کد خبر: 659180
تاریخ انتشار :

پشت پرده شانتاژ بلومبرگ

پای فرانسوی ها در میان است!

پای فرانسوی ها در میان است!
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

انریکه مورا نماینده اروپا در مذاکرات وین، گزارش بلومبرگ و ادعای این خبرگزاری مبنی بر اینکه طی 72 ساعت، تکلیف مذاکرات روشن می شود را زیر سوال برده است. در پایان روز اول دور تازه‌ مذاکرات «احیای برجام» در وین، خبرگزاری بلومبرگ به‌نقل از منابع اروپایی خود نوشت حکومت ایران و ایالات متحده، در مقایسه با دور قبلی مذاکرات در ماه مارس، در مواضع دورتری از هم قرار دارند و اگر قرار باشد توافقی به‌دست بیاید، یا ظرف ۷۲ ساعت آینده به دست می‌آید یا دیگر امکان‌پذیر نخواهد بود. این ادعا در حالی مطرح می شود که حتی اگر بر سر موضوعاتی مانند ارائه تضمینهای اعتباری در قبال توافق هسته ای توافق( تفاهم)حاصل شود، مسئله حل و فصل موارد ادعایی آژانس قبل از اجرایی شدن توافق هسته ای به عنوان پرونده ای دیگر روی میز قرار خواهد گرفت. حل و فصل این مسئله چندان آسان به نظر نمی رسد و حداقل، برای حل آن لازم است رایزنی هایی به صورت مستقیم میان مقامات کشورمان و آژانس صورت گیرد. 

خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی که بامداد روز جمعه ۱۴ مرداد ماه ۱۴۰۱ منتشر کرد به نقل از دو تن از دیپلمات‌های اروپایی که در وین حضور دارند، نوشت دستکم دو موضوع تازه در ارتباط با برنامه اتمی ایران، طی ماه‌های گذشته مطرح شد که با احتساب موارد پیشین، فهرست موانع دست‌یابی به توافق به شش یا هفت مورد رسیده است.بلومبرگ در بخش دیگری از گزارش روز جمعه خود، به‌نقل از دیپلمات‌های اروپایی، بدون ذکر نام نوشت، هرچند این امکان وجود دارد که موانع «فنی» پیش روی مذاکرات، طی ۷۲ ساعت آینده برطرف شود، اما در نهایت رسیدن به یک توافق، مستلزم «تصمیم‌گیری سیاسی» مقام‌های ارشد هر دو کشور است. مقام‌هایی که به‌نظر می‌رسد برای رسیدن به چنین توافقی، در مقایسه با گذشته، تمایلی کم‌تری دارند.بلومبرگ در ادامه گزارش خود، با اشاره به ظرفیت منابع انرژی ایران نوشت: ایران دومین دارنده منابع گاز طبیعی و چهارمین دارنده نفت در جهان است؛ با چنین ظرفیتی، اگر توافقی به‌دست بیاید این توافق می‌تواند ابعاد کنونی بحران انرژی در جهان را کاهش دهد، هرچند چشم‌انداز دستیابی به چنین توافقی محدود و مبهم است.در صورتبندی گزارش بلومبرگ نکاتی مطرح شده است که قبلا از زیان برخی سیاستمداران اروپایی شاهد طرح آن بوده ایم.به عنوان مثال در بخشی از گزارش بلومبرگ آمده است :

"دستکم دو مسئله مطرح است. نخست این که ذخایر اورانیوم ۶۰درصدی ایران در حال افزایش است و دیگر این که ایران اصرار دارد «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» تحقیقاتش را درباره فعالیت‌های اتمی چند دهه گذشته متوقف کند." 

در مقابل، گفت‌وگوهایی انجام شده که حتی اگر دولت بعدی آمریکا، یا کنگره ایالات متحده، توافق «برجام» را رد کردند، ایران بتواند «غرامت‌های مشخصی» دریافت کند و راه برای «بازگشت اقتصاد ایران» هموار باشد.در هر حال، شانتاژ خبری اخیر بلومبرگ بسیار معنادار است! بدون شک این گزارش، محصول عملکرد یک تحریریه خبری یا تحلیلی نیست! انچه مسلم است اینکه بلومبرگ در اقدامی کاملا مسبوق به سابقه، مواضع غیر رسمی برخی دولتهای اروپایی را تبدیل به یک گزارش کرده است! هدف از تنظیم و ارسال این گزارش نیز امتیازگیری از تهران با هدف ایجاد جو روانی و سیاسی در مذاکرات است. به نظر می رسد اصلی ترین دولتی که پشت پرده این گزارش قرار دارد، فرانسه است! 

فرانسوی ها از یک سو ارتباطات خوبی با پایگاه بلومبرگ دارند و از سوی دیگر، پاریس از جمله بازیگران برجسته اروپایی است که طی ماههای گذشته همواره بر کمبود وقت و خلق ضرب الاجلهای ساختگی در قبال توافق اصرار داشته است. این بار به نظر می رسد کاخ الیزه ترجیح داده است خواسته خود را از طریق پایگاه خبری بلومبرگ مطرح سازد. با این حال پروژه تبلیغاتی فرانسوی ها در همان ابتدای مسیر شکست خورد! اظهارات انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا در رد گزارش بلومبرگ ، پیامی غیر مستقیم از سوی وی خطاب به پاریس محسوب می شود.اینکه فرانسوی ها نباید در چینش قواعد بازی جدا از اتحادیه اروپا عمل کنند! طی سالهای گذشته و اخیر ، فرانسوی ها در بسیاری از موارد به عنوان یکی از اعضای اتحادیه اروپا و حتی تروییکای اروپایی به صحنه مذاکرات ورود نکرده اند. چنانچه مقامات کاخ الیزه بارها اذعان کرده اند، آنها پشت میز مذاکرات مواضع کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و همچنین رژیم اشغالگر قدس را به صورت کامل در نظر می گیرند! 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها