کد خبر: 659210
تاریخ انتشار :

هشدار آمریکا به روسیه درباره آبخازیا و اوستیای جنوبی

وزیر امور خارجه آمریکا در سالروز حمله روسیه به گرجستان در اوت سال ۲۰۰۸ میلادی در بیانیه‌ای این حمله را محکوم و بر همبستگی با مردم گرجستان و اوکراین تاکید کرد.

هشدار آمریکا به روسیه درباره آبخازیا و اوستیای جنوبی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در این بیانیه که بر روی وب‌سایت رسمی وزارت امور خارجه آمریکا منتشر شده، گفت:" ۱۴ سال پیش در چنین روزی روسیه به کشور مستقل گرجستان حمله کرد. از سال ۲۰۰۸ میلادی آمریکا یاد کشته شدگان و مجروحان این حمله را گرامی داشته است." 

وی مدعی شد: "امسال، حمله روسیه به اوکراین تاکیدی بر لزوم همبستگی و ایستادن در کنار مردم اوکراین و گرجستان است. مردم گرجستان به خوبی می‌دانند که چگونه اقدامات روسیه، از جمله کمپین اطلاعات غلط، به اصطلاح مرزبندی و آوارگی جمعی باعث سختی‌ها و ویرانی‌های بیشماری می‌شود.  "

در ادامه این بیانیه آمده است: "روسیه باید نسبت به تعهداتی که تحت آتش‌بس ۲۰۰۸ میلادی متقبل شده، پاسخگو باشد، به نیروهای خود دستور عقب‌نشینی به مواضع پیش از درگیری را بدهد و اجازه دسترسی بدون محدودیت برای ارسال کمک‌های بشردوستانه را صادر کند. بهعلاوه، روسیه باید در به رسمیت شناختن مناطق آبخازیا و اوستیای جنوبی گرجستان تجدیدنظر کند."

بلینکن تصریح کرد: همچنین ضروری است صدها هزار تنی که در داخل کشور آواره و بی‌خانمان شده‌اند قادر باشند در امنیت و با احترام به خانه‌های خود بازگردند.

وزارت امور خارجه اوکراین نیز بیانیه‌ای در ارتباط با سالروز حمله روسیه به گرجستان صادر کرد.

کی‌یف در این بیانیه قویا از حاکمیت و تمامیت ارضی گرجستان در چهارچوب مرزهایش که به طور بین‌المللی به رسمیت شناخته شده‌اند، ابراز حمایت کرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها