کد خبر: 658334
تاریخ انتشار :

تعهد لاپید و جانسون ب علیه ایران ! + جزئیات

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی طی یک تماس تلفنی با نخست‌وزیر انگلیس علیه برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کردند و متعهد شدند که اجازه دسترسی به سلاح اتمی را به جمهوری اسلامی ندهند.

تعهد لاپید و جانسون ب  علیه ایران ! + جزئیات
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

«بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس روز گذشته (سه‌شنبه) در تماس تلفنی با «یائیر لاپید» نخست‌‌وزیر رژیم صهیونیستی علیه برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کردند و دنباله‌رو سیاست ایالات متحده آمریکا تأکید کردند که ایران نباید به تسلیحات اتمی دسترسی داشته باشد.

بنا بر گزارش وبگاه «نشنال نیوز»، نخست‌‌وزیر بریتانیا در تماس تلفنی با همتای صهیونیست خود از جمهوری‌ اسلامی ایران خواست تا به برجام بازگردد و این در حالی است که ایالات متحده به صورت یکجانبه از این توافق هسته‌ای خارج شده است.

بر اساس این گزارش،‌ لاپید و جانسون درباره مشارکت بین لندن و تل‌آویو گفت‌گو کردند و موافقت کردند در خصوص یک توافق تجارت آزاد که همکاری بین دو طرف را افزایش می‌دهد، وارد مذاکره شوند.

طبق این گزارش جانسون و لاپید درباره کناره‌گیری جانسون از نخست‌وزیری انگلیس نیز گفت‌وگو کردند و جانسون به لاپید تضمین داد که روابط میان انگلیس و رژیم صهیونیستی برای جانشین وی نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار خواهد بود.

طبق این گزارش، اوکراین از دیگر موضوعاتی بود که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و بریتانیا در تماس تلفنی خود به آن پرداختند و بر حمایت از اوکراین در مقابل روسیه تأکید کردند و جانسون از تلاش‌های انساندوستانه رژیم صهیونیستی از کی‌یف استقبال کرد.

نخست‌وزیر انگلیس بر لزوم تلاش تمامی کشورها برای تداوم فشار به دولت روسیه به ویژه از طریق تشدید تحریم‌ها به منظور توقف جنگ اوکراین تأکید کرد.

طبق این گزارش،‌«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین روز گذشته اعلام کرد که پیش نویس متن توافق درباره برنامه هسته‌ای ایران را ارائه داده است و از طرف‌ها درخواست کرده است یا این متن را بپذیرند یا «خطر یک بحران هسته‌ای خطرناک» را قبول کنند.

بورل در یادداشتی در روزنامه انگلیسی «فایننشال‌تایمز» نوشت: «این متن نمایانگر بهترین توافق ممکن است که من بعنوان تسهیل‌گر مذاکرات، آن‌ را امکانپذیر می‌بینم».

با این حال، ایران روز دوشنبه هشدار داد که برای احیای توافقنامه هسته‌ای متزلزل سال 2015 خود با قدرت های جهانی عجله نخواهد کرد.

وی ادامه داد: «این یک توافق کامل نیست اما به تمامی عناصر ضروری پرداخته است و شامل سازش‌هایی است که به سختی از سوی همه طرف ها به دست آمده است».

«علی باقری» مذاکره‌کننده ارشد ایران نیز روز گذشته در پیامی در صفحه توییتر خود نوشت: « هماهنگ‌کننده ایده‌های خود را برای پایان دادن به مذاکرات به اشتراک گذاشته است. ما نیز ایده‌های خودمان را داریم، چه از نظر ماهیت و چه در شکل، که برای نهایی کردن مذاکرات به اشتراک گذاشته می‌شود.»

از طرف دیگر، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه دیروز (دوشنبه) سوم مرداد ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران با بیان این‌که روند گفت‌وگوها از طریق کانال‌های ارتباطی ادامه دارد. هم در سطح مذاکره کننده ارشد ایران با انریکه مورا تماس‌ها و تبادل پیام‌ها هست و هم در سطح وزیر خارجه با بورل گفت‌وگو و تبادل پیام هست، گفت: پیشنهادات مختلفی تا الان رد و بدل شده و برخی کشورهای دیگر از جمله وزرای خارجه کشورها با نگاه دوستانه و مبتنی بر مساعی جمیله ورود کردند و پیشنهاداتی را برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها به هم مطرح کردند. در منطقه ما وزرای خارجه کشورهای دوست از جمله عمان، قطر و عراق تلاش‌هایی را انجام داده و می‌دهند و کشورهای دیگر در حوزه اروپا ورود کردند، ایتالیا و فرانسه تلاش‌هایی را مبتنی بر حسن نیت برای ایجاد نزدیکی دیدگاه‌ها را مطرح کردند.

منبع: فارس

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها