کد خبر: 659450
تاریخ انتشار :

سهام عدالتی ها بخوانند | شرایط دریافت وام سهام عدالت اعلام شد

مشاور رئیس سازمان بورس در سهام عدالت گفت: متقاضیان تا ۵۰ درصد ارزش سهام می‌توانند وام دریافت کنند.

سهام عدالتی ها بخوانند | شرایط دریافت وام سهام عدالت اعلام شد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سهام عدالت نوعی یارانه است. هدف از سهام عدالت تامین عدالت اجتماعی است. سهام عدالت با هدف خصوصی‌سازی و واگذاری سهام شرکت‌های دولتی به اقشار کم درآمد از زمان دولت نهم اجرا شد. سه تصمیم جدید در مورد سهام عدالت اخذ شده است. در ادامه مطلب تصمیمات گرفته شده در مورد سهام عدالت را می خوانید. 

 پیش از این بانک‌های ملی و تجارت کارت اعتباری سهام عدالت به مبلغ هفت میلیون به دارندگان سهام عدالت پرداخت می‌کردند.

پس از آن نیز محسن خدابخش، عضو هیات مدیره سازمان بورس به فارس  در مورد اینکه تاکنون چه تعدادی از سهامداران عدالت از این سهام به عنوان وثیقه وام استفاده کرده‌اند، گفت: ۳۵۰ هزار نفر توانسته‌اند با وثیقه سهام عدالت از وام‌های بانکی استفاده کنند و بر اساس گزارشی که شبکه بانکی ارائه کرده است، نکول و عقب‌افتادگی این وام‌ها صفر است. یعنی در بحث وام‌های خرد با نکول مواجه نیستیم.

او  با اشاره به اجرای وثیقه‌گذاری سهام به صورت الکترونیکی اظهار کرد: این مسئله می‌تواند برای رونق کسب و کار مردم موثر باشد و حتی در نظام قضایی نیز با هماهنگی سازمان بورس و بازار سرمایه می‌توان از سامانه توثیق سهام استفاده کند.

چگونه سهام عدالت وثیقه وام می‌شود؟

سمیه محمدی مدیر پروژه کارت‌های اعتباری شرکت سپرده‌‌گذاری مرکزی در زمینه دریافت وام یا کارت اعتباری از طریق سهام عدالت نیز گفت: متقاضیان دریافت کارت اعتباری می‌توانند با مراجعه به سامانه جامع اطلاع مشتریان بازار سرمایه (سجام) در این سامانه ثبت‌نام، احراز هویت و پس از نهایی شدن فرآیند ثبت‌نام در سجام با مراجعه به نرم‌افزار بانک ملی ایران درخواست توثیق خود را ثبت کنند.

شرط بازپرداخت وام چیست؟

اگر سهامداران عدالت بتوانند تا یک ماه مبلغ را به بانک بازگردانند، این مبلغ قرض‌الحسنه خواهد بود. اما اگر از یک ماه عبور کرد و قادر به بازپرداخت وام نبودند، این اعتبار به تسهیلات سه ساله تبدیل خواهد شد. نرخ سودی که برای کارت‌های اعتباری سهام عدالت در نظر گرفته شده ۱۸درصد است، اما اگر مشمولان تا پایان ماه اول مبلغ کارت را تسویه کنند، هیچ سودی از آنها دریافت نمی‌شود.

هفته گذشته، سامانه الکترونیک توثیق سهام برای دریافت وام با حضور رییس سازمان بورس، دادستانی کل کشور و وزیر اقتصاد رونمایی شد.

گاهی وثیقه گذاری چند روز زمان می‌برد، اما با افتتاح طرح سامانه ستاره در کسری از ثانیه وثیقه‌گذاری صورت می‌گیرد. در حال حاضر تنها سه بانک توانایی ارائه تسهیلات از طریق توثیق سهام را دارند، اما در ماه های آینده کل شبکه بانکی کشور از طریق این سامانه می توانند خدمات پرداخت تسهیلات را به مردم ارائه دهند. ملی، رسالت و مهر ایران؛ بانک هایی هستند که در سامانه توثیق سهام حضور دارند و متقاضیان حقیقی و حقوقی می توانند برای دریافت تسهیلات از این طریق اقدام کنند.

در حال حاضر همه افرادی که دارای سهام هستند و هم افرادی که دارای سهام عدالت هستند، می‌توانند با توثیق سهام خود، وام دریافت کنند.

محمد باغستانی، مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) گفت: همه مشمولان سهام عدالت می‌توانند از این سهام به عنوان وثیقه استفاده کنند. هم مشمولانی که روش مستقیم را انتخاب کرده و هیچ میزان از سهام خود را نفروخته بودند، هم مشمولانی که روش مستقیم را انتخاب کرده و بخشی از سهام خود را فروختند و هم مشمولانی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده بودند. در واقع هر فرد به میزان دارایی خود می تواند برای توثیق سهام اقدام کند.

همچنین سمیه محمدی مدیر پروژه کارت‌های اعتباری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در زمینه دریافت وام یا کارت اعتباری از طریق سهام عدالت می‌گوید: متقاضیان دریافت کارت اعتباری می‌توانند با مراجعه به سامانه جامع اطلاع مشتریان بازار سرمایه (سجام) در این سامانه ثبت‌نام، احراز هویت و پس از نهایی شدن فرآیند ثبت‌نام در سجام با مراجعه به نرم‌افزار بانک ملی ایران درخواست توثیق خود را ثبت کنند.

براین اساس، تنها شرط این است که فرد در سامانه سجام ثبت نام و احراز هویت شده باشد. در واقع فرایندی که شرکت سپرده‌گذاری مرکزی درنظر گرفته این است که سهامدار به اپلیکیشن‌های بانکی یا شعب بانکی مراجعه و درخواست توثیق سهام خود را ارائه ‌دهد. پس از این فرد از طریق سامانه سجام احراز هویت می شود.

متقاضیان پس از طی این فرایند، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی دارایی قابل وثیقه متقاضی را به بانک اعلام می‌کند و بانک هم در اپلیکیشن به سهامدار نشان می‌دهد. پس از آن سهامدار می‌تواند نمادهایی که قصد توثیق آن‌ها را دارد انتخاب و تایید کند.

در واقع شرکت سپرده‌گذاری درخواستی که از سمت بانک آمده را به سهامدار نمایش می‌دهد و پس از احراز هویت دوباره درخواست متقاضی ثبت شده و فرایند توثیق بعد از اعمال معاملات صورت می‌گیرد. اگر این فرایند موفقیت آمیز باشد؛ بانک تسهیلات را پرداخت خواهد کرد.

اکنون ارزش سهام عدالت یک میلیون تومانی حدود ۲۶ میلیون تومان و ارزش سهام عدالت ۵۲۳ هزار تومانی ۱۴ میلیون تومان است. با این حساب مبلغ وام سهام عدالت برای گروه اول، حدود ۱۴ میلیون و برای گروه دوم حدود ۷ میلیون تومان است.

جزئیات بیشتر در مورد وام سهام عدالت

محمد باغستانی، مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات)  در جمع خبرنگاران با اشاره به رونمایی از فاز اول سامانه توثیق الکترونیک هوشمند ستاره، درمورد اینکه برای تاخذ وام چه میزان سهام لازم است، گفت: این موضوع در اختیار بانک بوده و بستگی به بانک دارد. ممکن است بانک برای ارائه وام ۱۰ میلیون تومانی، ۲۰ میلیون تومان وثیقه بخواهد.

وی در مورد مشمولان سهام عدالت نیز توضیح داد: همه مشمولان سهام عدالت می‌توانند از این سهام به عنوان وثیقه استفاده کنند. هم مشمولانی که روش مستقیم را انتخاب کرده و هیچ میزان از سهام خود را نفروخته بودند، هم مشمولانی که روش مستقیم را انتخاب کرده و بخشی از سهام خود را فروختند و هم مشمولانی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده بودند. در واقع هر فرد به میزان دارایی خود می تواند برای توثیق سهام اقدام کند.

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) در ادامه در مورد انتقال سهام عدالت متوفیان نیز توضیح داد: سامانه انتقال سهام عدالت متوفیان تا پایان شریورماه راه اندازی شده و وراث این افراد می توانند برای انتقال سهام عدالت اقدام کنند.

طبق اظهارات محمد حسنلو، مدیر فنی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، ارزش پرداخت‌ سود سهام عدالت سال ۱۳۹۸، بیش از ۱۴ میلیارد تومان و برای سال ۱۳۹۹، بیش از ۵۴ میلیارد تومان بوده است. یعنی درمجموع بیش از ۶۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در روز گذشته، واریزی سود برای جاماندگان وجود داشته است.

به گفته حسنلو، با توجه به آمار پرداخت به بیش از ۹۱هزار نفر، بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از سهامداران عدالت وجود دارند که سپرد‌گذاری برای واریز سود سهام عدالت آنها، شماره شبای معتبری ندارد.

بنابر اظهارات مدیر فنی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، طی یک مرحله واریزی که در خردادماه امسال انجام شد، حدود ۲۰۰هزار نفر از این افراد شناساسی و واریز برای آنها صورت گرفت و هم اکنون بیش از یک میلیون و ۸۰۰هزار  نفر از سهامداران  عدالت هستند که اطلاعات معتبری از آنها وجود ندارد.

لازم به ذکر است که در مراحل اول و دوم پرداخت سود سهام عدالت، به ترتیب ۳۰۷ و ۲۰۰هزار نفر مشکل شماره شبای بانکی معتبر خود را برطرف و سودهای سنواتی سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ خود را دریافت کرده بودند.

لزوم ثبت‌نام در سامانه سجام

مشمولانی که سود سهام عدالت خود را دریافت نکرده‌اند، باید برای درج و ثبت شماره شبای معتبر بانکی خود به سامانه سجام مراجعه کنند تا سود سهام عدالت برای آنها واریز شود. اشخاص می‌توانند با مراجعه به سایت www.sejam.ir به صورت حضوری و غیرحضوری، ثبت‌نام خود را در این سامانه انجام دهند.

مبلغ سود سهام عدالت

مشمولان سهام عدالت برای عملکرد سال ۱۳۹۹، برای سهام عدالت یک میلیون تومانی حدود یک میلیون و صد هزار تومان و برای سهام عدالت ۵۳۲هزار تومانی، حدود ۵۸۰ هزار تومان سود دریافت کرده‌اند.

مبلغ سود سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی مربوط به عملکرد سال سال ۱۳۹۸، حدود ۱۹۰هزار تومان و برای عملکرد سال ۱۳۹۹، حدود ۵۸۲ هزار تومان است.

موانع پرداخت سود سهام عدالت

شماره شبای نامعتبر، حساب بانکی مسدود، راکد، مشترک (دو امضاء)، ارزی و بلندمدت، مهم‌ترین دلایلی است که موجب پرداخت نشدن سود به حساب سهامداران شده است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها