کد خبر: 659974
تاریخ انتشار :
سیدمجتبی جلال زاده

کابوس ایران برای آمریکایی در آستانه توافق

جلال زاده با اشاره به این موضوع که روابط ایران با انقلاب ایران هرگز دوستانه نبوده است، اظهار کرد: آمریکا در طول بیش از چهل سال گذشته دست به هر اقدامی زده که کمک‌های نظامی و مالی به صدام علیه ایران در جنگ نمونه بارز آن است.

کابوس ایران برای آمریکایی در آستانه توافق
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

برنامه «گفتگوی سیاسی» رادیو گفت‌وگو با موضوع ابعاد مختلف شکست اهداف خصمانه آمریکا علیه ایران و تبدیل شدن جمهوری اسلامی ایران به قدرت منطقه‌ای و با حضور سید مجتبی جلال زاده، روزنامه نگار و پژوهشگر سیاسی به صورت تلفنی گفتگو کرد.

سید مجتبی جلال زاده با اشاره به شکل گیری مفهوم دشمن در ادبیات ایران و آمریکا در مقابل یکدیگر گفت: در ادبیات ایران، آمریکا شیطان بزرگ نامیده می‌شود و از آن طرف آمریکایی‌ها ایران را محور شرارت خطاب می‌کنند.

وی از شکل گیری دور جدیدی در روابط بین الملل و در نظام جهانی پس از پایان جنگ جهانی دوم اظهار کرد: انقلاب اسلامی در کوران تقابل قدرت شرق و غرب متولد می‌شود. با توجه به سابقه حضور آمریکا در ایران به واسطه رژیم پهلوی و تبدیل شدن ایران به حیاط خلوت آمریکا در منطقه تبدیل شده بود و ظهور جمهوری اسلامی ایران در مقابل آن ایستاد.

این پژوهشگر سیاسی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو با تصریح بر این موضوع که رها شدن از بلوک غرب و ایجاد استقلال باعث دشمنی آمریکا با کشورمان شد بیان کرد: آمریکا همواره سعی کرده است از طریق قدرت نرم یعنی مولفه‌های فرهنگی برای همه جهان الگو سازی کند و با سبک زندگی آمریکا مردم جهان را مجاب می‌کند سیاستمداران خود را به این سمت هل دهند اما جمهوری اسلامی ایران دقیقا خلاف این ماهیت است.

وی با تصریح بر اینکه جمهوری اسلامی ایران بدون وابستگی به قدرت‌های خارجی زیست سیاسی و بین المللی خود را ادامه داده است، ابراز کرد: قانون اساسی ایران بر پایه آموزه‌های قرآنی نوشته شده است و بنابراین یکی از بایسته‌های سیاست خارجی که از قانون اساسی و در نتیجه کتاب خداوند استخراج شده است نفی سبیل است.

جلال زاده با اشاره به این موضوع که روابط ایران با انقلاب ایران هرگز دوستانه نبوده است، اظهار کرد: آمریکا در طول بیش از چهل سال گذشته دست به هر اقدامی زده است که کمک‌های نظامی و مالی به صدام علیه ایران در جنگ و همچنین لشگر کشی به طبس از نمونه‌های بارز آن محسوب می‌شوند.

وی افزود: آمریکایی‌ها هیچ گاه از در دوستی وارد نشدند و سعی کردند خواسته‌های خود را از طریق قدرت سخت و نرم به جمهوری اسلامی ایران اعمال کنند. آن‌ها در این مسیر استراتژی و راهبردهای متفاوت و متغیری را پیش گرفتند.

این پژوهشگر سیاسی دولت – ملت سازی در ایران را سبب بی اثر کردن اقدامات آمریکا علیه ایران دانست و گفت: ایران به واسطه سابقه کهن تاریخی خود یک ملت استوار و منسجم داشته است و همواره اقوام مختلف در ذیل پرچم ایران حضور داشته‌اند که این به کابوسی برای آمریکا تبدیل شده است.

منبع: رادیو گفتگو | زهرا جودکی

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها