کد خبر: 657121
تاریخ انتشار :

سایه مخالفان اردوغان بر کاخ ریاست جمهوری

نگاه حزب جمهوریخواه خلق به ایران

نگاه حزب جمهوریخواه خلق به ایران
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

طی روزهای اخیر رجب طیب اردوغان اخبار خوبی از نظرسنجی های عمومی و اننخاباتی نمی شنود! بر همگان مسجل است که حزب عدالت و توسعه بخش زیادی از رای دهندگان و طرفداران سابق خود را از دست داده و در مقابل، مخالفان اردوغان انگیزه بیشتری در خصوص شکست دادن و حذف همیشگی وی از معادلات سیاسی و اجرایی آنکارا پیدا کرده اند. برخی تحلیلگران معتقدند خروج اردوغان از قدرت چندان دور از تصور نیست، خصوصا اینکه برخی هم حزبی های سابق وی مانند عبدالله گل و احمد داوود اوغلو قطعا حضور جریانهای مخالف در مسند قدرت را نسبت به بقای اردوغان و حزب چندپاره اش در قدرت ترجیح می دهند. 

انتشار نتایج یک نظرسنجی جنجالی، منجر به احساس خطر شدید اردوغان و همراهانش شده است. یک نظرسنجی توسط روزنامه «زمان» [روزنامه مخالف دولت ترکیه] انجام شده و نشان داد که حزب حاکم عدالت و توسعه به ریاست «رجب طیب اردوغان» دیگر اولین و پر طرفدارین حزب سیاسی ترکیه نیست.طبق گزارش پایگاه خبری «روسیا الیوم»، این نظرسنجی توسط موسسه تحقیقاتی «یونالام» انجام شده و نتایج آن نشان می‌دهد که حزب عدالت و توسعه با کسب ۲۲.۵ درصدی حمایت مردم ترکیه در جایگاه دوم قرار گرفته است؛ در حالی که حزب مخالف جمهوری خواه خلق با کسب ۲۳ درصد از آراء ملی، در صدر این نظرسنجی قرار گرفته و به اصلی ترین چالش در مقابل حزب عدالت و توسعه تبدیل شده است. به عبارت بهتر، این روزها سایه حزب جمهوریخواه خلق بر کاخ ریاست جمهوری ترکیه بیش از هر زمان دیگری سنگینی می کند. 

نکته مهم تر اینکه حزب متحد اردوغان ( حزب جنبش ملی) به رهبری دولت باغچه لی نیز موقعیت مطلوبی در نظرسنجی ها ندارد. یعنی ائتلاف میان حزب عدالت و توسعه و حزب جنبش ملی نیز نمی تواند منجر به ابقای اردوغان در قدرت شود، البته به شرطی که انتخابات ریاست جمهوری ترکیه امروز برگزار شود! «داریا کومورگو» مدیر موسسه تحقیقاتی یونالام، نتایج این نظرسنجی را طی شرکتش در برنامه‌ای به نام «من یک حرف دارم» در یک شبکه تلویزیونی فاش کرده است.بر اساس این نظرسنجی، حزب «خوب» با ۱۳.۳ درصد در جایگاه سوم قرار گرفت؛ در حالی که «حزب دموکراتیک خلق» با ۸.۷ درصد و حزب «جنبش ملی» [متحد حزب حاکم] با کسب ۶.۸ درصد از آراء حمایت‌های مردمی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.بر اساس این نظرسنجی و سایر نظرسنجی ها،  آرای حزب عدالت و توسعه به میزان کم، اما به طور پیوسته کاهش یافته است. ماه گذشته و قبل از تحلیل اثر کسانی که تمایلی به رای دادن نداشتند، شاهد آن بودیم که میزان آراء این حزب، با کاهش ۲۵ درصدی مواجه شد.

در مورد موضوع انتخاب مجدد اردوغان برای ریاست جمهوری ترکیه، ۵۸ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی رأی قاطعانه به او را رد کردند؛ در حالی که ۲۸.۳ درصد گفته‌اند از اردوغان حمایت می‌کنند.رویکر منطقه ای حزب جمهوریخواه خلق نسبت به اردوغان و حزب عدالت و توسعه تا حد زیادی متفاوت است. حزب جمهوریخواه خلق، منتقد اصلی سیاست خارجی اردوغان طی سالهای گذشته و اخیر محسوب می شود. چندی پیش «کمال قلیچ‌دار اوغلو» رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق   در نشستی در آنکارا گفت: «سازمان صلح و همکاری خاورمیانه را تأسیس خواهیم کرد. ترکیه، ایران، عراق و سوریه ذیل این سازمان کنار هم قرار می‌گیرند. نمی‌خواهیم جنگ‌های نیابتی در منطقه انجام شود. ما مشکلات خود را با هم حل خواهیم کرد.نمی‌خواهیم ابزار قدرت‌های بزرگ شویم. ما صلح را از طریق سیاست‌های منطقی ایجاد خواهیم کرد.»

بر اساس اظهارات قلیچدار اوغلو،  یکی از دلایل سیاست خارجی آشفته آنکارا در قبال خاورمیانه این است که اردوغان نمی‌تواند هنگام صحبت کردن درباره موضوعات کنونی، زبان خود را حفظ کند.قلیچدار اوغلو پیشتر نیز در سخنانی گفته بود که اردوغان از تروریسم در سوریه حمایت کرده و در کشتار هزاران سوری نقش داشته است.در هر حال، نگاه متفاوت منطقه ای قلیچدار اوغلو نسبت به تحولات منطقه که نقطه اوج آن مربوط به وقایع جاری در کشور سوریه می شود، می تواند نقش به سزایی در تغییر چهره آنکارا ایفا کند. در هر حال، هنوز زمان زیادی تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ترکیه زمان باقیست اما به نظرمی رسد اردوغان شانس زیادی برای بقا در راس معادلات قدرت ندارد، مگر آنکه در طول حدود یکسال پیش رو اتفاقات تعیین کننده ای رخ دهد که نتایج آن به سود رئیس جمهور سردرگم کنونی ترکیه تمام شود!

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها