کد خبر: 658433
تاریخ انتشار :

واکنش رئیس حزب نیروهای لبنانی به واردات سوخت از ایران

سمیر جعجع، رئیس حزب نیروهای لبنانی روز چهارشنبه از دولت لبنان خواستار موافقت با پیشنهاد سید «حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان برای وارد کردن سوخت از ایران شد.

واکنش رئیس حزب نیروهای لبنانی به واردات سوخت از ایران
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سمیر جعجع در صفحه توئیتر خود نوشت: «من فکر می‌کنم که دولت لبنان باید با پیشنهاد سید حسن نصرالله برای وارد کردن سوخت از ایران برای راه‌اندازی نیروگاه‌های تولید انرژی در لبنان موافقت کند.»

جعجع تاکید کرد: «همه ما آنچه در مسئله سوخت اتفاق افتاد به یاد داریم که با دو یا سه کشتی به پایان رسید. هزینه سوخت پرداخت شد و به دست مردم رسید؛ به استثنای کمک‌های خیلی کمی که شامل برخی نهادهای اجتماعی شد مانند هر کمک دیگری که انجمن‌های خیریه انجام می‌دهند».

این در حالی است که «جبران باسیل» رئیس جریان آزاد ملی در لبنان نیز اخیرا در مصاحبه با شبکه «المنار» از سید حسن نصرالله دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان و وزارت انرژی و آب این کشور خواست که از ایران سوخت وارد لبنان کنند. او در این باره گفت: «من به وزارت انرژی و نزد سید نصرالله می‌روم تا سوخت ایرانی درخواست کنم؛ آن وقت ما 10 ساعت در روز برق خواهیم داشت».

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در مصاحبه اخیر خود با شبکه «المیادین» به این مسئله اشاره کرد و اظهار داشت: « درباره نفت، مشکل از ما نیست، بلکه دولت لبنان مشکل اصلی است. من حاضرم که از ایران سوخت وارد کنم، به شرط اینکه دولت لبنان این مسئله را بپذیرد؛ اما هیچ کس در لبنان جرأت انجام این کار را ندارد؛ زیرا از تحریم‌های آمریکا علیه خانواده خود می‌ترسد. امروز ممکن است شرکتهای روسی و ایرانی آماده همکاری با لبنان باشند، ولی این جرأت در دولت وجود ندارد».

«ولید فیاض» وزیر انرژی در دولت پیشبرد امور لبنان نیز با استقبال از ابتکار سید حسن نصرالله برای حل بحران سوخت این کشور اعلام کرد، ما از هر کمک و بخششی که از طرف دولت‌های دوست بیاید استقبال می‌کنیم. ما در این راستا مشخصات سوخت مورد نیاز برای نیروگاه‌های تولید برق را آماده کردیم و به طرف‌های ذیربط اعلام می‌کنیم و بر روی سایت وزارت انرژی نیز قرار خواهیم داد. نیروگاه‌های تولید برق به هر یک لیتر سوخت نیاز دارند و با توجه به افزایش دمای هوا در تابستان این امر بر هیچ کس پوشیده نیست.

«وئام وهاب» رئیس حزب «التوحید العربی» لبنان نیز تاکید کرد که پیشنهاد سید حسن نصرالله برای آوردن سوخت از ایران تحولی مثبت است و باید اجرایی شود. هرکس که با این پیشنهاد مخالفت کند باید رسوا گردد. به عقیده من مخالفت با این پیشنهاد خیانت به مردم و منافع لبنان است زیرا نفتی که از عراق وارد کردیم آخر ماه آگوست به پایان خواهد رسید. ما تاکید داریم که از سوخت ایرانی استقبال می‌کنیم.

درحالی که مقامات لبنانی از اجرای وعده‌های آمریکا ناامید شده‌اند انتظار می‌رود که اصرار ملت و مسئولان این کشور برای دریافت سوخت ایران بیشتر شده و جهت نجات از این شرایط بحرانی بار دیگر به ابتکار سید حسن نصرالله متوسل گردند.

بسیاری معتقدند واردات سوخت از ایران در مرحله جدید علاوه بر نتایج راهبردی متعدد می‌تواند یک شکست بزرگ دیگر به محور آمریکایی-صهیونیستی در لبنان تحمیل کرده و همه کارت‌های آن را به هم بریزد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها