کد خبر: 658526
تاریخ انتشار :

نماینده مجلس: دولت نمی‌تواند هزینه خسارت سیل را تأمین کند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه تجربیات سالیان گذشته نشان می دهد که خسارت های ناشی از حوادث به راحتی جبران نمی شود، گفت: متاسفانه خسارت های وارده به بخش آب و خاک به راحتی قابل جبران نیست.

نماینده مجلس: دولت نمی‌تواند هزینه خسارت سیل را تأمین کند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

جعفر قادری با بیان اینکه قطعا دولت در ستاد حوادث غیر مترقبه اعتباراتی را به خسارت های انجام شده مصوب می کند، گفت: اما ذکر این نکته ضروری است که همانند تمام ادوار گذشته دولت نمی تواند تمام خسارت ها را تأمین کند و مسئولان باید جهت کاهش خسارت‌ها پیشگیری های لازم را به حداقل رسانند تا شاهد چنین اتفاقات ناگواری نباشیم.

نماینده شیراز و زرقان در ادامه با اشاره به اینکه در صورتی که طرح‌های آبخیزداری اجرا نشود و به تبع آن مراحل احداث سدها ناقص بماند و تکمیل نشود سبب ایجاد خسارت می شود، بیان کرد: اگرچه مطالعات بعضی از سد ها دارای اشکالاتی بوده است اما بعضی از سدها هم توانستند که جریانات آبی را مهار کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه مسئولان باید طرح های جامع موضوعات آبی را به جد دنبال کنند، بیان کرد: طی جلسه ای که در شورای گفت و گو در استان اصفهان داشتیم بسیاری از افراد از وضعیت آب شکایت و اعتراض های زیادی داشتند.

وی با بیان اینکه در صورتیکه ایران بتواند به اندازه کشورهای حاشیه خلیج فارس از دریاها آب برداشت کند می تواند کل نیاز آبی را تامین کند بیان کرد: با توجه به اینکه کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس سالیانه 12 میلیارد متر مکعب از دریاها آب برداشت می کنند قطعا برداشت این میزان آب ایران از دریا می تواند بسیاری از مشکل ها را در این بخش مرتفع کند.

امکان ذخیره آب دشوار شده است

نماینده شیراز و زرقان در ادامه با بیان اینکه برداشت آب های بی رویه زیر زمینی در سال های گذشته سبب فرونشست زمین و دشت ها شد گفت: متاسفانه تمام این موارد سبب شده تا امکان ذخیره آب درون زمین از بین برود و این در حالی است که کمترین بارش باعث بروز سیل می شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به اینکه انتقال آب از خلیج فارس باعث می شود تا فشار از روی سفره های زیر زمینی کاهش یابد ، افزود: تغییر شیوه و الگوی کشت و استفاده از پساب ها در صنعت از دیگر مواردی است که باید حتما به آن توجه شود.

قادری با بیان اینکه تمام تلاش مان را برای تصویب طرح تامین مالی پساب ها به کار گرفته ایم ادامه داد: تهاتر آب با پساب، خرید تضمینی پساب، پیش خرید پساب، لوله گذاری پشت سد ها از موضوعات مطرح شده در این طرح است که قطعا تمام این موارد سبب کاهش فشار بر روی سفره های زیر زمینی و خسارت های وارده بر آن می شود.

منبع: ایلنا

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها