کد خبر: 657315
تاریخ انتشار :

هراس آمریکا از تعمیق روابط ایران و روسیه

مشاور امنیت ملی کاخ سفید با اشاره به موضع صریحی که رئیس جمهور آمریکا درباره توفق هسته‌ای با ایران در دیدار با صهیونیست‌ها خواهد داشت، تعمیق روابط مسکو-تهران را «تهدیدی جدی» توصیف کرد.

هراس آمریکا از تعمیق روابط ایران و روسیه
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

«جِیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید امروز (چهارشنبه) در مصاحبه با خبرنگاران حین پرواز به سمت منطقه غرب آسیا به همراه «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در هواپیمای «اِیر فورس وان»، به ارائه توضیحات بیشتری درباره سفر بایدن به منطقه پرداخت.

سالیوان در پاسخ به سوالی مرتبط با مخالفت رژیم موقت صهیونیستی با مذاکرات رفع تحریم‌های ایران و احیای توافق هسته‌ای، گفت که بایدن درخصوص رسیدن به یک توافق هسته‌ای با تهران، موضع رُک و صریحی با اسرائیلی‌ها خواهد داشت.

این مقام آمریکایی اظهار داشت که تل‌آویو دیدگاه متفاوتی نسبت به واشنگتن درباره توافق با ایران دارد، اما دولت بایدن معتقد است دیپلماسی بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی است.

به نوشته خبرنگاران حاضر در این پرواز، وی درباره سفر «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به تهران نیز مدعی شد: «زمان‌بندی سفر آتی پوتین به ایران جالب است، تعمیق روابط آنها (روسیه و ایران) برای "کشتن اوکراینی‌ها" چیزی است که جهان باید به عنوان یک تهدید عمیق ببیند».

سالیوان بار دیگر با تکرار ادعاهای خود درباره آماده بودن توافق در مذاکرات وین، مدعی شد: «توافقی روی میز وجود دارد و رئیس جمهور معتقد است ایران باید آن را بپذیرد».

این مقام امنیتی آمریکایی درباره اهدف بایدن از حضور در فلسطین اشغالی را نیز اینگونه بیان کرد: «بایدن تعهد دیرینه خود و تعهد دولتش به راهکار دو دولتی به عنوان تنها راه برای حفظ اسرائیل به عنوان یک [رژیم] یهودی و در عین حال دستیابی به استقلال برای فلسطینیان را در سفر به اسرائیل بیان خواهد کرد اما پیشنهادات رسمی برای راه‌اندازی ابتکارات جدید صلح ارائه نخواهد داد».

سالیوان ادامه داد: «بایدن در گفتگوهای خود با سران اسرائیل به بازگشایی کنسولگری آمریکا در شرق اورشلیم (قدس اشغالی) و کشته شدن شیرین ابوعاقله (خبرنگار شهید شبکه الجزیره توسط اسرائیلی‌ها) اشاره خواهد کرد».

به گفته خبرنگار یهودی نشریه «فوروارد» که همراه سالیوان حضور دارد، او از گفتن اینکه آیا بایدن بیانیه علنی علیه شهرک‌سازی‌های صهیونیستی در کرانه باختری و اراضی خصوصی فلسطینیان خواهد داد یا نه، خودداری کرد.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در مورد اینکه چرا بایدن در مراسم استقبال در فرودگاه «بن‌گوریون» با مقامات صهیونیستی دست نخواهد داد نیز گفت: «ما اکنون در مرحله‌ای از همه‌گیری [کرونا] هستیم که در آن باید به دنبال کاهش تماس‌ها باشیم».

سالیوان در پاسخ به سوالی درباره دیدار احتمالی بایدن با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر سابق تل‌آویو نیز توضیح داد: «یکی از پیام‌های کلیدی که ما در این سفر می‌فرستیم این است که رابطه بین آمریکا و اسرائیل این نیست که چه کسی در اسرائیل روی چه صندلی می‌نشیند».

وی با بیان اینکه رابطه بایدن با نتانیاهو همیشه یک رابطه صریح و بی‌پرده بوده، اضافه کرد: «این واقعیت که اسرائیل در یک دوره انتخاباتی قرار دارد تاثیری بر مذاکرات رئیس جمهور نخواهد داشت و اگر انتخاباتی برگزار نشود، او نیز همین دستور کار را خواهد داشت».

خبرنگار نشریه عبری‌زبان «واللا نیوز» نیز به نقل این مقام امنیتی آمریکایی گزارش داد: «آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه با خانواده شیرین ابوعاقله تلفنی صحبت کرد و آنها را برای دیدار در واشنگتن دعوت کرد».

طبق این گزارش سالیوان گفت که بایدن از چالش‌های پیش روی روند سازش آگاه است و بنابراین هیچ ابتکاری برای از سرگیری مذاکرات صلح بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها ارائه نخواهد کرد، اما از طرفین می‌خواهد تا برای بهبود اوضاع گام بردارند و اجازه دهند در آینده گفتگو انجام پذیرد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره سفر رئیس جمهور آمریکا به ریاض بعد از تل‌آویو، تایید کرد که بایدن جمعه شب در جده با «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی دیدار خواهد داشت.

پیش از این، روزنامه «نیویورک تایمز» با پر مخاطره توصیف کردن سفر بایدن به منطقه غرب آسیا، نوشت او در این سفر یک چشم به اهداف استراتژیک خارجی واشنگتن و چشم دیگر به نقاط ضعف سیاسی خود دارد.

«لِوان جاگاریان» سفیر روسیه در تهران نیز با بیان اینکه سفر رئیس جمهور آمریکا به غرب آسیا در راستای ایجاد ائتلافی ضد ایرانی است، چنین امری را قاطعانه غیرقابل قبول دانست. | منبع: فارس

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها