کد خبر: 658494
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با منصور حقیقت‌پور

آمریکا به احیای برجام تن ندهد قافیه را باخته است

منصور حقیقت‌پور گفت: ما مخالف کار با اروپایی‌ها نبوده و نیستیم اما نمی‌توانیم به امید اینکه برجام احیا شود با آنها ارتباط برقرار کنیم از دیگر ظرفیت‌های عرصه بین‌المللی مثل گسترش روابط با چین یا روسیه یا کشورهای منقطه غافل شویم.

آمریکا به احیای برجام تن ندهد قافیه را باخته است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: وضعیت مذاکرات همچنان مبهم است. اخیرا رئیس‌جمهور فرانسه در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس‌جمهور کشورمان درخواست کرد که نتیجه مذاکرات به سرعت امضا شود. از آن سو هم بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است که پیش‌نویس توافق روی میز است و آمریکا هم ابراز تمایل کرده که هرچه سریع‌تر پیش‌نویس امضا شود اما آیا همه اینها واقعی است و غربی‌ها می‌خواهند که برجام احیا شود یا آنکه باز هم شاهد عقب‌نشینی آنها از احیای برجام خواهیم بود؟

منصور حقیقت‌پور، فعال و تحیلگر سیاسی و نماینده اسبق مجلس، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «اگر آمریکایی‌ها از سرعقلانیت عمل کنند، امکان احیای برجام همچنان وجود دارد. آن دیوانه‌ها بودند که برجام را پاره کردند  و با قلدری از برجام کناره گرفتند. مقصر اصلی در مسئله برجام آمریکایی‌ها هستند. آنها باید به تعهدات بین‌المللی خودشان پایدار می‌بودند و اکنون هم باید تحریم‌ها با به طور کامل لغو و نه تعلیق کنند. آنها موظف‌اند که سازوکارهایی مشخص درباره کشتی‌رانی، بیمه‌های کشتی‌ها، مسیرهای انتقال پول و به طور کلی اعاده وضع به قبل از تحریم‌های یکجانبه فراهم کنند. اگر بنا باشد مقصر پیدا کنیم، آمریکایی‌ها مقصر اصلی هستند و ایران هیچ تقصیری نداشته است؛ کمااینکه ما تمام تعهدات خود در برجام را انجام دادیم و حتی بیش از میزانی که انتظار بود هم انجام دادیم و همین موضوع حتی مورد نقد است اما به هر حال ایران به تمام تعهدات عمل کرد».

او ادامه داد: «آمریکایی‌ها باید از ظرفیت عقلی و فکری‌شان استفاده کنند و قلدری مجال به عقلشان بدهند و بدانند که دنیای کنونی، دنیای کوچکی نیست که یک کشور بتواند کلانتر باشد. دوره کلانتربودن آمریکا تمام شده است. روسیه، چین، ایران و بسیاری از کشورها سعی می‌کنند از آمریکا دوری کنند و آمریکایی اگر در این شرایط آمریکا به احیای برجام تن ندهد، قافیه را باخته است».

این فعال سیاسی بیان کرد: «آمریکا باید بپذیرد که دوران سرکشی‌ها و قاچوکشی‌ها در عرصه بین‌المللی تمام شده است و هیچ کشوری نمی‌تواند خواسته‌های خود را به زور تحریم و تهدید به کشور دیگری تحمیل کند. اکنون هم که مشخص است بایدن در آمریکا حداکثر دوسال دیگر در قدرت است و گرچه او هم برای احیای برجام کاری نکرد اما معلوم نیست که بعد از او آیا یک دیوانه دیگر مانند ترامپ روی کار می‌آید که کل برجام را پاره کند یا خیر؟ آمریکا نمی‌تواند با سیاست یک‌بام‌ و دو هوا رفتار کند. اکنون آمریکایی‌ها از توافق فرار می‌کنند مانند مذاکره‌ای در دوحه صورت گرفت و دیدیم که بار دیگر تن به نتیجه ندادند. آمریکا باید به عنوان یک نظام سیاسی نه این دولت یا آن دولت تکلیف خود را در قبال توافق هسته‌ای با ایران روشن کند».

حقیقت‌پور در پایان گفت: «ما هیچ وقت مخالف ارتباط با غرب یعنی اروپایی‌ها نبوده‌ایم؛ کمااینکه بعد از انعقاد برجام هم اروپایی‌ها به ایران آمدند و سرمایه‌گذاری‌ها شروع شده بود اما این آنها بودند که بعد از خروج آمریکا از برجام به سرعت پا به فرار گذاشتند. من خودم با مسئولان سیاسی فرانسه صحبت کردم و گفتم شما ضرر می‌کنید و ببینید که اکنون شرکت پژو، سیتروئن و شرکت‌های داروسازی‌تان با خروج از ایران چه‌قدر ضرر کردند. ما مخالف کار با اروپایی‌ها نبوده و نیستیم اما نمی‌توانیم به امید اینکه برجام احیا شود با آنها ارتباط برقرار کنیم از دیگر ظرفیت‌های عرصه بین‌المللی مثل گسترش روابط با چین یا روسیه یا کشورهای منقطه غافل شویم. ما سعی می‌کنیم منافع ملی خودمان را تأمین کنیم و در این مسیر شرق و غرب فرقی نمی‌کنند».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها