کد خبر: 659673
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با محمدصادق کوشکی

اتهام‌زنی‌های اخیر آمریکا به مذاکرات ربطی ندارد

محمد صادق کوشکی گفت: واقعیت این است که آمریکایی‌ها در دو دهه گذشته بارها گفته‌اند که ایران تروریست است و اتهامات خیالی و واهی را به ایران نسبت داده‌اند. حالا این که می‌گویند ایران قصد ترور بولتون را داشته، مسئله جدیدی نیست و نباید این موضوع را به بحث برجام ارتباط داد.

اتهام‌زنی‌های اخیر آمریکا به مذاکرات ربطی ندارد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: اتهام‌زنی‌ها و هیاهوهای تازه آمریکایی‌ها مشخصا با این ادعا که ایران قصد ترور جان بولتون را داشته است، چه پیامی دارد؟ آیا می‌توان این ادعاهای واهی را به موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها مرتبط دانست؟

محمدصادق کوشکی، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «ارتباط منطقی میان اینکه یک نفر در آمریکا چاقو خورده است یا مسائلی که درباره بولتون از سوی آمریکا ادعا می‌شود یا مسئله برجام وجود ندارد. آمریکا پرونده‌های مهم‌تری نسبت به برجام در سطح بین‌الملل دارد و برجام برای این کشور در اولویت نیست؛ بنابراین اصلا نمی‌شود این اتفاقات را به مسئله برجام و مذاکراتی که درباره آن در جریان است، ربط داد».

او ادامه داد: «موضع آمریکا مشخص است؛ آمریکایی‌ها می‌گویند آمریکا به صورت داوطلبانه تعهدات برجامی را اجرا می‌کند و هر زمان که خواست اجرا نمی‌کند اما ایران باید صورت اجباری این توافق را اجرا کند و می‌گویند هیچ امتیازی هم برای احیای برجام به ایران نمی‌دهیم. آمریکا اصلا نیاز چندانی به برجام ندارد که بخواهد مسائلی مانند قصد ترور بولتون یا حمله به سلمان رشدی را مطرح کند تا مثلا تأثیری منفی بر روند مذاکرات بگذارد».

این فعال سیاسی همچنین مطرح کرد: «طبیعی است وقتی فردی مثل سلمان رشدی مرتکب آن عمل زشت یعنی توهین به پیامبر اسلام(ص) و قرآن می‌شود، از نظر اسلامی محکوم شناخته شود و حکمش از منظر اسلامی هم اعلام است که این موضوع با فتوای امام(ره) هم همراه شد. در این شرایط وقتی فردی که گویا مسلمانِ عرب هم بوده به او حمله می‌کند، آمریکایی‌ها به سرعت یاد فتوای امام(ره) می‌افتند و می‌گویند؛ یعنی مسئله پیچیده‌ای نیست. البته مشخص نیست انگیزه آن ضارب اجرای فتوای امام(ره) بوده یا انگیزه‌ دیگری داشته است اما به هر حال طبیعی است که وقتی چنین می‌شود، آن فتوای مهم به ذهن متبادر شود. بنابراین این تصور آمریکایی‌ها عجیب نیست اما اینکه بخواهند بگوید این کار به صورت سازمان‌یافته از سوی نظام ایران بوده، خیر، چنین چیزی کاملا مردود است زیرا ایران در سال68 اعلام کرد که جمهوری اسلامی اقدامی در این زمینه نمی‌کند و تا امروز پای همان سخن ایستاده است».

کوشکی در پایان گفت: «واقعیت این است که آمریکایی‌ها در دو دهه گذشته بارها گفته‌اند که ایران تروریست است و اتهامات خیالی و واهی را به ایران نسبت داده‌اند. حالا این که می‌گویند ایران قصد ترور بولتون را داشته، مسئله جدیدی نیست و نباید این موضوع را به بحث برجام ارتباط داد. برجام هم یک توافق‌نامه شفاهی است و آمریکایی‌ها هم نه‌تنها نمی‌خواهند هیچ امتیازی به ایران بدهند، بلکه حتی هیچ ضمانتی برای اجرای مفاد برجام نمی‌دهند. خب حالا باید از خودمان بپرسیم که ما از برجام چه انتظاری داریم؟ انتظار داریم که با اجرایی‌شدنش تحریم‌ها رفع شود تا بتوانیم در عرصه بین‌المللی تجارت آزاد داشته باشیم، پول‌های تجارت‌هایمان را راحت نقل‌وانتقال بدهیم، نفتمان را راحت بفروشیم و... حالا وقتی آمریکایی‌ها هیچ تضمینی برای تحقق همه اینها نمی‌دهند، برجام چه فایده‌ای دارد؟ هیچ!»

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها