کد خبر: 658636
تاریخ انتشار :

لاهوتی: هرچه گذشت حلقه نیروهای دولت تنگ‌تر شد

مهرداد لاهوتی گفت: دولت به این نتیجه رسیده است تا زمانی که موضوعات سیاست خارجی ما حل نشود، نمی‌توان به رفع مشکلات اقتصادی امید داشت.

لاهوتی: هرچه گذشت حلقه نیروهای دولت تنگ‌تر شد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سایت فردا نوشت: دولت یک‌ساله شد و حالا شد بتوان عملکرد دولت را مورد ارزیابی قرار داد؛ اینکه مهم‌ترین نقاط قوت و ضعفش چه بوده است؟

مهرداد لاهوتی، فعال و تحلیلگر سیاسی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «تصور من این است که در این یک‌سالی که از دولت گذشته می‌توان از چند زاویه دولت را مورد بررسی قرار داد. دولت در حوزه سیاست خارجی مانند دولت قبل دریافت که باید با دنیا تعامل برقرار کند تا بتواند بر مشکلات اقتصادی داخلی فائق آید. این موضوع در حالی که اتفاقا آقای رئیسی و همفکران او می‌گفتند که تعامل سیاسی را نباید با مسائل اقتصادی پیوند داد و این دو از هم جداست اما در عمل دولت کنونی هم به این نتیجه رسیده است تا زمانی که موضوعات سیاست خارجی ما حل نشود، نمی‌توان امید داشت همه مشکلات داخلی‌مان رفع شود؛ بنابراین چه این دولت و چه هردولت دیگری باید بر اساس حفظ ارزش‌های انقلاب اسلامی با دنیا تعامل برقرار کنند تا مسائل اقتصادی هم جلو برود. دولت در شرایط کنونی می‌خواهد به همان برجامی که در دولت اول آقای روحانی منعقد شد، برگردد؛ بدون هرگونه تغییرات. واقعا هم اراده احیای برجام در دولت دیده می‌شود و این اراده در حاکمیت هم وجود دارد».

او ادامه داد: «مسئله دوم بحث اقتصاد است. آقای رئیسی و دولتمردانش در ابتدای کار دولت می‌گفتند که تورم را در فاصله کوتاهی نصف می‌کنیم و ارزش پول ملی را بازمی‌گردانیم و این در حالی است که اگر اکنون از مردم بپرسیم که آیا وضعیت معیشتی‌تان خوب است یا خیر، حتما پاسخ منفی می‌دهند. بنابراین دولت نتوانست به شعارهای اقتصادی‌اش جامه عمل بپوشاند».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «مسئله دیگر در حوزه عملکرد اقتصادی دولت آن است که دولت ارز ترجیحی را حذف کرد و گرچه اصل نیت خیر بود و بنا بود که جلوی فساد و رانت گرفته شود اما مقدمات کار فراهم نبود و از طرفی با مصادف‌شدن این موضوع با اوضاع جهانی مانند جنگ اوکراین که همه کشورها سعی می‌کردند ذخایر انرژی خود را بالا ببرند، اهداف دولت محقق نشد و این امکان وجود داشت که دولت حذف ارز ترجیحی را در زمان دیگری و با شرایط بهتری انجام می‌داد».

لاهوتی در پایان درباره عملکرد دولت در حوزه سیاست داخلی گفت: «آقای رئیسی در ابتدای کار دولت رویکرد بسیار خوبی داشت؛ مبنی بر اینکه دولت سیزدهم فراجناحی است. اگر این شعار حفظ می‌شد و دولت واقعا جناحی عمل نمی‌کرد، خیلی بهتر بود زیرا می‌توانست از اقشار مختلف مردم و کارشناسان دعوت کند تا همه به دولت کمک کنند. متأسفانه هرچه جلوتر آمدیم، دیدیم که حلقه نیروهای دولت شد و همین موضوع زمینه کنارگذاشته‌شدن نظرات مختلف شد».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها