کد خبر: 657120
تاریخ انتشار :

آیا در انتخابات 2020 آمریکا نسخه جانسون هم پیچیده شد؟! / کپی برابر اصل ترامپ

آیا در انتخابات 2020 آمریکا نسخه جانسون هم پیچیده شد؟! /  کپی برابر اصل ترامپ
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

طی روزهای اخیر ، تفاسیر متعددی در خصوص استعفای نخست وزیر انگلیس مطرح می شود اما یکی از مهم ترین تفاسیر، به ارتباط این واقعه با انتخابات ریاست جمهوری 2020 باز می گردد. روزنامه «نیویورک تایمز» در مقاله‌ای به بررسی کارنامه بوریس جانسون، نخست وزیر مستعفی بریتانیا پرداخته، و در آن رفتار جانسون در دوران منتهی به کناره‌گیری خود را به دوران پایان کار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده تشبیه کرده است.به گزارش این روزنامه، با وجودی که جانسون به دلیل رسوایی‌های دوران نخست وزیری خود، در روزهای آخر کارش با شورش آشکار کابینه خود روبرو شد و حمایت حزب محافظه‌کار را هم از دست داد، اما زیر بار واقعیت نرفت، و مانند ترامپ در پی باختن انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 به «خیره‌سری» پرداخت، تا اینکه در نهایت مجبور شد استعفا دهد.

مروری بر آنچه در دوران نخست وزیری جانسون رخ داد در نوع خود قابل تامل است! جانسون روزنامه‌نگاری بود که سیاستمدار شد، و کارزار سیاسی خود را با طرفداری از «برگزیت» یا طرح خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا آغاز کرد. او از عوامل مهم پیروزی همه‌پرسی سال 2016 برای ترک اتحادیه اروپا بود، و هنگامی که مردم بریتانیا در سال 2019 در انتخابات پارلمان پای صندوق‌های رای رفتند، جانسون توانست با وعده «انجام برگزیت» به دفتر نخست وزیری راه پیدا کند.این بزرگترین پیروزی حزب محافظه‌کار از سال 1987 بود. جانسون بعدها، هنگامی که به دلیل رسوایی‌های اخلاقی مکرر در دوران صدارت خود مورد انتقاد قرار می‌گرفت، با ارجاع به آن پیروزی بزرگ اظهار می‌کرد که «چهارده میلیون رای‌دهنده»ای که وی را به دفتر نخست‌وزیری فرستاده‌اند، «مسئولیتی خطیر» بر عهده وی گذاشته‌اند.

با این حال، به گفته «نیویورک تایمز»، سیستم سیاسی بریتانیا بر خلاف ایالات متحده «پارلمانی» است و نه ریاست‌جمهوری. معنای آن این است که چهارده میلیون نفر مردم بریتانیا نه به شخص جانسون، که به حزب محافظه‌کار متبوع وی رای دادند، و جانسون صرفا با نظر مثبت قانونگذاران حزب خود در مقام نخست‌وزیری خدمت می‌کرد، و هنگامی که پشتیبانی حزب را از دست داد، طبیعتا می‌بایست از مقام خود کناره‌گیری کند.این روزنامه نتیجه می‌گیرد که نقش برجسته جانسون در آغاز کارزار ترک اتحادیه اروپا و سپس به انجام رساندن این کارزار، به علاوهٔ رهبری وی بر بریتانیا در دوران همه‌گیری کرونا، بی‌تردید جایگاه وی به عنوان یکی از نخست وزیران قابل توجه بریتانیا را تضمین می‌کند.

زمانی که ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری 2020 در مقابل بایدن شکست خورد، بسیاری از تحلیلگران از پایان کار جانسون درخانه شماره ده داونینگ استریت خبر دادند! در هر حال جانسون اصلی ترین حامی خود یعنی ترامپ را از دست داده بود! رئیس جمهور سابق آمریکا معتقد بود  که در صورت خروج نرم ( همراه با توافق) لندن از اتحادیه اروپا، دیگر فرصتی برای تحقق سلطه اقتصادی مطلق واشنگتن بر انگلیس وجود ندارد. بر این اساس، انگلیس حداقل تا ۵ سال تابع بسیاری از قوانین تجاری و گمرکی اتحادیه اروپا خواهد بود. بنابراین، حمایت آمریکا  از برگزیت، تنها در صورتی انجام می‌گرفت که خروج لندن از اتحادیه اروپا، بدون هیچ‌گونه توافقی با این مجموعه باشد.البته ، این رویکرد دولت ترامپ بر مبنای یک پیش فرض قطعی بنا نهاده شده بود: اینکه ترامپ از سال 2020 تا 2024 نیز در کاخ سفید حضور داشته باشد! پیش فرضی که تحقق پیدا نکرد و در نهایت دموکراتها انتخابات را به سود خود به پایان رساندند. 

فراموش نکنیم که بسیاری از سرمایه داران آمریکایی که اکثر آنها طرفدار ترامپ بودند،نقش به سزایی در پیروزی جانسون و محافظه کاران ایفا کردند. روزنامه گاردین دریکی از گزارش‌های خود که قبل از برگزاری انتخابات 2019 منتشر شد نوشت : «سرنوشت سیاسی انگلیس تنها به دست شهروندان این کشور تعیین نمی‌شود! عوامل دیگری وجود دارند که در شکل‌گیری این سرنوشت دخیل هستند. تعدادی از مؤسسات و افراد سرمایه‌دار در آمریکا سعی دارند ورود غیرمستقیم و درعین‌حال عمیقی به رقابت های انتخاباتی انگلیس داشته باشند، آن‌هم درست در شرایطی که منازعه بر سر برگزیت و آینده اقتصادی انگلیس به نقطه تعیین‌کننده خود رسیده است .» 

ترامپ در اواخر دوران ریاست جمهوری خود،  دولت جانسون را در خصوص تحقق برگزیت بدون توافق با اروپا به‌شدت تحت‌فشار قرار داده بود. حتی رئیس جمهور سابق آمریکا به جانسون گفته بود که مخالف هرگونه مذاکره ( نه فقط توافق) وی با اروپای واحد می باشد! در هر حال، جانسون زمانی که اصلی ترین حامی خود درکاخ سفید را از دست داد، به بازیگری جنجالی و در عین حال سردرگم در معادلات اقتصادی و سیاست خارجی کشورش تبدیل شد. سرانجام همان گونه که پیش بینی می شد، تاریخ مصرف سیاسی جانسون به پایان رسید و او نیز به مانند دیوید کامرون و ترزا می به سومین قربانی برگزیت تبدیل شد....

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها