کد خبر: 657313
تاریخ انتشار :

اعتراف مقام آمریکایی به نقش داشتن در کودتای کشورهای دیگر

جان بولتون، سفیر پیشین ایالات متحده در سازمان ملل و مشاور امنیت ملی کاخ سفید در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ تایید کرده که به طراحی کودتا در کشورهای دیگر کمک کرده است.

اعتراف مقام آمریکایی به نقش داشتن در کودتای کشورهای دیگر
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

بولتون که با تلویزیون سی ان ان مصاحبه می کرد این اظهارات را پس از جلسه استماع کنگره در مورد حمله ۶ ژانویه ۲۰۲۱ به ساختمان کنگره ایالات متحده بیان کرد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا از سوی اعضای کنگره به تحریک خشونت ورزی در آخرین تلاش برای ماندن در قدرت پس از شکست در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ متهم شده است.

جان بولتون در واکنش به این اتهام از سوی کنگره گفته است که دونالد ترامپ به اندازه کافی صلاحیت ندارد که «کودتای به دقت برنامه‌ریزی‌شده» انجام دهد و سپس اضافه کرد: «به‌عنوان کسی که به برنامه‌ریزی کودتا -اینجا نه بلکه کشورهای دیگر- کمک کرده، می‌دانید (کودتا) کار زیادی می طلبد و این کاری نبود که او (ترامپ) موفق به انجام آن شده باشد.»

بولتون در پاسخ به این سئوال که منظور وی از کمک به برنامه زیری کودتا در کدام کشور است پیش از اشاره به ونزوئلا گفت: «من وارد جزئیات نمی شوم.»

او سپس در اشاره به وضعیت ونزوئلا گفته است «معلوم شد که موفقیت آمیز نبود... اما دیدم که یک اپوزیسیون چه احتیاجاتی برای سرنگونی یک رئیس جمهور منتخب غیرقانونی دارد.»

در سال ۲۰۱۹، زمانی که جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا بود علنا از درخواست خوان گوایدو، رهبر مخالفان ونزوئلا برای حمایت از تلاش ارتش برای برکناری نیکلاس مادورو، رئیس جمهور سوسیالیست، حمایت کرده بود.

بولتون گفته بود که انتخاب مجدد مادورو غیرقانونی است اما در نهایت آقای مادورو در قدرت باقی ماند.

جان بولتون در پاسخ به این پرسش که «احتمالا مواردی فراتر از ونزوئلا وجود دارد که شما به ما نمی‌گویید» این موضوع را تایید کرده و گفته «مطمئنا وجود دارد.»

بسیاری از کارشناسان سیاست خارجی از تاریخ طولانی مداخلات ایالات متحده در کشورهای دیگر، انتقاد کرده اند. | منبع: انتخاب

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها