کد خبر: 643961
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ در گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با علی‌محمد نمازی مطرح شد

پرسش یک اصلاح‌طلب از منتقدان سیاست خارجی خاتمی و روحانی

علی‌محمد نمازی گفت: اصولگرایان که این‌روزها حامی مذاکره با آمریکا شده‌اند، از خود نمی‌پرسند چرا در 16سال دولت‌های آقای خاتمی و روحانی با این موضوع مخالفت می‌کردند؟ چرا اکنون مذاکره را نقطه قوت دولت آقای رئیسی می‌دانند و آن روزگار مذاکره را نقطه ضعف دولت‌ها؟

پرسش یک اصلاح‌طلب از منتقدان سیاست خارجی خاتمی و روحانی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: مخالفت برخی طیف‌های اصولگرایی با مذاکره با آمریکا بسیار قابل توجه است؛ اینکه گویا نگاه واحدی در این زمینه میان اصولگرایان وجود ندارد.

علی‌محمد نمازی درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «وقتی 40 سال است که مدام گفته می‌شود که نباید با آمریکا مذاکره کرد؛ وقتی در تمام این سال‌ها همه مانورهای تبلیغاتی به این سمت بوده است که مذاکره با آمریکا یک تابو است، طبیعی است که اکنون عده‌ای مخالف آن باشند اما در عین حال اکنون که حاکمیت یک‌دست شده است، خود آنهایی که در گذشته می‌گفتند نباید با آمریکا وارد مذاکره شد، احساس نیاز کرده‌اند اما به هر حال مبتنی بر مواضع پیشین بخشی از اصولگرایان احساسی نمی‌توانند ناگهان خلاف تمام شعارهای پیشین بپذیرند که با آمریکا مذاکره شود».

او ادامه داد: «به نظر من علت مهم مخالف بخش‌هایی از اصولگرایان با مذاکره با آمریکا، یادداشت آقای شریعتمداری در روزنامه کیهان بود. کیهان برای بخش‌هایی از جبهه اصولگرایی به نوعی راهنماست و خط تعیین می‌کند. من تعجب می‌کنم که چه‌طور آقای شریعتمداری به تندی علیه مواضع آقایان امیرعبداللهیان و شمخانی تاخت؟ آیا او نمی‌داند که وزیر امور خارجه بدون هماهنگی‌ با مقامات ارشد نظام سخنی نمی‌گوید؟ خب دیدیم بعد از یادداشت او برخی حوزویان و برخی شخصیت‌ها هم به تندی به دولت تاختند. به نظر من آقای شریعتمداری اشتباه استراتژیک کرد زیرا سخن آقای امیرعبداللهیان احتمالا موضع کلان است. همیشه گفته‌اند که چاقو دسته خود را نمی‌برد اما انگار حالا چاقو دسته خود را هم بریده است. تردیدی نیست که نظر رئیس‌جمهور و وزارت امور خارجه به نظر رهبری نزدیک‌تر است تا نظر مدیرمسئول روزنامه کیهان».

این فعال سیاسی بیان کرد: «یک پرسش اساسی در این بین وجود دارد؛ آنکه اصولگرایان که این‌روزها حامی مذاکره با آمریکا شده‌اند، از خود نمی‌پرسند چرا در 16سال دولت‌های آقای خاتمی و روحانی با این موضوع مخالفت می‌کردند؟ چرا اکنون مذاکره را نقطه قوت دولت آقای رئیسی می‌دانند و آن روزگار مذاکره را نقطه ضعف دولت‌ها؟ تازه آقای خاتمی که به یاد داریم وقتی به سازمان ملل می‌رفت، به‌شدت در زمان نشست و برخاستش ملاحظه می‌کرد که مباد با رئیس‌جمهور آمریکا رودررو شود تا محبور به پاسخ سلام‌دادن یا دست‌دادن شود. واقعا اصولگرایان در خلوت از خود نمی‌پرسند که چرا تا همین چندوقت پیش به دولت روحانی هر اتهامی منتسب می‌کردیم؟»

نمازی در پایان درباره روند مذاکرات گفت: «من از اول گفته بودم که شرایط کشور اقتضا می‌کند که توافق انجام شود و به نظرم نتیجه هم حاصل خواهد شد».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها