کد خبر: 658146
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ در گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با نقوی حسینی مطرح شد

تأثیر مثبت سفر پوتین به ایران بر روند مذاکرات

سید حسین نقوی حسینی گفت: سفر آقای پوتین به ایران می‌تواند تأثیر مثبتی بر به نتیجه‌رسیدن مذاکرات رفع تحریم‌ها داشته باشد زیرا غربی‌ها مصمم‌تر می‌شوند که به هر شکل موضوع را به سرانجام برسانند.

تأثیر مثبت سفر پوتین به ایران بر روند مذاکرات
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: ارتباط ایران و روسیه موضوعی است که بعد از سفر اخیر پوتین به ایران بیش از گذشته در حوزه سیاسی مورد بحث و نظر است؛ اینکه گسترش ارتباط ایران و روسیه چه آثاری خواهد داشت و آیا می‌تواند بر سرنوشت مذاکرات برجامی هم مؤثر باشد؟

سید حسین نقوی حسینی، نماینده سابق مجلس و تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «علی‌رغم تلاش‌ آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها برای آنکه ایران تحت فشار قرار بگیرد و تحریم‌ها مقاومت ایران را بشکند تا ایران با شرایطی که آنها تعیین‌ می‌کنند، پای میز مذاکره حاضر شود، سفر اخیر آقای پوتین به ایران نشان داد هیچ کدام از آن تلاش‌ها مؤثر نبوده است و هیچ کدام از تحریم‌ها و فشارها نتوانست ایران را وادار به پذیرش خواسته‌های ناحق غربی‌ها کند».

او ادامه داد: «سفر پوتین به ایران با همه سفرهای دیپلماتیک متفاوت بود. علاوه بر آنکه در این سفر توافقنامه‌های خوبی امضا شد و برنامه‌های بلندمدت در دستور کار قرار گرفت و درباره سوریه بحث‌های مهمی مطرح شد و البته درباره مبادلات پولی و مالی با پول‌های ملی بحث شد که همین موضوع می‌تواند جایگاه دلار در مبادلات بین‌المللی را تضعیف کند، اما فرای همه اینها این سفر حکایت از عمق وحدت ایران و روسیه داشت. دیدار پوتین با رهبر انقلاب متفاوت از دیدار او با تمام رهبران دنیا بود زیرا دیده‌ایم که تمام سفرهای او رسمی و دارای تشریفات ویژه‌ای است اما او در دیدار با رهبر انقلاب طور دیگری رفتار می‌کرد و می‌شد عمق صمیمیت را مشاهده کرد. در واقع سفر آقای پوتین به ایران بسیار فراتر از یک سفر دیپلماتیک بود».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «حضور آقای اردوغان هم بسیار مهم بود و غربی‌ها به شدت از حضور رئیس‌جمهور ترکیه در تهران عصبانی شدند زیرا پذیرش این موضوع برایشان سخت بود که یکی از کشورهای عضو ناتو به ایران بیاید و اردوغان در کنار پوتین و آقای رئیسی حضور داشته باشد و اعلام همکاری کند».

او همچنین درباره تأثیر گسترش ارتباط ایران و روسیه بر سرنوشت برجام اظهار کرد: «به نظرم سفر آقای پوتین به ایران می‌تواند تأثیر مثبتی بر به نتیجه‌رسیدن مذاکرات رفع تحریم‌ها داشته باشد زیرا غربی‌ها مصمم‌تر می‌شوند که به هر شکل موضوع را به سرانجام برسانند. آنها نمی‌خواهند ایران را از دست دهند و می‌دانند وقتی توافقی نباشد، تقابل ایجاد می‌شود. سفر پوتین به ایران باعث می‌شود که غربی‌ها دست از زیاده‌خواهی‌هایشان بردارند و بدون فشار و تهدید پای میز مذاکره بیایند تا مذاکرات به نتیجه برسد».

نقوی حسینی در پایان درباره مخالفت‌های گروه‌هایی خاص در داخل با گسترش ارتباط ایران و روسیه گفت: «کسانی که به این توافق‌نامه‌ها انتقاد می‌کنند همان کسانی هستند که می‌گفتند شما زبان بین‌المللی را بلد نیستید، شما جمهوری اسلامی ایران را منزوی خواهید خواهید. منتقدان ارتباط با روسیه همان‌هایی بودند که همه‌چیز و حتی حیات و ممات کشور را در گرو تصمیمات آمریکا می‌دانستند به طرز عجیبی شیفته ارتباط در آمریکا بودند. می‌گویند روسیه در طول تاریخ ایران همواره خیانت کرده است و من از آنها می‌پرسم مگر آمریکا خیانت نکرده است؟ کودتای 28مرداد را آمریکایی‌ها انجام دادند یا روس‌ها؟ غربی‌ها که همواره در حال استعمار کشورهای مختلف بوده‌اند و تاریخشان مملو است از خیانت‌ها و پشت‌پازدن‌ها. آمریکا برای چه کشوری ایستادگی کرده است؟ چه طور آن زمان که دولت مورد حمایت همین آقایان شیفته آمریکا بود، از خیانت‌های آمریکا سخن نمی‌گفتند؟ به هر حال روسیه و ایران ارتباطی استراتژیک دارند و هم ایران و هم روسیه در پی تحقق منافع ملی خودشان هستند. در عرصه بین‌المللی باید زیرک و باهوش عمل کرد و ایران و روسیه هم ارتباطی منطقی و با درنظر داشتن منافع مشترک با یکدیگر دارند».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها