کد خبر: 659321
تاریخ انتشار :

درخواست جنجالی آمریکا از نتانیاهو درباره ایران!

در گزیده‌ای از یک کتاب برای اولین بار آمده که رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در دوران ترامپ شخصاً به خانه بنیامین نتانیاهو رفته بود و از او خواسته بود تا سیاست‌های جنگ‌طلبانه علیه ایران را متوقف کند.

درخواست جنجالی آمریکا از نتانیاهو درباره ایران!
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

بر اساس گزیده‌ای از یک کتاب جدید، «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در یک نشست 2020 قدس از «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی خواست تا «دست از سر ترامپ بردارد» و درخواست از «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده برای حمله به ایران را متوقف کند.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص گزارش کرد، طبق گزیده‌ای از کتابی که روز گذشته (دوشنبه) از یک کتاب که قرار است منتشر شود، انتشار یافت، ژنرال ارشد آمریکایی در نشست قدس به نتانیاهو هشدار داد که به ترامپ فشار می‌‌آورد که یک جنگ لعنتی را با ایران آغاز کند.

«سوزان بی گلسر» و «پیتر بیکر» روزنامه‌نگاران و نویسنده کتاب: «تقسیم‌کننده: ترامپ در کاخ سفید، 2017 تا 2021»، جزئیات بررسی گزینه نظامی کاخ سفید برای حمله به ایران در هفته‌های پایانی دولت پایان پس از پیروزی «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 را بیان می‌کند که عمدتاً‌ به دستور نتانیاهو بود.

گلسر قبلاً از تلاش‌های مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در دوران ترامپ برای جلوگیری از حمله نتانیاهو و مقامات جنگ‌طلب دولت آمریکا به ایران گزارش داده بود و به لفاظی میلی با ترامپ در این خصوص اشاره کرده بود اما این اولین گزارشی است که نشان می‌دهد میلی مستقیماً به نتانیاهو هشدار داده است.

بیکر و گلسر در گزیده‌ای که در نیویورکر چاپ شده است، گفتند: «به اعتقاد میلی در بین آن‌هایی که به رئیس‌جمهور (ترامپ) قبل از مراسم تحلیف بایدن فشار آوردند که ایران را هدف قرار دهد، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل بود. در تاریخ 18 دسامبر، همان روزی که ترامپ با [مایکل] فلین برای بحث درباره برقراری حکومت نظامی بحث کرده بود، میلی با نتانیاهو در خانه‌اش در قدس دیدار کرد تا شخصاً ازاو بخواهد دست از سر ترامپ بردارد».

طبق این گزارش، میلی به نتانیاهو گفت، اگر این کار را بکنی، یک جنگ لعنتی خواهی داشت. حساب کاربری رسمی نخست‌وزیری اسرائیل اعلام کرد که «دو طرف درباره تهدیدات منطقه‌ای، به ویژه تهاجم ایران بحث کردند».

این گزارش ادامه می‌دهد، میلی ظاهراً‌به کارکنان کاخ سفید گفته است که ترامپ «فهمیده است که زمان به اتمام رسیده است» و تمرکز خود را به سمت به چالش کشیدن نتایج انتخابات متمرکز کرد.

این تلاش‌ها به‌ویژه پس از اخراج «مارک اسپر» وزیر دفاع وقت آمریکا که در کتاب خود تلاش‌های فرضی نتانیاهو برای تحت فشار قرار دادن ترامپ برای اقدام نظامی علیه برنامه هسته‌ای ایران را توصیف کرده بود، آشکارتر شد.

طبق این گزارش، بخش‌های مربوط به تلاش‌های نتانیاهو به دلایل امنیت ملی در کتاب اسپر اصلاح شد، اگرچه اسپر اشاره کرد که نتانیاهو شخصاً او را در مورد مسائل مربوط به جنگ با ایران تحت فشار قرار داده است و او اطمینان داشت که نتانیاهو، ترامپ را به روشی مشابه تحت فشار قرار می‌دهد.

دونالد ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری خود علی‌رغم پایبندی ایران به مفاد برجام، به صورت یکجانبه از توافق هسته‌ای ایران خارج شد و از آن پس سیاست «فشار حداکثری» را علیه جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفت به امید آن که ایران تسلیم سیاست‌های ایالات متحده شود اما این سیاست نه تنها نتیجه‌بخش نبود بلکه مقام‌های آمریکایی به شکست آن اعتراف کردند.

رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در بسیاری از سیاست‌های خود از نتانیاهو پیروی می‌کرد و به ویژه در بخش سیاست‌های فشار به ایران، خط مشی نخست‌وزیر تندرو رژیم صهیونیستی را دنبال می‌کرد.

منبع: فارس

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها