کد خبر: 658923
تاریخ انتشار :

اردستانی: برجام احیا نمی‌شود اما مذاکرات ادامه می‌یابد

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: برجام مُرد اما تا پایان دولت بایدن ما همواره در حال مذاکره خواهیم بود چون کار دیپلمات‌ها مذاکره است.

اردستانی: برجام احیا نمی‌شود اما مذاکرات ادامه می‌یابد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سایت فردا نوشت: بعد از ارائه آخرین بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای برجام، علی باقری مذاکره کننده ارشد کشورمان اخیرا از تدوین بسته پیشنهادی ایران برای جمع بندی گفتگوها خبر داد. حال این سئوال مطرح است که آیا مذاکرات وین با اعلام احیای برجام پایان می یابد یا از سوی همه طرف ها مرگ برجام رسما تأیید می شود.

احمد بخشایش اردستانی در گفتگو با خبرنگار فردا درباره نتیجه احتمالی آخرین دور مذاکرات برجامی گفت: نه آمریکا و نه ایران علاقه ای به احیای برجام ندارند. هم اکنون فضای نظام بین الملل به نفع ایران است چون در جنگ جهانی اول بی طرف بود ولی اشغال شد، حالا تصمیم دارد بی طرف نباشد و با چین و روسیه در احیای جاده ابریشم همکاری کند.

وی با اشاره به تاریخ روابط ایران و غرب افزود: هر زمان ایران دست همکاری به سوی غرب دراز کرد، غرب دست ایران را پس زد. نمونه بارزش زمان دولت آقای روحانی بود که ایران خیلی به سمت غرب رفت اما غرب پذیرای ایران نشد. امروز اگر می بینیم اروپایی ها پیگیر احیای برجام هستند، به دلیل آن است که زمستان سردی خواهند داشت و حالا ایران و روسیه می خواهند به اروپایی ها درس بدهند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی یادآور شد: روسیه و ایران می خواهند این پیام را به اروپایی ها بدهند که «وقتی ما را تحریم می کنید تا مردم اعتراض خیابانی کنند، حالا کاری می کنیم که در زمستان شاهد جنبش اعتراضی در کشورتان باشید.» چون وقتی قیمت گاز و بنزین گران شود مردم ناراحت می شوند.

وی با اشاره به عضویت ایران در پیمان شانگهای افزود: ایران تصمیم دارد به سمت شرق برود چون مذاکرات نشان داد که موانع بزرگی پیش روی احیای برجام است چون آمریکا در قبال احیای برجام نمی خواهد هیچ هزینه ای بپردازد بنابراین معتقدم در وین برجام احیا نمی شود اما مذاکرات به همین منوال سال ها ادامه خواهد یافت.

بخشایش اردستانی با بیان اینکه پنجره دیپلماسی بسته نمی شود، اظهار کرد: از زمانی که ترامپ از برجام خارج شد، برجام مُرد؛ تا پایان دولت بایدن ما همواره در حال مذاکره خواهیم بود چون کار دیپلمات ها مذاکره است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها