کد خبر: 659929
تاریخ انتشار :

خبر جدید از افزایش حقوق بازنشستگان | بازنشستگان بخوانند

اتهاماتی که از ناحیه برخی از فتنه گران علیه ولایت فقیه و سردارانی همچون سردار شهید همدانی وارد شده، نمونه ای از کشف همه فتنه گران و درستی راه مجاهدان و مدافعان حرم است.

خبر جدید از افزایش حقوق بازنشستگان | بازنشستگان بخوانند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

افزایش حقوق بازنشستگان موضوعی است که مدت‌هاست مطرح است. افزایش حقوق بازنشستگان با مباحثی مانند همسان‌سازی حقوق بازنشستگان همراه بوده است.در همین راستا رئیس فراکسیون کارگری مجلس نیز خواستار تسریع دولت در تعیین تکلیف حقوق بازنشستگان شده است. انتظار می‌رود دولت هرچه سریع‌تر نسبت به مسئله حقوق بازنشستگان تعیین تکلیف کند.

یک سال از عمر دولت گذشت؛ اگرچه سفرهای استانی برای شناخت دولت از استان‌ها لازم بود ولی برای حل مشکلات مردم کفایت نمی کند؛ دولت باید در سه سال باقی مانده اهتمام خود را مصروف به اجرای مصوبات استانی کند. گرچه جهت گیری دولت در فروش بیشتر نفت، تعامل با کشورهای همسایه و سایر مولفه ها درست بوده اما نیازمند امضاء قرادادهای بلندمدت با کشورها از سوی دولت هستیم تا فشار تحریم ها کاهش یابد.

مدارای دولت با مدیران و کارکنان خسته، بی انگیزه، دشمن تراش و چوب لای چرخ گذار قابل درک نیست؛ نیاز است دولت با این افراد برخورد جدی داشته باشد.

تسهیل در کسب و کار گرچه جایگاه قانونی پیدا کرده ولی نیاز است کل حاکمیت برای اجرایی شدن آن اقدام کند؛ مقاومت برخی از افراد در مجموعه های وابسته به قوه قضائیه یا کانون وکلا یا سایر صنوف در مقابل قانون و تفسیر به رای قوانین قابل دفاع نیست.

ساماندهی صندوق های بازنشستگی به عنوان یک معضل و مشکل جدی نیازمند توجه بیشتر و فوری دولت است؛ ادامه کم توجهی به صندوق های مذکور منجر به ورشکستگی این صندوق ها خواهد شد.

همانطور که با کمک بخش های عمومی غیردولتی امکان انتقال آب از خلیج فارس به استان های یزد و کرمان فراهم شد، انتظار می رود دولت به بخش های غیر دولتی برای سایر استان های مستعد و کم آب هم کمک کند و همچنین دولت و نهادهای دیگر وارد شوند. بی برنامگی دولت برای استفاده از ظرفیت دریاها قابل توجیه نیست؛ اینکه مناطق ساحلی کشور به عنوان مناطق محروم از کمترین امکانات برخوردار باشند پذیرفته شده نیست لذا دولت باید از همه ظرفیت ها و کشاندن امکانات به مناطق ساحلی اقدام کند.

تعداد زیاد باغ شهرها در حوالی شهرها نیازمند ساماندهی و حل مشکل توسط دولت، مجلس و قوه قضائیه است؛ برخورد با معلول ها و عدم توجه به حل مشکلات ریشه ای برای باغ شهرها زیبنده نظام و انقلاب نیست؛ انتظار می رود کمیسیون کشاورزی هر چه سریع تر طرح و همچنین دولت لایحه مربوطه را ارائه کنند تا مشکلات برطرف شود.

بهتر است دولت توجه به مشکلات شهرهای کوچک و روستاها را در اولویت قرار دهد؛ طولانی شدن فرآیند اصلاح طرح های هادی روستاها با شعارهای دولت و حاکمیت سازگاری ندارد و منجر به مهاجرت روستاییان به شهرها و کلان شهرها خواهد شد.

جبران خسارت های مادی وارد شده در سیل اخیر در شهرستان های فارس مطالبه جدی نمایندگان استان است. فکر می کنم در این زمینه مقداری تعلل و کم کاری می شود لذا نیازمند ورود جدی تر دولت هستیم تا خسارت های برآورده شده خصوصا برای کشاورزان و زیرساخت های آسیب دیده جبران شود.

همسان سازی حقوق بازنشستگان و شاغلان بخش های عمومی غیردولتی و دولتی در دستگاه های مختلف مطالبه جدی عمومی است؛ امروزه در هر محفل و هر مجمع که نمایندگان شرکت می کنند و یا هر تماسی که از ناحیه بازنشستگان انجام می شود، موضوع همسان سازی و همچنین ایجاد عدالت و برابری در پرداخت حقوق مورد مطالبه است لذا دولت باید توجه کند.

تسریع در بهره برداری از آزادراه شیراز-اصفهان و کمربندی های اطراف شیراز، مسیر شیراز-عسلویه و همینطور راه آهن شیراز به عسلویه و سایر محورهای کلیدی و استراتژیک فارس به عنوان یک مطالبه جدی مورد توجه نمایندگان است لذا انتظار می رود دولت توجه کند. همچنین انتظار می رود دولت برای پرداخت اعتبارات عمرانی فکر جدی تری کند

وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان به کجا رسید؟

 نمایندگان در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۲۳ مردادماه) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون اجتماعی در مورد طرح نقل و انتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی بین صندوق‌های بازنشستگی با بند ۶ این طرح  با ۱۶۲ رأی موافق، ۲۳ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۴ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در بند (۶) اصلاح شده این طرح آمده است: آن دسته از مشمولان ماده (۲) که تمایل به نقل و انتقال سوابق بیمه مطابق مواد (۳) و (۴) این قانون را ندارند و یا به صورت اختیاری یا اجباری و یا به هر دلیلی از شمول قوانین و مقررات صندوق مربوطه خارج شده و مشترک صندوق دیگری محسوب می‌شوند، در چارچوب شرایط بندهای (الف) تا (خ) این ماده می‌توانند درخواست برقراری "مستمری جمع" نمایند. سوابق بیمه‌ای این افراد طبق قانون، تا زمان احراز شرایط برقراری مستمری (بازنشستگی، ازکارافتادگی و فوت)، کماکان در صندوق قبلی محفوظ می‌ماند.

همچنین در جز (الف) بند (۶) این طرح آمده است: نحوه احراز شرایط برقراری مستمری با احتساب مجموع سوابق پرداخت حق بیمه نزد صندوق‌ مبدا، صرفاً تابع قوانین و مقررات صندوق بازنشستگی مقصد می‌باشد.

بر این اساس در جز (ب) بند (۶) این طرح نیز آمده شناسایی بازماندگان واجد شرایط (افراد تبعی یا تحت پوشش بیمه‌شده اصلی)، میزان سهم و افزایش مستمری سالانه آنان، مطابق مقررات هریک از صندوق‌های بازنشستگی ذیربط می‌باشد.

همچنین در جز (پ) بند (۶) این طرح آمده چگونگی احراز شرایط بازنشستگی بیمه شدگان، میزان افزایش مستمری سالانه ایشان، نحوه تشخیص ازکارافتادگی، شیوه برخورد با اشتغال به کار مجدد بازنشستگان و سایر موارد تابع قوانین هریک از صندوق‌های ذیربط خواهد بود.

بنابراین گزارش در جز (ت) بند (۶) این طرح آمده است: میزان مستمری ماهانه قابل پرداخت در هر یک از صندوق‌های بازنشستگی به نسبت سنوات پرداخت حق بیمه و طبق ضوابط این قانون به روش زیر محاسبه می‌گردد:

مستمری قابل پرداخت برابر است با معدل نسبت میانگین حقوق یا دستمزد مشمول کسور هر سال به حداقل دستمزد همان سال طی میانگین دو سال آخر بیمه پردازی ضرب در حداقل دستمزد زمان بازنشستگی تقسیم بر ۳۰ ضرب در سنوات بیمه پردازی.

بر اساس جز (ث) بند (۶) در برقراری مستمری جمع، صندوق بازنشستگی مقصد مکلف است در صورت احراز شرایط مقرر، با احتساب مجموع ایام بیمه‌پردازی نزد هر یک از صندوق‌ها، نسبت به برقراری مستمری استحقاقی متناسب با سنوات بیمه پردازی در آن صندوق اقدام نماید. سهم هریک از صندوق‌های بازنشستگی به‌تناسب سوابق بیمه‌ای به‌طور مجزا و مطابق بند «ت» این ماده با صدور احکام مربوطه محاسبه و توسط صندوق مربوطه پرداخت می‌شود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها