کد خبر: 660314
تاریخ انتشار :

نمازی: عدم‌رعایت شان و منزلت از مهمترین علل مهاجرت نخبگان است

علی‌محمد نمازی با بیان این‌که «یکی از سنگین‌ترین خسارات به کشور از ناحیه فرار مغزها و مهاجرت نخبگان وارد می‌شود»، می‌گوید: «همچون ساختمانی که شاید به‌ظاهر مشکلی ندارد اما از درون پوسیده، درصورت تداوم این میزان مهاجرت نخبگان، به‌زودی کشور فاقد نیروی متخصص صاحب رای و نظر کارشناسی خواهد بود که بیراه نیست اگر بگوییم این مهمترین و سنگین‌ترین لطمه و ضربه به هر کشوری است.»

نمازی: عدم‌رعایت شان و منزلت از مهمترین علل مهاجرت نخبگان است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

عصرما نوشت: اهالی فرهنگ و هنر حال و روز خوشی ندارند و هر از گاه، به بهانه‌ای با ممنوعیت و محدودیتی تازه روبرو می‌شوند. ورزشکاران هم اوضاع چندان متفاوتی ندارند. مشکلات نخبگان علمی هم که آن‌قدر گفته شده که دیگر کسی نیست که نداند آن‌ها در چه حال و اوضاعی‌اند. اوضاعی که به باور یک عضو ارشد حزب کارگزاران سازندگی، نیاز به بازنگری جدی و اساسی دارد. 

علی‌محمد نمازی در این رابطه به «عصر ما» می‌گوید: «متاسفانه به‌قدری مشکلات اقتصادی افزایش یافته، کمتر فرصت می‌شود که به وضعیت فرهنگ توجه کنیم. هرچند پیرو مشکلاتی و محدودیت‌هایی که در بحث برگزاری کنسرت‌ها به‌خصوص در خراسان رضوی رسانه‌ای شد و مشکلات و بازداشت‌هایی که زندگی و کار بعضی سینماگران را تحت‌الشعاع قرار داد، همه می‌دانیم وضعیت فرهنگ عمومی و حال و روز جامعه از چه قرار است.» 

این چهره سیاسی اصلاح‌طلب همچنین با اشاره به بحث #مهاجرت جوانان که به‌گفته او، بسیار گسترده و فراگیر شده، می‌گوید: «متاسفانه امروز در شرایطی قرار داریم که هر نیروی مستعدی که زمینه مهاجرت برایش فراهم باشد، رفتن را بر ماندن ارحج می‌داند. تعداد بسیاری از نخبگان تحصیلی در سطح دانشگاهی و حتی متوسطه به‌دنبال مهاجرت هستند. همزمان بحث مهاجرت پزشکان نیز به مشکل جدی برای جامعه و نظام سلامت کشور تبدیل شده است.»

او با بیان این‌که «یکی از سنگین‌ترین خسارات به کشور از ناحیه فرار مغزها و مهاجرت نخبگان وارد می‌شود»، می‌گوید: «همچون ساختمانی که شاید به‌ظاهر مشکلی ندارد اما از درون پوسیده، درصورت تداوم این میزان مهاجرت نخبگان، به‌زودی کشور فاقد نیروی متخصص صاحب رای و نظر کارشناسی خواهد بود که بیراه نیست اگر بگوییم این مهمترین و سنگین‌ترین لطمه و ضربه به هر کشوری است.» 

نمازی با اشاره به فرارسیدن نخستین سالگرد دولت سیزدهم، گفته‌است: «متاسفانه از آن‌جا که این دولت چندان سنخیتی با فرهنگ ندارد، اوضاع به‌مراتب وخیم‌تر شده و حتی مردان اصلی دولت در حوزه‌های مختلف فرهنگی-اجتماعی که همان وزیران دولت باشند، عملاً با مسائل این حوزه‌ها بیگانه هستند. چنان‌که وزیر ارشاد، فردی ناآشنا با مسائل فرهنگ است. وزیران علوم و آموزش و پرورش نیز از میان استادان و مدرسان دانشگاه‌ها چندان شناخته‌شده و معتبر نبودند.» 

این عضو ارشد حزب کارگزاران سازندگی که عدم رعایت شان و منزلت نخبگان را یکی از مهمترین دلایل و عوامل مهاجرت نخبگان می‌داند، با تاکید بر نبود رویه منطقی در اداره حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و علمی به‌عنوان یکی از دیگر عوامل این مهاجرت گسترده گفت: «شاید در توضیح علل و عوامل اصلی مهاجرت گسترده نخبگان، به مسائل مختلفی اشاره کرد که به نظر می‌رسد یکی از مهمترین عوامل عدم رعایت شان و منزلت آن‌ها باشد.»

نمازی در پایان تصریح کرد: «همچنین وجود دیدگاه‌های متفاوتی که از جانب حاکمیت و دولت در یک موضوع مشخص وجود دارد و نبود ثبات در سیاست‌گذاری فرهنگی و اجتماعی به‌نحوی که اهالی فرهنگ و به‌طور کلی نخبگان در وضعیت بلاتکلیف قرار بگیرند، از دیگر عوامل مهم مهاجرت گسترده نخبگان است.»  

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها