کد خبر: 657131
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/گفتگوی نامه‌نیوز با حقیقت‌پور

سفر بایدن‌آلزایمری به ریاض معادلات منطقه را تغییر نمی‌دهد

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: ترتیبات جدیدی در منطقه در حال وقوع است و آمریکایی ها باید این ترتیبات جدید را زودتر بفهمند تا خسارت را کمتر کنند.

سفر بایدن‌آلزایمری به ریاض معادلات منطقه را تغییر نمی‌دهد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز: روز جمعه این هفته بایدن به ریاض سفر می کند، سفری که از یک ماه پیش تحلیل های متفاوتی درباره آن مطرح می شد. برخی تحلیلگران سفر بایدن را بی تأثیر بر مذاکرات برجامی تفسیر می کردند اما در مقابل بودند کارشناسانی که 180 درجه خلاف این نگاه را داشتند.

منصور حقیقت پور در گفتگو با نامه نیوز درباره تأثیر سفر بایدن به ریاض بر مذاکرات برجامی گفت: آقای بایدن آلزایمری با این سفر می خواهد ریکاوری سیاسی کند، او در این مدت بی هوش بود و تحولات دنیا را متوجه نشد، الان تازه کمی چشمانش را باز کرده و قدری متوجه اوضاع شده است.

وی افزود: انقطاع قریب الوقوع از غرب و الحاق به شرق در دستور کار رژیم حاکم بر حجاز است. این رژیم فهمیده که آمریکایی ها حجاز را یک گاو شیرده می بینند، حال آنکه خودشان را نتوانستند در افغانستان نگه دارند، پس چگونه می خواهند به عربستان کمک کنند. رویکردی که عربستان با چین و روسیه پیدا کرده و پشت سر آن هم به ایران برای برقراری ارتباطات چراغ سبز نشان می دهد، اینها از تغییر رویکرد ریاض حکایت می کند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی اظهار کرد: آقای بایدن در سفر به ریاض علاوه بر ریکاوری خود می خواهد برخی فرصت ها را برای اسرائیل به وجود آورد. توافق بین ریاض و اسرائیل برای افزایش سطح روابط جز اهداف این سفر متصور است اما بعید می دانم این سفر تغییر نگاه عربستان به غرب را بتواند اصلاح کند.

وی افزود: فارغ از مسائل یادشده، بایدن قدرت تأثیرگذاری بر جلسات را ندارد چون عقل، حواس و هوش او سرجایش نیست. با این وجود این طور نیست که سفر بایدن به عربستان برای ایران اهمیتی نداشته باشد چون بالاخره شیطنت هایی از این سفر بیرون خواهد آمد ولی این طور هم نخواهد بود که برای ما شکننده باشد.

حقیقت‌پور با بیان اینکه آمریکایی ها از این دست اقدامات در منطقه انجام دادند اما در نهایت مجبور به ترک منطقه شدند، بیان کرد: ایران به دقت مذاکرات سفر بایدن را کنترل و رصد می کند. در مجموع معتقدم ترتیبات جدیدی در منطقه در حال وقوع است و آمریکایی ها باید این ترتیبات جدید را زودتر بفهمند تا خسارت را کمتر کنند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها