کد خبر: 658155
تاریخ انتشار :

حمله ترامپ از سیاست‌های بایدن در قبال برنامه هسته‌ای ایران

رییس جمهور پیشین آمریکا در یک سخنرانی با مطرح کردن ادعاهایی درباره برنامه هسته‌ای ایران، از سیاست‌های دولت آمریکا در قبال مسئله هسته‌ای ایران انتقاد کرد.

حمله ترامپ از سیاست‌های بایدن در قبال برنامه هسته‌ای ایران
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش وبگاه شبکه نیوزمکس، دونالد ترامپ، رییس جمهور پیشین آمریکا که در سال ۲۰۱۸ با ناقص تلقی کردن توافق هسته‌ای از آن خارج شد و با در پیش گرفتن سیاست «فشارحداکثری»، ضمن بازگرداندن تحریم‌های پیشین، تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کرد، در یک سخنرانی در نشست ترنینگ پوینت اکشن در ایالت فلوریدا به تکرار ادعاهای همیشگی‌اش درباره برنامه هسته‌ای ایران پرداخته و گفت: گزارش‌ها را بخوانید، آن‌ها[ایران] تمام مواد[هسته‌ای] غنی‌شده مورد نیازشان را در اختیار دارند. می‌تواند در بازه زمانی بسیار کوتاهی سلاح هسته‌ای داشته باشند. صحبت چند ماه یا کمتر است. ممکن است الان هم یکی در اختیار داشته باشند.

ترامپ با انتقاد از سیاست‌های حزب رقیبش هشدار داد که یک ایران هسته‌ای، جهان را بدتر از طوری که «دموکرات‌ها چپ رادیکال کشورمان را نابود کردند»، جهان را تغییر خواهد داد.

او در این راستا مدعی شد: به محض‌ این که آن را[سلاح اتمی] در اختیار داشته باشند، قاعده‌ بازی به کلی تغییر می‌کند. این اتفاق بسیار بدیست که برای کشورمان افتاده است. کشور ما هیچ گاه در چنین موقعیتی نبوده است.

در حالی که دولت جو بایدن، رییس جمهور فعلی آمریکا بارها از سیاست‌های ترامپ در قبال مسئله هسته‌ای ایران انتقاد کرده و با اذعان به پایبندی کامل ایران به تعهدات هسته‌ای‌اش ذیل برجام، پیشرفت سریع برنامه هسته‌ای ایران  و فاصله گرفتن آن از تعهدات هسته‌ای داوطلبانه‌اش در توافق را نتیجه خروج دولت ترامپ از توافق خوانده است، رییس جمهور پیشین آمریکا در این سخنرانی با انتقاد از دولت بایدن گفت: ما کشوری هستیم که دارد به ایران اجازه ساخت یک سلاح اتمی بزرگ را می‌دهد.

به گزارش ایسنا، انتقاد ترامپ از دولت بایدن در زمینه سیاست‌های آن در قبال ایران در پی این مطرح می‌شود که جو بایدن با پیروزی در انتخابات مقابل ترامپ در سال گذشته، مذاکرات غیر مستقیم با ایران را جهت بازگشت دوجانبه به توافق، در چارچوب مذاکرات وین از سر گرفت.

این مذاکرات که دور آخر آن میان ایران و آمریکا با تسهیل‌گری اتحادیه اروپا در قطر انجام شد، تا کنون به نهایی شدن توافق منجر نشده است.

حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران پس از انجام این گفت‌وگوها در قطر بیان کرد: ما برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار مصمم هستیم و برخلاف برخی از ادعاهای طرف آمریکایی، ما هیچ گونه مطالبه زیاده‌خواهانه و هیچ گونه مطالبه فرابرجامی مورد ادعای آمریکا را نداریم.

وزیر امور خارجه گفت: مطالبات ما کاملا در چارچوب توافق سال ۲۰۱۵ است و اگر در حوزه‌ای طرف آمریکایی احساس می‌کند موضوع فرابرجامی است ما در گفت‌وگوها به طرف آمریکایی تأکید کرده‌ایم که این کشور می‌بایست هر آنچه که مانع نفع اقتصادی ایران از برجام می‌شود را بردارد. ما در  رایزنی‌های اخیر بر یک موضوع اساسی تمرکز کردیم و آن بحث تضمین موثر از سوی آمریکا در حوزه‌های مرتبط با هر آن چیزی است که بخواهد نفع اقتصادی ایران از برجام را تحت تأثیر قرار دهد و مطالبه و خواسته ما زیاده‌خواهانه نیست.

منبع: ایسنا

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها