کد خبر: 659995
تاریخ انتشار :

پشت پرده مذاکرات وین؛ طرفین به فینال رسیده‌اند

ایران براساس توافقنامه، برنامه هسته‌ای خود را به حالت قبلی باز خواهد گرداند. پس از لغو محدودیت ها، ایران می تواند، عرضه نفت خود را افزایش دهد، اما از سال آینده، این افزایش تاثیر چندانی در بازار جهانی نخواهد داشت.

پشت پرده مذاکرات وین؛ طرفین به فینال رسیده‌اند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

در اوایل هفته آینده، سرنوشت توافق هسته ای با ایران مشخص خواهد شد. متن به طور کامل، مورد توافق قرار گرفته است. این عقیده مطرح است که طرفین به نسخه اولیه بازگردند، اما با تغییرات جزئی در مورد زمان ها.

ایران براساس توافقنامه، برنامه هسته ای خود را به حالت قبلی باز خواهد گرداند. پس از لغو محدودیت ها، ایران می تواند، عرضه نفت خود را افزایش دهد، اما از سال آینده، این افزایش تاثیر چندانی در بازار جهانی نخواهد داشت.

ظاهرا، طرفین به فینال رسیده اند: یا شکست و یا موفقیت. در آینده نزدیک، کمترین مذاکره طولانی مدتی انجام نخواهد شد. همه چیز به این بستگی دارد که آیا همه کشورهای شرکت کننده در مذاکرات و در وهله نخست، ایران با نسخه بسته راه حل ها که در روز 8 ماه اوت منتشر شد، موافقت کنند یا خیر.

گزینه دیگری نیز مطرح است که ایرانی ها اعمال اصلاحاتی را در متن پیشنهاد کنند که اتحادیه اروپا و شرکت کنندگان غربی آن را نهایی به حساب آورند. در این میان، این یا سومین و یا چهارمین متن پایانی است که از ماه مارس در دست تدوین است.

یعنی، وضعیت نامشخص است. اما، در اصل، می توان فرض کرد که متن تقریبا به طور کامل، مورد توافق قرار گرفته است. ایران فقط در خصوص چند کلمه و چند خط پرسش های جداگانه ای دارد. سایر موارد مورد توافق تلقی می شوند. متن توافق بد نیست و یک مصالحه معقولی بشمار می رود. این گزینه زمانی مطرح است که همه راضی باشند.

از بازگشت به ابعاد توافق اولیه سخن در میان است. در رابطه با تحریم ها و برنامه هسته ای ایران باید گفت که باید به حالت اولیه خود باز گردند، همان طور که در سال 2015 پیش بینی شده بود.

روسیه از عقد توافق هسته ای حمایت می کند و آن را سودمند و مفید می داند. زیرا، دو بعد اصلی مرتبط با این مذاکرات مطرح است. این مذاکرات باید به پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای تحکیم بخشد که بنیانگذاران آن روسیه و امریکا و تا حدودی، بریتانیای کبیر هستند.

برنامه هسته ای ایران تحت کنترل کامل و قابل اعتماد بین المللی قرار خواهد گرفت و در محدوده معینی و برای مدت معینی انجام خواهد شد. تمامی این موارد از نقطه نظر منع گسترش تسلیحات هسته ای سودمند است. به طور عینی، این روند به کاهش تنش ها در منطقه خلیج فارس کمک خواهد کرد.

این همان لغو تحریم ها است. روسیه تحریم های غیر قانونی فرا سرزمینی را دوست ندارد. روسیه آن را یک اقدام توهین آمیز و غیر قانونی می داند. روسیه با مردم ایران که سال هاست، تحت اعمال تحریم ها قرار دارند، همدردی می کند.

چه چیزی برای روسیه منفی است؟ این که ایران بتواند، نفت را خود را بفروشد؟ اولا که با وجود تحریم های امریکا، ایران همچنان در حال فروش نفت خود است. افزایش عرضه نفت ایران نه بلافاصله، بلکه در سال آینده ممکن خواهد شد و به حجمی خواهد رسید که تاثیر قابل توجهی بر بازار جهانی نفت نخواهد داشت.

منبع: دیپلماسی ایرانی

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها