کد خبر: 659713
تاریخ انتشار :

جمالی نوبندگانی: احیای برجام تا قبل از آبان بعید است

محمدجواد جمالی نوبندگانی معتقد است که غربی‌ها بیش از آنکه مایل به احیای برجام باشند، نمایش می‌دهد که تمایل دارند. او امضای توافق تا قبل از انتخابات کنگره در آمریکا را بعید می‌داند.

جمالی نوبندگانی: احیای برجام تا قبل از آبان بعید است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سایت فردا نوشت: هنوز خبری از تصمیم طرف ایرانی در قبال پیشنهاد بورل و پیش‌نویسی که بر مبنای آن آمده کرده‌اند و مدعی هم هستند که آخرین فرصت مصالحه است، نشده اما شاهدیم که طرف غرب توان توان خود را برای فضاسازی علیه ایران به کار گرفته است. از یک سو ادعاهای مکرر بر پایه تشدید ایران هراسی و حتی ترور سلمان رشدی در این مقطع حساس که به قول محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره کننده کشورمان، مشکوک است. از طرف دیگر هم امتیازاتی که رسانه‌های غربی از جمله وال‌استریت ژورنال و پولیتیکو مدعی هستند در این پیش‌نویس به ایران داده شده است! 

باید منتظر ماند و دید که در نتیجه این تلاش‌ها و جوسازی‌ها به هدف خود می‌رسند یا خیر؟ اصلا باید دید که هدفشان امضای توافی است یا انداختن نتیجه مذاکرات بر دوش ایران؟

محمدجواد جمالی‌نوبندگانی، تحلیلگر مسائل بین‌المللی معتقد است که آنها حداقل فعلا قصد توافق و احیای برجام را ندارند و همه این‌ها بازی‌های رسانه‌ای و جنگ روانی است. او در گفت‌وگو با خبرنگار «فردا» گفت: «آمریکایی‌ها نشان می‌دهند که خواهان بازگشت به برجام هستند اما واقعا اراده‌ای وجود ندارد، به خصوص که انتخابات کنگره را نیز در پیش دارند و فشارهایی از سوی جمهوریخواهان به بایدن وارد می‌شود.»

این نماینده پیشین مجلس تاکید کرد: «تصور نمی‌کنم که آنها تا قبل از انتخابات اراده قوی برای بازگشت به برجام داشته باشند لذا بر مسائل تبلیغاتی تاکید کرده و همان طور که خودشان قبلا اعلام کرده‌اند، فشارهایی را به صورت همزمان به جامعه ایرانی و سیاستمداران وارد می‌کنند و این پیوست جنگ روانی است. یک روز می‌گویند که سپاه پاسداران مانع توافق است، یک روز می‌گویند، چین یا روسیه و یا ترورها!»

وی ادامه داد: «بحث تلاش برای ترور جان بولتون که صرفا یک ادعا بوده و بدون هیچ سند و مدرکی بیان شد، بعد هم سلمان رشدی به این شکل ترور شد که هم او را از نظر جسمی داشته باشند و هم اینکه فضاسازی کنند. دیدیم که یک تبعه آمریکایی دست به این کار زد و بعد در شبکه‌های اجتماعی خود گفتند عکس امام‌خمینی و رهبری را گذاشته است! همه اینها اصلا نمی‌تواند تصادفی باشد و برنامه‌ریزی شده است. این یک شو است که دموکرات‌ها به آن نیاز دارند.»

اینتحلیلگر مسائل بین‌الملل درباره ادعای رسانه‌های آمریکا مبنی بر امتیازاتی که به ایران در پیش‌نویس فعلی داده شده است، نیز گفت: «مسائل رسانه‌ای خیلی قابل اتکا نیست. مثلا آقای رابرت مالی گفت که جامعه جهانی باید به تحریم‌های ما علیه ایران احترام بگذارد و گفت که سطح استانداردهای تحریم را پایین نخواهند آورد. او تاکید کرد که در موضوع PMD وقت آژانس است که می‌تواند نظر دهد و ی‌دانیم که گروسی در هماهنگی کامل با آمریکایی‌ها است. متاسفانه پرونده PMD نیز موضوعی است که هر چند در هر مذاکره‌ای بسته شود، دوباره قابل باز شدن است و بعدا آمریکا می‌تواند بگوید که آژانس یک نهاد مستقل است و می‌تواند به مسائل فنی ورود کند لذا این یک اهرم فشار بر جمهوری اسلامی است چون دوباره نخست‌وزیر اسراییل یک حرف دیگری می‌زند و هرقدر هم که ایران جوابگو باشد، یک پرونده جدید برای ایران ایجاد می‌کنند.»

وی تاکید کرد: «باید بیشتر به اقدامات عملی طرف مقابل توجه کنیم، این بحث‌هایی که در رسانه‌ها مطرح می‌شود از جمله مولفه‌های فشار تبلیغاتی است، اگر نه مواضع آقای رابرت مالی نشان می‌دهد که چیزی تغییر نکرده است.»

جمالی‌نوبندگانی تصریح کرد: «شخصا معتقد هستم که تا قبل از آبان‌ماه و انتخابات آمریکا توافقی صورت نمی‌گیرد. در واقع اگر توافق شدنی باشد، بعد از آبان‌ماه صورت می‌گیرد. در غیر این صورت نیاز به یک اتفاق خاص و ویژه وجود دارد تا در این دو، سه ماهه به توافق برسیم. به هرحال مسائل اساسی برای ایران اهمیت دارد و برجام بدون آنها معنا ندارد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها