کد خبر: 657516
تاریخ انتشار :

سالاری: مبداء و آغاز شکاف رئیسی و قالیباف انتخابات ۹۶ است

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ و کناره‌گیری تحمیلی قالیباف به نفع رئیسی را مبداء و آغاز شکاف روسای فعلی قوه مقننه و مجریه دانست که تاکنون هم ادامه دارد.

سالاری: مبداء و آغاز شکاف رئیسی و قالیباف انتخابات ۹۶ است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

محمد سالاری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در پاسخ به این سوال که این روز‌ها در سپهر سیاسی کشور، با توجه به یکدستی ترکیب دولت و مجلس حمایت اصولگرایان از دولت کم شده است. شما نشانه کم شدن این حمایت را در کجا می‌بینید، گفت: عدم تحقق وعده‌ها، عملکرد ضعیف و ناامیدکننده دولت سیزدهم علیرغم بسیج تریبون‌ها و رسانه‌ها به خصوص رسانه ملی برای دستاوردسازی، باعث شده تا زودتر از حد تصور ماه عسل دولت و حامیانش به پایان برسد و شاهد انتقاد طیف‌های مختلف اصولگرایی به خصوص افراد معتدل و عقلای این جریان از کابینه آقای رئیسی باشیم.

به گزارش ایلنا، وی افزود: نشانه‌ها و زمزمه‌های مخالفت با تصمیمات و انتصابات و انتقاد از عملکرد دولت، ابتدا از درون مجلس آغاز و کم کم در برخی رسانه‌ها و اظهارنظر‌های شخصیت‌های اصولگرا خود را نشان داده و در صورت تداوم ناکارآمدی‌ها وسعت بیشتری خواهد گرفت.

سالاری در پاسخ به این سوال که مجلس در ایام انتخابات دعوتنامه برای آقای رئیسی جهت شرکت در انتخابات ارسال و حمایت خود را اعلام کرد. حالا این روز‌ها وزرای دولت را استیضاح و به آن‌ها کارت زرد نشان می‌دهد و از عملکرد دولت راضی نیست علت این رفتار را در کجا می‌بینید، گفت: رفتار مجلس با دولت را باید از زوایای مختلف مورد بررسی قرار داد.

وی افزود: موضوع اول اینکه ما با دولت ضعیفی مواجه هستیم که در آستانه یک سالگی به غیر از بحث واکسیناسیون تقریبا عملکردی برابر هیچ دارد و طبیعی است که کلیات مجلس نمی‌تواند مانند زمان انتخابات اعتبار خود را به طور کامل برای دولت هزینه کند؛ چراکه خود مجلس یازدهم به دلیل عملکردش در مقابل مردم با چالش جدی مواجه است و دولت هم جایی برای دفاع باقی نگذاشته است.

این فعال سیاسی تصریح کرد: نکته دیگر در خصوص مواجهه برخی نمایندگان با کابینه، بحث سهم‌خواهی‌هاست که حتی از سوی بزرگان نظام هم در خصوص دخالت مجلسیان در انتصابات به نمایندگان تذکر داده شد. به عبارت دیگر برخی انتقاد‌های نمایندگان از دولت، ریشه در عدم موافقت وزرا با خواسته‌های آنان دارد؛ نه دفاع از مردم.

سالاری گفت: مسئله دیگر، انتخابات مجلس آینده است که با توجه به نارضایتی جامعه از عملکرد دولت به خصوص در بحث معیشت و گرانی‌های افسارگسیخته و ناتوانی در رفع تحریم‌ها، نمایندگان برای حفظ منافع شخصی و از دست ندادن محبوبیت خود در حوزه‌های انتخابیه سعی می‌کنند از دولت فاصله بگیرند که به نظر می‌آید این نگاه انتقادی به دولت هرچه به زمان انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم تقویت شود و برخی نمایندگان مواضع تندتری نسبت به رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت بگیرند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که در نهایت عدم حمایت اصولگرایان از دولت تا کجا خواهد بود؟ آیا فکر می‌کنید در ادامه شاهد نوعی چالش جدی میان مجلس و دولت خواهیم بود یا خیر، گفت: در یک نمای کلی علیرغم ضعف دولت، جریان اصولگرایی تا روز آخر دست از حمایت از آقای رئیسی برنخواهد داشت و مخالفت‌ها و انتقادات نهایتا به چند جابجایی ختم خواهد شد؛ چراکه مواجهه سخت با دولت هزینه سنگینی برای جریان اصولگرایی به همراه دارد که به دلیل منافع جناحی، اصولگرایان حاضر به سست شدن پایه‌های قدرت‌شان نیستند.

وی تصریح کرد: در خصوص مجلس هم به نظر نمی‌آید که این مجلس توان به چالش کشیدن دولت را به صورت جدی داشته باشد. شاید فضای پارلمان تا روز انتخابات مجلس دوازدهم انتقادی‌تر شود، ولی این موضوع از سوی برخی نمایندگان باسابقه و جریان‌های خارج از مجلس مدیریت خواهد شد. نهایتا مجموعه دولت و به خصوص شخص آقای رئیسی از یک حاشیه امنی تا پایان دوره برخوردار خواهند بود و با وجود برخی اختلاف‌ها تلاش می‌کنند تا در ظاهر خدشه‌ای به یکدستی قوا وارد نشود.

سالاری در پاسخ به این سوال که برخی از شکاف میان آقایان رئیسی و قالیباف صحبت می‌کنند این گزاره چقدر صحیح است؟ این شکاف حاصل چه رفتار‌هایی بوده و در پایان چه سرنوشتی خواهد داشت، گفت: شاید از یک منظر بتوان انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ و کناره‌گیری تحمیلی قالیباف به نفع رئیسی را مبداء و آغاز این شکاف دانست که تاکنون هم ادامه دارد و در مواقعی هم به صورت خیلی خفیف در اظهارات رؤسای دو قوه خود را نشان می‌دهد، اما نکته اصلی تصمیم کلان جریان اصولگرایی برای حفظ ظاهری وحدت و هماهنگی مجلس و دولت است که همانطور که اشاره شد کاملا از بیرون مدیریت می‌شود تا هیچ روزنه‌ای در اختیار جریان رقیب قرار نگیرد.

وی افزود: البته یک نکته را نباید فراموش کرد. این امکان هم وجود دارد که در صورت تداوم ناکارآمدی دولت سیزدهم، رئیس مجلس که سال‌هاست سودای رفتن به پاستور را دارد، از عملکرد نامطلوب دولت و افزایش نارضایتی مردم از رئیس‌جمهور و کاهش محبوبیت وی در انتخابات ۱۴۰۴ نهایت استفاده را ببرد و با چراغ سبز جریان‌ها با توجه به دست خالی اصولگرایان برای جایگزینی رئیسی، خود را مهیای رفتن به پاستور کند و این بار حمایت کامل اصولگرایان و نهاد‌های قدرت را پشت سر خود ببیند. به هر حال در عالم سیاست هیچ چیز غیرممکن نیست.

سالاری در پاسخ به این سوال که یعنی با این نوع انتقاد‌ها ممکن است در انتخابات ۱۴۰۴ بعد‌ها به ضرر دولت تمام شده و اصولگرایان سراغ نامزد دیگری بروند، گفت: نکته مهم این است که سه سال تا انتخابات ۱۴۰۴ باقی مانده و این مدت، زمان کمی نیست. تا آن موقع ممکن است شرایط متفاوتی را در کشور و عرصه سیاسی تجربه کنیم. به فرض اگر شاهد احیای برجام و بهبود شرایط اقتصادی در آینده باشیم، طبیعی است که حمایت‌ها از رئیسی ادامه خواهد داشت و در این موضوع تردیدی نیست. اما با وجود ادامه تحریم‌ها و تداوم ناکارآمدی دولت و چالش با جامعه جهانی، قطعا شرایط متفاوتی را پیش رو خواهیم داشت که در آن صورت می‌توان گفت حمایت از رئیسی در انتخابات ۱۴۰۴، بزرگترین چالش جریان اصولگرایی خواهد بود. البته این امر با فرض اینکه کاندیدا‌های جریانات رقیب هم در یک انتخابات رقابتی امکان حضور داشته باشند، قابل بحث خواهد بود. اما در مجموع جریان اصولگرایی تمام تلاش خود را خواهد کرد که رئیسی را حفظ کند چرا‌که یک دوره‌ای شدن ریاست جمهوری وی، شکست بزرگ اصولگرایان در افکار عمومی خواهد بود.

منبع: ایلنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها