کد خبر: 659285
تاریخ انتشار :

دیدگاه‌ جدید آمریکا و ایران درباره مذاکرات

ایسنا/ یک وبگاه خبری در گزارشی درباره جزئیات مذاکرات اخیر در وین درباره طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای برجام، به بیان دیدگاه‌های برخی مقامات آمریکایی و ایرانی درباره این مرحله از مذاکرات پرداخت.

دیدگاه‌ جدید آمریکا و ایران درباره مذاکرات
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش وبگاه المانیتور، در پی پایان یافتن مذاکرات ایران با قدرت‌های جهانی در وین درباره طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا در زمینه احیای توافق هسته‌ای، یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به المانیتور گفت که دولت این کشور آماده است که به سرعت توافقی در زمینه طرح اتحادیه اروپا انجام دهد اما از گمانه‌زنی درباره موضع ایران خودداری کرد.

این مقام وزارت امور خارجه آمریکا مدعی شد: آن‌ها[ایران] مدام می‌گویند آماده بازگشت به اجرای دوجانبه برجام[توافق هسته‌ای] هستند. همان‌طور که هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا روشن ساخته است، این متن تنها مبنای کاری است که باید انجام شود.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه با پایان‌یافتن این دور از مذاکرات، در تماسی تلفنی با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین گفت که رسیدن به یک توافق «با موضعی واقع‌بینانه و پرهیز از مواضع غیرسازنده، به ویژه از سوی آمریکا» امکان‌پذیر است.

در حال حاضر، اصلی‌ترین موضوع مورد بحث، پافشاری تهران بر این است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بازرسی چندین ساله‌اش از فعالیت‌های هسته‌ای در سه محل اعلام‌نشده در ایران را پایان دهد.

ایران همواره تلاش برای دست‌یابی به یک سلاح اتمی را رد کرده است اما رافائل گروسی، مدیرکل آژانس در ماه ژوئن گفت که ایران پاسخ موثقی درباره وجود اورانیوم در این محل‌ها ارائه نداده است.

علی واعظ، مدیر پروژه ایران گروه بین‌المللی بحران در این باره هشدار داد که اختلافات بر سر تحقیقات و بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ممکن است مشکلی باشد که امکان برطرف شدن آن وجود نداشته باشد.

او در این راستا بیان کرد: ترک کردن وین با امید این که زمان این مسئله را حل کرده است، قمار خطرناکی است. هر بار که مذاکرات متوقف شده، شکاف‌ها بازتر و موانع جدیدتری پدیدار شده‌اند.

با این وجود، محمد مرندی، مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره‌کننده ایران می‌گوید، گزارش‌ها درباره جزئیات چیزی که پیشنهد شده «صرفا گمانه‌زنی‌اند.»

مرندی مطرح کرد: تیم مذاکره‌کننده تا زمانی که متن حاصله، با دقت در تهران مطالعه و بررسی نشود، نمی‌تواند درباره چیزی که تا الان به دست آمده نظری ارائه دهد. در چند ماه اخیر، چه در وین و چه زمانی که مذاکره‌کنندگان در پایتخت‌هایشان هستند، مذاکره‌کنندگان ایران تهدیدهای غربی و ضرب‌الاجل‌های ساختگی را برای حفظ حقوق ایرانیان و دست یافتن به امتیازات مهم، نادیده گرفته‌اند. تفاوت آن موقع با الان بسیار زیاد است.

به گزارش ایسنا،‌ روز گذشته، با پایان این دور از گفتگوها، هیأت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران به تهران بازگشت. رایزنی‌ها و تماس‌ها باهماهنگ‌کننده و طرف‌های دیگر ادامه خواهد داشت.

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه در این باره تاکید کرد: در ۴ روز گذشته مذاکرات فشرده‌ای در خصوص چند موضوع باقی‌مانده برای اطمینان از تامین ملاحظات و نگرانی‌های کشورمان برگزار شد. در جریان این گفتگوها ما مواضع خود را با طرف‌های مقابل به اشتراک گذاشتیم و در برخی موضوعات نیز پیشرفت‌های نسبی حاصل شد.

او گفت: با توجه به مباحث صورت گرفته طی سه روز گذشته، امروز انریکه مورا چند ایده در مورد برخی موضوعات باقی‌مانده به طرف‌ها ارائه داد و ما به محض دریافت این ایده‌ها، پاسخ و ملاحظات اولیه خود را به ایشان منتقل کردیم، اما طبیعتا این موارد نیازمند بررسی جامع هستند و ما نظرات و ملاحظات تکمیلی خود را به هماهنگ‌کننده و سایر طرف‌ها منتقل خواهیم کرد.

این مقام ارشد وزارت امور خارجه افزود: بدون تردید اصل اساسی برای ما حراست از حقوق و تأمین منافع ملت ایران است.

وی در ادامه تاکید کرد: احقاق این حقوق و تامین منافع و تضمین اجرای پایدار تعهدات طرف مقابل و جلوگیری از تکرار رفتارهای غیرقانونی آمریکا دغدغه جدی تیم مذاکره‌کننده است.

توییتر رسمی خبرگزاری فرانسه شب گذشته به نقل از یک مقام اروپایی نوشت که اتحادیه اروپا «متن نهایی» مذاکرات هسته‌ای با ایران را به طرف‌های مذاکرات ارائه داده است.

شبکه الجزیره نیز در این باره به نقل از یک مقام اروپایی نوشت: پیشنهاد اروپا آخرین و بهترین متن برای بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران است. اتحادیه اروپا متن نهایی توافق هسته ای با ایران را ارائه کرد.

علاوه بر این، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز گذشته در  این باره در صفحه توییترش نوشت: مذاکره‌کنندگان از این مذاکرات و گفت‌وگوهای نزدیک میان ایران و آمریکا برای تنظیم و رسیدگی به برخی مشکلات باقی مانده در متن توافقی که من به هماهنگ‌کننده توافق هسته‌ای برجام در بیست و یکم جولای ارائه کرده بودم، استفاده کردند.

او همچنین بیان کرد: بر سر هر آنچه که می‌توانست مذاکره انجام گیرد، مذاکره شد و حال در متن نهایی قرار دارد. با این حال پشت هر مشکل فنی یا پاراگرافی، یک تصمیم سیاسی قرار دارد که پایتخت‌ها باید درخصوص آن‌ها تصمیم‌گیری کنند. اگر این پاسخ‌ها مثبت باشند، آن وقت می‌توانیم توافق را امضا کنیم.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها