کد خبر: 660315
تاریخ انتشار :

ابوذر ندیمی: آثار اقتصادی رفع‌ تحریم‌ها چیست؟

ابوذر ندیمی گفت: به دلیل بی‌ثباتی اقتصادی شاهد فرار سرمایه‌های بسیاری از کشور هستیم و حتما در صورت رفع تحریم‌ها مردم تمایل به سرمایه‌گذاری در کشور خودشان خواهند داشت.

ابوذر ندیمی: آثار اقتصادی رفع‌ تحریم‌ها چیست؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سایت فردا نوشت: وضعیت برجام آرام‌آرام در حالت روشن شدن است و می‌گویند مقطع کنونی نزدیک‌ترین شرایط برای رسیدن به توافق نهایی هستیم. حالا پرسش آن است که در صورت رفع تحریم‌ها چه شرایطی بر اقتصاد ایران به وجود خواهد آمد؟

ابوذر ندیمی، تحلیلگر مسائل اقتصادی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «واقعیت این است که برجام کنونی دیگر خاصیت برجام سال 2015 را ندارد زیرا بعد از ترامپ و خروج آمریکا در دوره او از برجام شرایط تازه‌ای به وجود آمد که اثرگذاری برجام اولیه کم شد اما به هر حال حتما با احیای برجام شرایط انتزاعیِ حاکم بر اقتصاد کم خواهد شد و تأثیرات روانی تحریم‌ها از سر اقتصاد ایران کنار خواهد رفت».

او ادامه داد: «با احیای برجام مطالبات ایران از کشورهای مختلف به راحتی قابل پیگیری است و این نیز خود یک اتفاق مهم در پی رفع تحریم‌هاست. علاوه بر این دیگر نیازی نیست هزینه‌های اضافی برای خرید کالاها به دلیل دورزدن تحریم‌ها بپردازیم و بعد از این می‌توانیم واردات را به قیمت واقعی انجام دهیم».

این تحلیلگر مسائل اقتصادی همچنین بیان کرد: «اکنون به دلیل بی‌ثباتی اقتصادی شاهد فرار سرمایه‌های بسیاری از کشور هستیم که اگر در پی نبود تحریم‌ها ثبات اقتصادی فراهم شود، مردم سرمایه‌های خود را در کشور خودشان سرمایه‌گذاری می‌کنند. از سوی دیگر شاهد جذب سرمایه‌گذاری خارجی هم خواهیم بود. بودجه هم واقعی می‌شود و نه دیگر بیش‌نمایی در بودجه رخ می‌دهد که نتیجه‌اش کسری بودجه شود و نه کم‌نمایی در بودجه که باعث مشقت مردم شود».

ندیمی در پایان گفت: «واقعیت این است که باید شکل دیپلماسی ما تغییر کند تا بعد از رفع تحریم‌ها بتوانیم ارتباط اقتصادی گسترده‌ای با کشورهای مختلف برقرار کنیم. بخش خصوصی‌ هم باید تقویت شود و جلوی رانت‌ها گرفته شود. به هر حال وضعیت بهتر خواهد شد اما به نظرم آنچه مردم به صورت محسوس تجربه کنند در دولت بعد که ممکن است دولت دوم آقای رئیسی باشد، احساس می‌شود و تا آن زمان باید زمینه‌سازی‌های گسترده‌ای انجام شود».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها