگشته اند. بر اساس این بیانیه جدید، وزاری خارجه آمریکا و سه کشور اروپایی در بیانیه‌ای خواهان رویکرد مثبت ایران نسبت به توافقات به دست آمده در مذاکرات احیای برجام شدند. این مذاکرات در حال حاضر وضعیت تعلیق پیدا کرده است.

وزارت خارجه آمریکا از دیدار آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور با همتایان اروپایی خود در حاشیه اجلاس وزرای گروه ۲۰ در بالی اندونزی خبر داد.بر اساس بیانیه وزارت خارجه آمریکا، آنتونی بلینکن به همراه کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه، آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان و تیم بارو، دبیر سیاسی و معاون وزیر خارجه بریتانیا، در گفت‌وگوهای مشترک خود برای ارائه کمک‌های بیشتر به اواکراین و حمایت‌های بشردوستانه رایزنی کرده‌اند.

برنامه هسته‌ای ایران و سرعت پیشرفت این برنامه نیز در محور مذاکرات دیپلمات‌های ارشد این چهار کشور بوده است. بر اساس گزارش دویچه وله،هر چهار مقام بر تعهدشان نسبت به احیای برجام و بازگشت همه طرف‌ها به این توافق تاکید کرده و از ایران خواسته‌اند که مطالبات فرابرجامی را کنار بگذارد و با پیش‌نویس توافقی که در دسترس است همراهی و موافقت نشان دهد.بلینکن قبلا نیز این نظر را اعلام کرده است که اگر مذاکرات احیای توافق اتمی با ایران (برجام) به فرجام نرسد، آمریکا به تحریم ایران ادامه خواهد داد.آمریکا و ایران اخیرا در دوحه قطر در مورد احیای برجام به طور غیرمستقیم با یکدیگر گفت‌وگو کردند که این مذاکرات بی‌نتیجه پایان یافت.

در این خصوص، ادعاهای گوناگونی مطرح شده است. رابرت مالی، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران، در گفت‌وگو با یک خبرنگار  آمریکایی علت بی‌نتیجه ماندن مذاکرات دوحه را طرح درخواست‌های جدید "دور از واقعیت و فرابرجامی" از سوی ایران عنوان کرد و گفت، تهران با این کار به یک فرصت دیگر پشت پا زد!ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز درخواست‌های جدید و فراتر از چارچوب توافق هسته‌ای از سوی ایران را علت بی‌نتیجه ماندن مذاکرات دوحه عنوان کردو افزود که آمریکا فعلا برنامه‌ای برای ادامه مذاکرات ندارد.

این در حالی است که مقام‌های ایران روایتی مثبت از اجلاس دوحه به دست می‌دهند و نسبت به ادامه مذاکرات خوش‌بین هستند.حسین امیرعبداللهیان ، وزیر خارجه ایران، در یک نشست خبری مشترک با همتای قطری خود تاکید کردکه مطالبات ایران کاملا در چارچوب توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است.

او تمرکز گفت‌وگوهای اخیر در دوحه را روی "یک موضوع اساسی" عنوان کرد و افزود که این موضوع "تضمین موثر از سوی آمریکا در حوزه هر آن چیزی است که بخواهد نفع کامل اقتصادی ایران از برجام را تحت تاثیر قرار دهد".

متقابلا کشورهای غربی مطالبات فرابرجامی ایران را مانع اصلی حصول توافق می‌دانند. به گفته آنها، این مطالبات از جمله شامل تضمین دولت بایدن برای ایمنی سرمایه‌گذاری‌های خارجی در ایران تا پایان کار این دولت و حتی تضمین درباره عدم بروز وضعیتی مشابه دوران ترامپ و خروج آمریکا از برجام و نیز حذف نهادهایی مانند سپاه پاسداران از فهرست تروریستی ادعایی آمریکاست. با این حال، دغدغه اصلی به قوت خود باقیست! 

موارد یاد شده، به هیچ عنوان مصادیق زیاده خواهی یا مطالبات فرابرجامی محسوب نمی شود. در صورتی که آمریکا و اتحادیه اروپا زیر بار ارائه تضمینهای موثق در قبال آینده توافق برجام نروند، سرنوشت توافق سال 2015 در قبال توافق احیای شده احتمالی نیز متصور می باشد.فراموش نکنیم که جمهوریخواهان تاکید دارند در صورت بازگشت به کاخ سفید در سال 2024 یا 2028، توافق منعقد شده با تهران را از بین خواهند برد. در چنین شرایطی نگاه تضمین محور به توافق هسته ای، فراتر از یک الزام محسوب می شود. 

در خصوص رفع محدودیتهای غیر برجامی (که پس از خروج ترامپ از توافق هسته ای وضع شده است ) نیز باید گفت که این موارد در تناقض با ماده 29 توافق هسته ای می باشد. به عبارت بهتر، آمریکا متعهد است که هرگونه اقدامی که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم بر روند اجرایی شدن توافق هسته ای تاثیرگذار می باشد را از بین ببرد.بدیهی است که محدودیتهای وضع شده با برجسبهای غیر برجامی نیز در صورتی که مانع از رفع عملیاتی تحریمهای برجامی شوند، مصداق این قاعده محسوب می گردد. در چنین شرایطی مشخص نیست که چرا مقامات آمریکایی-اروپایی در صدد القای این موارد به مثابه زیاده خواهی برجامی ایران هستند! بدون شک با اصرار بر این رویکرد و بازگشت به ماه مارس 2022، توافق نهایی میان ایران و اعضای 1+4 بر سر احیای توافق هسته ای و عملیاتی شدن رفع تحریمها حاصل نخواهد شد. 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها