کد خبر: 660252
تاریخ انتشار :

آخرین تیر جمهوریخواهان علیه برجام

منازعه ای که در واشنگتن شدت گرفته است

اگرچه مقامات کاخ سفید هنوز پاسخ نهایی خود را در خصوص احیای توافق هسته ای و چگونگی آن نداده است، اما جمهوریخواهان سنا و مجلس نمایندگان ایالات متحده نهایت تلاش خود را جهت بر هم زدن این معادله به کار گرفته اند. با این حال از آنجا که کنگره آمریکا( به واسطه عدم مخالفت یا موافقت بیش از دو سوم سناتورها) نمی تواند نقشی در پروسه انعقاد توافق هسته ای ایفا کند ، این توافق صرفا با استناد به قدرت سیاسی رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا یعنی جوبایدن منعقد می شود.

منازعه ای که در واشنگتن شدت گرفته است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

اخیرا گروهی متشکل از سناتورهای دموکرات و جمهوری‌خواه، لایحه‌ای را به سنای ایالات متحده آمریکا ارائه دادند مبنی بر تمدید تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران در حوزه انرژی. این لایحه در وضعیتی به سنا ارائه شده است که حکومت ایران و دولت آمریکا در میانه مذاکرات مربوط به احیای برجام‌اند و گمانه‌زنی‌ها بر آن است، که در صورت احیای این توافق، برخی تحریم‌های نفتی اعمال شده علیه کشورمان یا لغو می‌شود یا کاهش ‌یابد.با این‌حال تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران در حوزه انرژی بیش از یک دهه پیش از انعقاد توافق برجام، یعنی در سال ۱۹۹۶، اعمال شد. این تحریم‌ها حاصل گذراندن قانونی در کنگره آمریکا بود که به رئیس جمهوری ایالات متحده اجازه می‌داد تا تحریم‌هایی ثانویه بر بخش انرژی حکومت ایران اعمال کند. این قانون بعدها گسترش پیدا کرد و به دولت آمریکا اجازه داد تا شرکت‌هایی که این دست تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی را نقض می‌کنند را نیز در فهرست تحریم‌هایش قرار دهد.

در حال حاضر، اکثریت مطلق جمهوریخواهان و عده ای از سناتورهای دموکرات در حال افزایش هزینه های توافق با ایران ( برای دولت بایدن ) هستند. بر همین اساس، گروهی از سناتورهای دو حزب حاکم آمریکا استدلال می‌کنند با توجه به آنکه دولت ایالات متحده از اهداف و فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران اطمینان ندارد، لازم است تا تحریم‌های مورد نظر تمدید شوند. این گروه از سناتورهای آمریکایی در بخشی از بیانیه‌ای که در این مورد منتشر کردهند چنین نوشته‌اند:«ضروری است تا ایالات متحده، به‌منظور اعمال فشار بر ایران ، تحریم‌های اصلی خود را تحکیم کند.»

تیم اسکات، سناتور ایالت کارولینای شمالی و یکی از امضاکنندگان این نامه، در این مورد گفت:«ایالات متحده، اسرائیل و شرکای عرب ما همچنان نگران تهدید قریب‌الوقوع یک ایران هسته‌ای برای منطقه‌ خاورمیانه‌اند. بنابراین، تحریم‌های آمریکا یک عامل بازدارنده ضروری در مقابل این حکومت است؛ لایحه [تنظیم شده از سوی] من نیز به همین خاطر سنگ‌ بنای تحریم علیه حکومت ایران را دائمی می‌کند.»

مگی حسن، سناتور دموکرات ایالت نیوهمشایر، نیز در دفاع از لایحه تهیه شده به‌وسیله سناتور اسکات گفت «این لایحه دو حزبی» متضمن این مهم است که ایالات متحده آمریکا تحریم‌هایش علیه جمهوری اسلامی ایران را ادامه می‌دهد و این امر باعث می‌شود تا حکومت ایران توانایی دنبال کردن فعالیت‌هایی که امنیت ملی آمریکا و اسرائیل را به خطر می‌اندازد نداشته باشد!در این میان، باید بر روی عوامل پشت پرده تنظیم این لایحه نیز متمرکز شد! بر اساس اطلاعات رسمی منتشر شده، «کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل» (AIPAC) و «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» در تهیه و حمایت از لایحه تهیه شده به‌وسیله سناتور اسکات نقش بسزایی دارند.آیپک در سال 2015 میلادی نیز تلاش زیادی کرد تا بیش از دو سوم سناتورهای کنگره را جهت مخالفت با توافق هسته ای متقاعد سازد اما در نهایت، با حمایت 41 سناتور ( از 100 سناتور آمریکایی) از این توافق، دولت وقت آمریکا برجام را منعقد ساخت. 

در حال حاضر نیز دولت بایدن وضعیت مشابهی دارد. باید این مسئله را مدنظر قرار داد که برجام نه به عنوان یک "معاهده خارجی" در کنگره، بلکه در قالب یک سند حقوقی-سیاسی توسط دولت و رئیس جمهور آمریکا مورد تایید قرار می گیرد. در هر حال، با توجه به آنکه ایالات متحده آمریکا در چهار دهه گذشته مجموعه گسترده‌ای از تحریم‌ها را علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کرده است، هنوز مشخص نیست که تحریم‌های مد نظر لایحه سناتور اسکات مشمول چه مواردی می‌شود. تمدید تحریم‌های مدنظر، کار جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در مذاکرات احیای برجام را سخت‌تر خواهد کرد چون لایحه تهیه شده از سوی سناتور اسکات این پیام را به کاخ سفید می‌فرستد که چه برجام احیا شود و چه احیا نشود، آمریکا باید سخت‌گیری‌هایش نسبت به تهران را ادامه دهد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها