کد خبر: 658178
تاریخ انتشار :

گزارش کنعانی از وضعیت مذاکرات؛ منافع کشور و ملت را قربانی شتاب زدگی نمی‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این‌که ایران در مذاکرات انعطاف زیادی داشت، گفت: حتما به توافق فکر می‌کنیم و علاقه‌مندیم توافق در آینده نزدیک شکل بگیرد، ولی قطعا احساسی عمل نخواهیم کرد و منافع ملت و کشور را در نظر می‌گیریم و منافع کشور و ملت را قربانی شتاب زدگی نمی‌کنیم.

گزارش کنعانی از وضعیت مذاکرات؛ منافع کشور و ملت را قربانی شتاب زدگی نمی‌کنیم
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

سیاست دولت بر این اصل استوار است که اقتصاد و معیشت مردم را به مذاکرات گره نزند​

وی در پاسخ به سؤالی درباره احیای شتاب زده برجام گفت: سیاست اصولی دولت سیزدهم مبنی بر این است که اقتصاد و معیشت مردم را به روند مذاکرات رفع تحریم گره نزند. رویکرد دیگر هم این است که ایران به روند مذاکره به عنوان یک انتخاب جدی ملتزم است و پایبند است و این مسیر را تا زمان دستیابی به یک توافق خوب، قوی و پایدار ادامه خواهد داد. به این مسیر ملتزم هستیم. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: در همین راستا ایران میز مذاکرات را ترک نکرده است. روند مذاکرات در وین چند ماه ادامه یافت و گام دیگری از مذاکرات بعد از یک دوره وقفه در دوحه انجام شد. فارغ از مواضع رسانه‌ای که بعضا به ویژه مقامات آمریکا درباره روند مذاکرات اتخاذ می‌کنند و فشارهای روانی و انتظارات و توقعات یکجانبه از ایران مطالبه می‌کنند که ایران سریعا به تصمیم برسد و زمان محدود است. ایران در این زمینه نه احساسی عمل می‌کند و نه شتاب زده و نه منافع کشور و ملت را قربانی روند شتاب زدگی خواهد کرد.

وی گفت: روند گفت‌وگوها از طریق کانال‌های ارتباطی ادامه دارد. هم در سطح مذاکره کننده ارشد ایران با مورا تماس ها و تبادل پیام‌ها هست و هم در سطح وزیر خارجه با بورل گفت‌وگو و تبادل پیام هست. پیشنهادات مختلفی تا الان رد و بدل شده و برخی کشورهای دیگر از جمله وزرای خارجه کشورها با نگاه دوستانه و مبتنی بر مساعی جمیله ورود کردند و پیشنهاداتی را برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها به هم مطرح کردند. در منطقه ما وزرای خارجه کشورهای دوست از جمله عمان، قطر و عراق تلاش‌هایی را انجام داده و می‌دهند و کشورهای دیگر در حوزه اروپا ورود کردند، ایتالیا و فرانسه تلاش هایی را مبتنی بر حسن نیت برای ایجاد نزدیکی دیدگاه‌ها را مطرح کردند. در رسیدن به یک توافق جدی هستیم.

کنعانی گفت: ما انعطاف زیادی هم داشتیم. ایران تا الان ابتکارات سازنده مختلفی را ارائه کرده و معتقدیم اگر آمریکا به عنوان طرف اصلی در تعیین روند مذاکرات به اندازه ایران سازنده و با حسن نیت عمل کند و به ابتکارات مثبت ایران واکنش مثبت نشان دهد به توافق نزدیک هستیم. نزدیک بودن یا دور بودن از توافق مرتبط با تصمیم سیاسی دولت آمریکاست. ایران حتما به توافق فکر می‌کند و علاقه‌مند است توافق در آینده نزدیک شکل بگیرد ولی قطعا احساسی عمل نخواهد کرد و منافع ملت و کشور را در نظر می‌گیرد.

برخی اظهارات گروسی دقیقا اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در واکنش به اظهارات اخیر گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیان کرد: حتما لازم است رویکرد سازنده و تعاملی داشته باشد. اظهارات مدیرکل آژانس را فنی و حرفه‌ای نمی‌دانیم و دعوت می‌کنیم اصل بی طرفی و انصاف و اجتناب از اظهاراتی که با انگیزه‌‌های سیاسی صورت می‌گیرد. برخی اظهارات آن اظهاراتی است که رژیم صهیونیستی مطرح می‌کند. این مقام مسؤول است و باید اصل بی طرفی را رعایت و به حسن نیت ایران پاسخ دهد. اجتناب از سنگ اندازی در مذاکرات رفع تحریم و بازگشت همه طرف‌ها به توافق ایشان را دعوت می‌‌کنیم. ایران عضو پادمان است. ایشان به همکاری سازنده ایران توجه کند و به ظرفیت‌های هسته‌ای غیرقانونی رژیم صهیونیستی توجه کند و اینکه زرادخانه‌های این رژیم تحت نظارت آژانس و پادمان نیست و خطر برای منطقه و زیست منطقه است. ایشان را دعوت می‌کنیم نقش سازنده‌ای را داشته باشد و در روند مذاکرات کمک کننده باشد.

موضع ایران درخصوص جنگ اوکراین

وی در پاسخ به سؤالی درباره جنگ اوکراین گفت: موضع ایران در این زمینه کاملا روشن است و توسط مقامات ایران از جمله وزیر خارجه بیان شده است. ایران با هرگونه راهکار نظامی و جنگی درباره هر کشوری در منطقه مخالف است. لازم است اختلافات از طریق سیاسی حل و فصل شود. معتقد به ضرورت ورود به راهکار سیاسی بین روسیه و اوکراین هستیم و هیچ تغییری در موضع عملی و سیاسی ایران اتفاق نیفتاده و مشورت‌های مستمر با طرفین است. راهکار ایران راهکار سیاسی است و ایران در کنار یک طرف علیه طرف دیگر قرار نخواهد گرفت. این نه در موضع رسمی و نه عملی ماست.

اظهار تمایل محمدبن سلمان به گفتگوی رسمی و علنی سیاسی ایران و عربستان در نشست آینده

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات فؤاد حسین وزیر خارجه عراق درباره مذاکرات ایران و عربستان سعودی خاطرنشان کرد: پنج دور مذاکرات ایران با عربستان و با میزبانی دولت عراق در بغداد برگزار شد و خوشبختانه نتایج خوب و دلگرم کننده‌ای داشته است. بعد از اجلاس جده فؤاد حسین با امیرعبداللهیان تماس تلفنی داشت و ایشان را در جریان برخی مسائل مرتبط با اجلاس جده قرار داد.

وی گفت: در این گفت‌وگو فؤاد حسین به این نکته اشاره کرد که محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان در حاشیه گفت‌وگو در جده اظهار تمایل و آمادگی کرده که گفت‌وگوی رسمی و علنی سیاسی ایران و عربستان در نشست بعدی برقرار شود. این یک نشانه مثبت است و گمان می‌کنیم با توجه به اراده مثبت طرفین برای گام عملی به سمت جلو این زمینه فراهم است که نشست بعدی را در سطح رسمی و سیاسی در بغداد داشته باشیم و گام ملموس و بزرگ در جهت ارتقا و از سرگیری مناسبات دو کشور داشته باشیم و از اقدامات دولت عراق در این زمینه قدردانی می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره حکم دادگاه استیناف بلژیک درباره اسدالله اسدی نیز اظهار داشت: گفت‌وگوها و تماس ما با دولت بلژیک برقرار است و موضع ما همان موضع گذشته است و تغییر نکرده است. معتقد به بیگناهی دیپلمات ایرانی و ضرورت آزادی بی قید و شرط ایشان هستیم. تماس‌ها ادامه دارد. بر ضرورت آزادی دیپلمات ایرانی تٔأکید داریم. بر ضرورت رعایت مقررات کنوانسیون ژنو تأکید داریم و امیدواریم در پرتو گفت‌وگوها و رویکرد منطقی دولت بلژیک شاهد آزادی این دیپلمات ایران هم باشیم.

کنعانی درباره ابتلای آبله میمونی در امارات و ورود و خروج‌ها به کشور نیز گفت: مرجع ذیصلاح در خصوص پروتکل‌‌های بهداشتی وزرات بهداشت و ستاد کرونا است و وزارت خارجه براساس تصمیمات و ابلاغیه‌ها عمل می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره تحولات اخیر در سریلانکا نیز بیان کرد: تحولات سریلانکا مهم است رابطه خیلی خوب و دوستانه‌ای با سریلانکا داشته و داریم. نسبت به تحولات سیاسی و اجتماعی در این کشور با نگرانی و حساسیت تحولات را دنبال کرده و تلاش کردیم آخرین وضعیت را در میدان و داخل این کشور بدانیم. در روند تحولات سیاسی شاهد بازگشت تدریجی و نسبی ثبات و آرامش در این کشور هستیم. در آخرین تحولات در این کشور شاهدیم پارلمان این کشور رئیس جمهور موقت انتخاب کرده و بر همین مبنا نخست‌وزیر تعیین و کابینه تشکیل شده و از روند مثبت تحولات سیاسی در این کشور استقبال می‌کنیم. به رئیس جمهور و اعضای کابینه تبریک می‌گوییم.

وی گفت: روابط ما از گذشته مثبت بوده و همکار‌ی‌های خوبی داشتیم و باید امیدوار باشیم در بازگشت آرامش و ثبات به این کشور روند روابط رو به گسترش باشد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره تعیین نماینده ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین نیز بیان کرد: انتخاب‌ها و انتصاب‌ها و تعیین سفرا و روسای نمایندگی‌های ایران یک روند منطقی و حرفه‌ای در وزارت خارجه است و انتصاب‌های جدید هم تغییر و تحول دوره‌ای است. انتخاب‌های جدید صورت گرفته است. خوشبختانه موافقت‌ها حاصل و دیدار با رئیس جمهور انجام شده و طبق برنامه‌ریزی در محل ماموریت حضور می‌یابند. در وین هم رئیس نمایندگی انتخاب شده و ان‌شاءالله شروع به کار خواهد کرد. غائبی دیپلمات خوب ماست و از ظرفیت‌های ایشان استفاده خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری گفت: ایران بر مبنای سیاست منطقه‌گرایی و شرق محور و آسیا محور گسترش همه جانبه مناسبات را با کشورهای منطقه از جمله مرزی و همسایه مدنظر دارد و در این مسیر عمل می‌کند. تاکید ایران بر سیاست خارجی متوازن است. به سمت بلوک بندی‌های جدید حرکت نمی‌کنیم. تشکیل بلوک بندی هایی که ایجاد رقابت کند حرکت نمی‌کنیم. مناسبات ایران و روسیه متنوع و متکثر است. موافقتنامه همکاری‌های بلندمدت با روسیه داشتیم و بر مبنای نیازهای جدید پیش نویس همکاری‌های بلندمدت را تبادل کرده و روی پیش نویس در حال مذاکره هستیم و به محض نهایی شدن امضا می‌کنیم. با چین سند جامع همکاری ۲۵ ساله امضا کردیم و با ترکیه هم برنامه بلندمدت همکاری امضا کردیم. ما به سمت بلوک بندی و تشکیل بلوک‌های قدرت و تقابل حرکت نمی‌کنیم. مبنای حرکت ما روابط سازنده، متوازن و پویاست و با هر کشوری که آمادگی داشته باشد در چارچوب منافع و مصالح مشترک با ما همکاری کنیم همکاری می‌کنیم.

وی درباره فراخواندن سفیر ایران در سوئد و احتمال کاهش روابط گفت: هیچ برنامه‌ای برای کاهش سطح روابط با سوئد نداریم. با توجه به حکم صادره که غیراصولی و سازنده بود سفیر را به تهران برای پاره‌ای مشورت‌ها خواندیم و هیچ برنامه‌ای برای کاهش روابط سیاسی نداریم. نگاهمان این است این مشکل را در گفت‌وگوی دوجانبه با مقامات سوئد حل کنیم و دیدگاه‌های خود را به صراحت بیان کرده و گفت‌وگوهای ما ادامه دارد. تاکید کردیم دیدگاه یک سازمان بدنام و از منظر هویت یک سازمان تروریستی نباید مبنای بازداشت و برخورد قضایی با یک شهروند ایرانی قرار بگیرم. صلاحیت دادگاه ا از منظر قضایی به رسمیت نشناختیم. اتفاق افتاده ناخوشایند است و در تلاشیم مقامات سوئد را متقاعد کنیم این روند را اصلاح کنند از همه امکانات برای آزادی شهروند خود استفاده خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسشی گفت: مواضع ما در خصوص رژیم صهیونیستی روشن است از زمان شکل گیری تا الان منبع و منشا اصلی بی ثباتی و ناآرامی است. شاهد غفلت و بی توجهی جامعه بین‌المللی نسبت به جنایات این رژیم هستیم. دیدگاه ما در خصوص ماهیت این رژیم روشن است. تلاش برای ادغام این رژیم در ساختارهای سیاسی و امنیتی این منطقه یک خطر برای منطقه است و این رژیم نمی‌تواند شریک صلح و ثبات در منطقه باشد.

وی به نظرسنجی یکی از موسسات نظرسنجی آمریکا در خصوص نگاه ملت‌های عربی منطقه در خصوص این رژیم و روند عادی سازی روابط اشاره کرد که بالای ۷۶ درصد مخالفت خود را با عادی سازی روابط اعلام کرده و معتقد هستند این رژیم منبع بی ثباتی و ناامنی در منطقه است.

منبع: فارس

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها