کد خبر: 659516
تاریخ انتشار :

خبر خوش به بازنشستگان | زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان اعلام شد

میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی ، در رابطه با زمان اعمال افزایش و صدور احکام جدید سایر سطوح بازنشستگان گفت: پیرو اعلام سرپرست محترم وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی مبنی بر موافقت با اصلاح و افزایش مستمری سایر سطوح مستمری‌بگیران سازمان تامین‌اجتماعی بر اساس ماده ۹۶ قانون تامین‌اجتماعی، با عنایت به اینکه فرایند پرداخت حقوق از بیستم هر ماه طبق محاسبات و در قالب سامانه‌ متمرکز برای بازنشستگان عزیز انجام می‌گیرد؛ لذا برای اعمال افزایش جدید و نحوه پرداخت و تأمین مالی مربوطه با هماهنگی با کانون‌ها؛ نیازمند زمان هستیم و انشاءلله صدور احکام جدید در شهریورماه انجام می‌پذیرد

خبر خوش به بازنشستگان | زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان اعلام شد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

افزایش حقوق بازنشستگان موضوعی است که مدت‌هاست مطرح است. افزایش حقوق بازنشستگان با مباحثی مانند همسان‌سازی حقوق بازنشستگان همراه بوده است.در همین راستا رئیس فراکسیون کارگری مجلس نیز خواستار تسریع دولت در تعیین تکلیف حقوق بازنشستگان شده است. انتظار می‌رود دولت هرچه سریع‌تر نسبت به مسئله حقوق بازنشستگان تعیین تکلیف کند.

بر اساس این گزارش موسوی  افزود؛ از دستور اکید و ویژه رییس‌جمهور محترم برای اصلاح مصوبه هیات دولت محترم و پیگیری‌های معاون اول محترم دولت و همچنین سرپرست محترم تعاون کار و رفاه اجتماعی که با رویکرد خدمت‌رسانی بهتر و رفع دغدغه بازنشستگان محترم بر اساس ماده ۹۶ قانون تامین‌اجتماعی و مصوبه مربوطه انجام پذیرفت؛ تشکر و قدردانی می‌کنم.

برابر جدولی که برای ماه‌های متوالی مبنای واریز مستمری کارگران بازنشسته محسوب شده‌است، سازمان تامین اجتماعی از بیستم تا پایان هرماه حقوق بازنشستگان خود را پرداخت می‌کند.

به نظر می‌رسد این جدول یکبار دیگر مبنای واریز مستمری‌های تامین اجمتماعی در ماه مرداد باشد.

بدین ترتیب انتظاری که می‌رفت در هفته جاری با تصویب مصوبه جدید دولت برآورده شود یک ماه دیگر هم به تاخیر افتاد.

پیگیری‌ها از نهادهای صنفی بازنشستگان تامین اجتماعی نشان می‌دهد که این وضعیت به رغم ابراز آمادگی است که مسئولان سازمان تامین اجتماعی و وزارت رفاه تا به امروز داشته‌اند.

دو هفته پیش مهلت قانونی دولت برای پاسخ به نامه ابطالی که مجلس شورای اسلامی در رابطه با مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان غیر حداقل بگیر صادر کرده بود، خاتمه یافت.

برابر مقررات مربوط به هیات تطبیق مقررات مجلس شورای اسلامی در چنین مواردی، سکوت دولت به منزله احراز ابطال مصوبات معیوب است و خودداری از تصویب مصوبه جایگزین می‌تواند برای مسببان و ممانعت کنندگان خطر پیگیرد قانونی را به دنبال داشته باشد.

در این مدت تشکل‌های صنفی کارگران بازنشسته بارها و بارها با سرپرست وزارت رفاه و مدیران سازمان تامین اجتماعی جلسه داشتند و حتی بر سر نحوه اصلاح مصوبه و افزایش حقوق بازنشستگان معترض به توافقاتی رسیدند اما به رغم وعده‌های دولت تا به امروز هیچکدام از این توافقات هنوز عملیاتی نشده است و مدام به تاخیر می‌افتد.

از قرار معلوم دلیل این تعلل، تاخیر در نحوه تامین نقدینگی عنوان شده است اما این درحالی است که هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی در همان اردیبهشت ماه با اطلاع از توان مالی سازمان پیشنهاد افزایش پلکانی مستمری‌های سایر سطوح به میزان ۳۸ درصد به علاوه ۵۱۵ هزار تومان در ماه را تصویب کرده بود.

با این وضعیت در بهترین حالت اگر اتفاق نامساعدی پیش نیاد و دولت مصوبه جدید افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را با رعایت شرایط قانونی تصویب کند، بیش از ۱٫۶ میلیون بازنشسته غیر حداقل بگیر می‌توانند از شهریور ماه نسبت به افزایش حقوقشان و دریافت معوقات ماه‌های سپری شده، امیدوار باشند.

محمدهادی زاهدی‌وفا در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی افزود: در خصوص میزان افزایش حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی، دولت به وزرای عضو هیات امنای تامین اجتماعی اختیار تصمیم‌گیری داد که در بررسی‌های گذشته به جمع نهایی نرسیدیم و مستلزم ارزیابی مجدد هستیم.

وی افزود: باتوجه به منابع و اعتبارات لازم برای تصویب میزان افزایش حقوق بازنشستگان نیازمند زمان بیشتر برای ارزیابی هستیم که احتمالا هفته آینده با حضور نمایندگان جامعه کارگری به جمع‌بندی نهایی خواهیم رسید و اعلام نتیجه خواهد شد.

بازنشستگان کارگری همچنان در انتظار ابلاغ مصوبه‌ی افزایش مستمری بازنشستگان هستند؛ نامه‌ی محمدباقر قالیباف بیست و نهم تیرماه صادر شده و اکنون هجدهم مرداد است؛ چرا این انتظار تا این اندازه طولانی شد؟

حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه‌ی کارگری) در این رابطه می‌گوید: بیش از دو هفته است از نشست نمایندگان بازنشستگان و سرپرست وزارت کار برای تعیین تکلیف افزایش مستمری‌ها می‌گذرد؛ در آن نشست قرار شد سرپرست وزارت کار چارچوب را تعریف نماید و جدول زمانبندی برای زدن احکام و پرداخت مابه‌التفاوت‌ها را ارائه دهد. سرپرست وزارت کار در آن نشست، اجرای قانون را به طور ضمنی پذیرفت و وعده‌ی اجرایی شدن آن را داد اما متاسفانه دو هفته از آن نشست می‌گذرد و هنوز در خم یک کوچه مانده‌ایم.

وی با بیان اینکه «این تاخیر نشان می‌دهد گرفتن تصمیم برای دولت سخت شده» ادمه می‌دهد: در زمینه‌ی مستمری بازنشستگان و اجرای ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی، دولت صرفاً می‌تواند نظر تامین اجتماعی را تایید یا رد کند اما نمی‌تواند از اجرای قانون طفره برود؛ اینکه بازنشستگان را در بلاتکلیفی نگه دارند و دچار سردرگمی کنند، اصلاً خوشایند نیست؛ خواسته‌ی بازنشستگان صد درصد قانونی و صنفی‌ست و دیدیم بعد از نامه‌ی رئیس مجلس، بازنشستگان احساس کردند صدایشان شنیده شده است.

به گفته‌ی صادقی، بازنشستگان خواستار اجرای قانون و عملی شده الزمات ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی هستند؛ هرچند اگر امروز قرار باشد براساس تورم و میزان هزینه‌های زندگی، ماده ۹۶ اجرایی شود، به جای ۳۸ درصد باید مستمری‌ها حداقل ۵۸ درصد افزایش یابد.

زمان ابلاغ مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان 

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری اضافه می‌کند: ما شرایط دولت را درک می‌کنیم؛ کانون عالی بازنشستگان، کانون تهران و ما در اتحادیه پیشکسوتان، در نشست با سرپرست وزارت کار حسن نیت خود را نشان دادیم؛ حتی اعلام کردیم در مورد زمان پرداخت معوقات حاضر به مذاکره هستم.

او تاکید می‌کند: انتظار داریم تا پایان هفته موضع تعیین تکلیف شود و دولت ابلاغیه را صادر کند؛ همه چیز برای اجرا فراهم است، هم بودجه هم زمانبندی، خود دستگاه‌های اجرایی مساله را پیچیده کرده‌اند؛ وقتی دولت اختیار را به وزاری عضو هیات امنای تامین اجتماعی داده، آقایان چرا تا این اندازه تعلل می‌کنند؟

صادقی در پایان می‌گوید: بازنشستگان انتظار دارند قبل از پایان هفته کار به سرانجام برسد؛ انتظار داریم وزاری دولت با درک درست شرایط، هرچه زودتر مجوز اجرای قانون را صادر کنند.

محمدهادی زاهدی وفا با بیان اینکه رئیس‌جمهور بر اصلاح میزان افزایش سنواتی مستمری سایر سطوح بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی تأکید دارند، افزود: بر این اساس هیأت وزیران، تصمیم‌گیری در این خصوص را به وزرای عضو هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی تفویض کرد.

وی با اشاره به جلسات متعدد با نمایندگان بازنشستگان و مسئولان مربوط، به منظور اجرای دستور رییس جمهور تصریح کرد: برابر تفویض انجام شده و بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته و در پی پیشنهاد سازمان تأمین اجتماعی مقرر شد در چارچوب پایداری منابع و اعتبارات این سازمان، مستمری سایر سطوح اصلاح‌ شود.

نماینده سیرجان در حاشیه جلسه نمایندگان با «رئیسی» و میرکاظمی با اعلام این خبر که بحث افزایش حقوق مابقی بازنشستگان ، اجرایی و ۳۸ درصد به حقوق آنها افزوده می‌شود ، گفت: از رئیس جمهور خواستار برخورد قاطع با مقصران تأخیر در اجرای رتبه‌بندی معلمان هستم.

ابراهیم «رئیسی»رئیس جمهور روز گذشته با مجمع نمایندگان استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان ، هرمزگان و یزد با دیدار کرد.

بر اساس این گزارش، در این دیدار مجامع نمایندگان استان‌های مذکور دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود درباره مسائل مختلف استان‌های خود و همچنین موضوعات مربوط به مسائل ملی را مطرح کردند.

شهباز حسن‌پور نماینده مردم سیرجان و بردسیر  در مجلس شورای اسلامی در حاشیه دیدار اعضای مجمع نمایندگان استان کرمان که در آستانه سفر رئیس جمهور به این استان برگزار شد،  خواستار توجه جدی دولت به مسائل و مشکلات عدیده استان کرمان در بخش‌های مختلف شد.

رییس فراکسیون اشتغال و اصناف مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه نمایندگان این مجمع با آقای رئیس جمهور و معاونان وی و رئیس سازمان برنامه و بودجه با اعلام این خبر که بحث افزایش حقوق مابقی بازنشستگانی که تاکنون اقدام نشده بود، قطعی و اجرایی می‌شود و به این ترتیب ۳۸ درصد به حقوق آنها افزوده خواهد شد، گفت: با توجه به اینکه همه زیرساخت‌ها فراهم شده است، از رئیس جمهور محترم خواستار برخورد جدی و قاطع با مقصران تأخیر در اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان هستم.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن گلایه از این موضوع که با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی چرا هنوز اجازه واردات خودرو داده نمی‌شود، خاطرنشان کرد: بعضی از خودروسازان داخلی به جای ساختن خودروهایی امن که وسیله آرامش و آسایش مردم شریف ایران اسلامی باشد، برای آنها ارابه مرگ تولید می‌کنند. این در حالی است که برای مثال قیمت اعلامی کارخانه برای یک «پراید ۱۵۱» حدود ۱۶۵ میلیون و در بازار آزاد حدود ۱۸۰ میلیون تومان است که حتی با نرخ آزاد ارز حدود ۶ هزار دلار است و می‌توان خودروهای بسیار با کیفیت‌تر از «پراید ۱۵۱» را با این قیمت وارد کرده و در اختیار مردم عزیز ایران قرار داد که این موضوع نه‌تنها باعث آسایش مردم و کاهش تلفات ناشی از ناایمنی خودرو در هنگام تصادفات می‌شود بلکه باعث می‌شود تولیدکنندگان داخلی نیز ناچار بر کیفیت محصولات خود بیفزایند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها