کد خبر: 660396
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/گفتگوی نامه‌نیوز با نقوی حسینی

آنهاکه‌می‌گویند دولت توان اجرای توافق را ندارد مدرک رو کنند

فعال سیاسی اصولگرا گفت: دولت مذاکرات را خوب مدیریت کرد و آنهایی که می گویند «دولت برای پسااحیای برجام برنامه ندارد» شاهد و مدرکی ارائه بدهند و بگویند «به این دلایل دولت توانمندی بهره مندی کامل از مزایای اقتصادی برجام را ندارد».

آنهاکه‌می‌گویند دولت توان اجرای توافق را ندارد مدرک رو کنند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز: گرچه احیای برجام پالس‌های مثبتی به جامعه می دهد و از هم اکنون نیز آثار روانی آن در بازار ارز قابل مشاهده است اما آنچه در این میان اهمیت دارد، اقداماتی است که دولت باید بلافاصله بعد از اجرای توافق جدید هسته ای در دستورکار قرار دهد و به جد پیگیر اجرایی شدن آنها باشد. برخی سیاسیون و کارشناسان اقتصادی معتقدند این دولت برنامه ای برای پسا احیای برجام ندارد.

سیدحسین نقوی حسینی در گفتگو با نامه نیوز درباره توانایی دولت رئیسی برای بهره گیری از فرصت های اقتصادی احیای برجام گفت: این دولت از همان ابتدا بنای رسیدگی به امور کشور را بر موضوع نتیجه‌بخشی مذاکرات برجامی نگذاشت بلکه برجام را بخشی از هدفش در حوزه سیاست خارجی تعریف کرد، بر همین اساس نگاه به شرق را در دستورکار خود قرار داد و موفقیت های خوبی هم در این مسیر به دست آورد اما این به آن معنا نیست که دولت سیزدهم به برجام توجهی ندارد.

وی افزود: هر چند دولت آقای رئیسی شعارش این بود که همه چیز برجام نیست و این شعار را در مقام عمل نیز دنبال کرد اما این دولت تأثیر احیای برجام را می داند و اگر این توافق صورت بگیرد، قطعا اثراتی در حوزه اقتصادی و بین المللی برای کشور در پی خواهد داشت.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با اشاره به جنگ روسیه و اوکراین و جبهه بندی جدید شرق و غرب مقابل یکدیگر اظهار کرد: امروز غربی ها نیاز شدید به ایران دارند و نمی خواهند ایران در جبهه مقابل یعنی روسیه و چین قرار بگیرد بنابراین حاضرند از مواضع قبلی شان عقب نشینی کنند و به تهران امتیاز بدهند.

وی ادامه داد: دولت سیزدهم کار مذاکرات را خوب پیش برد و معتقدم توافق صورت خواهد گرفت، مگر اینکه ترامپیسمی در آمریکا اتفاق بیفتد و جمهوری خواهان و لابی های صهیونیستی یک کودتای سیاسی انجام دهند. دولت بایدن به شدت دنبال توافق است و ایران نیز با توجه به چارچوب های اصولی و رعایت خطوط قرمزش خواهان این توافق است بنابراین زمینه برای توافق هم اکنون وجود دارد.

نقوی حسینی گفت: مناسبات بین المللی آمریکا و اروپا خیلی پیچیده است و باید در توافق خیلی خیلی موضوعات جدی رعایت شود و ضمانت و تضمین ها قابل اتکا باشد چون در گذشته مشاهده کردیم دولت روحانی برای بهره برداری اقتصادی از برجام آماده شده بود و در این راستا نیز تلاش می کرد اما حتی پیش از خروج آمریکا از برجام نیز نتوانست به این هدف خود جامه عمل بپوشاند.

وی افزود: دولت سیزدهم خیلی باید با دقت و ظرافت موضوع را دنبال کند، موانع برسر راه تحقق منافع ملی را بردارد و بتواند خیلی فعال در عرصه بین المللی حضور پیدا کند تا اگر توافقی شد بتواند از مزایای اقتصادی آن بهره مند شود.

این فعال سیاسی اصولگرا درباره تشکیک در برنامه داشتن دولت رئیسی برای استفاده از فضای پسااحیای برجام یادآور شد: با چه معیارها و شاخص هایی برخی ادعا می کنند دولت برنامه یا توان این کار را ندارد. دولت مذاکرات را خوب مدیریت کرد و آمریکایی ها ضمن عقب نشینی قرار است خیلی امتیازها را به ایران بدهند و درباره تضمین ها، وعده هایی دادند که باید در متن توافق لحاظ شود. آنهایی که می گویند دولت برای پسااحیای برجام برنامه ندارد شاهد و مدرکی ارائه بدهند و بگویند «به این دلایل دولت توانمندی بهره مندی کامل از مزایای اقتصادی برجام را ندارد».

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها