کد خبر: 659547
تاریخ انتشار :

آمریکا: آماده بازگشت فوری به توافق با ایران هستیم

وزارت امورخارجه آمریکا پنجشنبه شب مدعی شد: آماده بازگشت فوری به توافق هسته‌ای با ایران هستیم که در وین بر سر آن مذاکره شد.

آمریکا: آماده بازگشت فوری به توافق با ایران هستیم
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به نقل از شبکه الجزیره، این وزارتخانه با نادیده گرفتن خروج غیر قانونی ایالات متحده در دوران زمامداری دونالد ترامپ رییس جمهوری اسبق این کشور از توافق هسته‌ای ادعا کرد: ایران باید موضوعاتی را کنار بگذارد که فراتر از موارد توافق شده است.

ادعای وزارت خارجه آمریکا درحالی بیان می شود که مقامات ایران اعلام کردند که مطالب خواسته شده خارج از توافق هسته‌ای نیست.

در همین راستا، حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران پیشتر گفته بود: آنچه هیات ایرانی به عنوان متن مکتوب به طرف‌های مقابل ارائه داده، ‌کاملاً در چهارچوب برجام هست و هیچ چیزی فراتر از آنچه در برجام مورد توافق قرار گرفته، در این متون، مورد درخواست طرف ایرانی قرار نگرفته است.وزارت امورخارجه آمریکا در ادامه اعلام کرد: هیچ توافقی با ایران را در صورتی که در راستای منافع امنیت ملی ایالات متحده نباشد، امضا نخواهیم کرد.

ادعای وزارت امورخارجه آمریکا درخصوص این که ایران موضوعات فرا برجامی را مطرح می‌کند، درحالی مطرح می شود که وزارت امور خارجه روسیه از موضع اتحادیه اروپا در تعیین تکلیف برای طرف های مذاکرات وین در پذیرش متن پیشنهادی یا قبول شکست مذاکرات به شدت انتقاد کرد.

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین، از اظهارات سخنگوی اتحادیه اروپا که گفته بود ایران یا باید متن فعلی مذاکرات وین را بپذیرد یا بپذیرد که مذاکرات شکست خورده است، انتقاد کرد.

میخائیل اولیانوف در توئیتر نوشت: وزارت خارجه روسیه گفته است که طبق گفته سخنگوی اتحادیه اروپا مشارکت‌کنندگان در مذاکرات وین با یک حق انتخاب مواجهند. آن‌ها یا باید متن فعلی را بپذیرند یا باید بپذیرند که مذاکرات شکست خورده است. کمیسیون مشترک برجام به هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا اجازه نداده که چنین اظهاراتی را مطرح کند.

وی در توئیت دیگری نوشت: روسیه معتقد است که احیای برجام تنها راه موثر و منطقیِ پیش رو است. احیای برجام منجر به رفع تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران، تقویت نظام عدم اشاعه هسته‌ای و ایجاد شرایط بهتر برای پیشرفت گفت‌وگوهای امنیتی منطقه‌ای خواهد شد.

پیتر استانو، سخنگوی سرویس اقدامات خارجی روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به مذاکرات وین گفته بود: دیگر فضایی برای مذاکرات باقی نمانده است. ما متن نهایی را در اختیار داریم. حال باید اینباره تصمیم‌گیری شود. پاسخ "آره یا نه" است. ما از تمامی طرفین انتظار داریم تا بسیار سریع در اینباره تصمیم‌گیری کنند.

با پایان این دور از گفت‌وگوها در وین با وجود اینکه اتحادیه اروپا تاکید دارد که متن نهایی مذاکرات را به طرفین ارائه کرده است، اما مذاکره‌کنندگان جمهوری اسلامی ایران تاکید کردند که هیچ‌چیز تاکنون نهایی نشده است و رایزنی‌ها و تماس‌ها باهماهنگ‌کننده و طرف‌های دیگر ادامه خواهد داشت.

وزیر امور خارجه ایران دیروز چهارشنبه در جریان تماس تلفنی با همتای ترکیه ای خود درباره مذاکرات برای رفع تحریم‌ها در وین گفت: پیام خود را از طریق اروپایی‌ها به آمریکا منتقل کرده‌ایم و امیدواریم طرف امریکایی با نگاه واقع بینانه و عملگرایانه و پذیرش خواسته‌های برحق و قانونی ایران، زمینه برای توافق پیرامون متن نهایی را فراهم آورد. | منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها