کد خبر: 660451
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه نیوز» با مهدی آیتی

توافق روی کاغذ کافی نیست

مهدی آیتی ضمن برشمردن آثار مثبت احیای برجام تاکید کرد که امضای توافق روی کاغذ کافی نبوده و باید به بهره‌بردای موثر و استفاده از همه ظرفیت‌های آن بود.

توافق روی کاغذ کافی نیست
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز - شاهد تعلل آمریکایی‌ها در پاسخگویی به پیش نویس مورد تایید ایران هستیم و این از نگاه برخی رسانه‌ها و تحلیلگران پالسی منفی است. با این وجود در ایران هنوز فضا مثبت است و بسیاری از تحلیلگران و رسانه‌ها اصرار دارند که امیدوار بمانند. در عین حال شاهدیم که مدام درباره آثار احیای برجام گفته می‌شود و احتمال مثبت بودن این آثار دلیل همین تمایل به حفظ خوشبینی و انتظار کشیدن برای به ثمر رسیدن مذاکرات هسته‌ای است.

برخی از رسانه‌ها البته مدام هشدار داده و مختصات توافق خوب را یادآور می‌شوند. اغلب کارشناسان اما معتقد هستند که بهره‌مندی از توافق احتمالی بیش از آنکه به مفاد آن ربط داشته باشد به رویکرد داخلی مدیران و مسئولان مربوط است. 

در همین راستا، مهدی آیتی فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با «نامه نیوز» تاکید کرد که «احیای برجام صرفا کافی نیست و باید به فکر استفاده از فرصت‌های آن بود».

وی توضیح داد: «قراردادی می‌تواند به نفع مردم ایران باشد که طی آن اقتصاد، سیاست خارجی، امنیت، معیشت مردم و رفاه آنان، اشتغال و همه آن چیزهایی که در قانون اساسی ما آمده است، را تامین کند.  تولید، صادرات، امنیت شغلی، امنیت روانی و… همه در قانون اساسی آمده، اما فقط روی کاغذ است. چرا ما در این چهل و چند سال فقط شعار داده‌ایم و نتوانسته‌ایم اصول قانون اساسی را محقق کنیم. به این خاطر که دائما دچار بحران، جنگ، درگیری، تحریم و مبارزه بوده‌ایم.ما به این نیاز داریم که کشور بعد از چهل‌و چند سال به آرامش و صلح و آشتی با دنیا برسد.»

این نماینده پیشین مجلس افزود: «اگر ما در توافق برجام به این اهداف برسیم، می‌توان گفت که توافق موفق و با امتیاز خوب انجام داده‌ایم و تاریخ و نسل‌های آینده قضاوت مثبتی درباره آن خواهند داشت».

وی خاطرنشان کرد: «با این حال باید دقت داشت که توافق روی کاغذ است و اجرایی و عملیاتی شدن آن ارزشمند است. برجام وقتی به خوبی اجرا خواهد شد که مدیران لایق و توانمند آن را اجرایی کنند. ما به سیاستمدارانی نیاز داریم که هم ایران و هم دنیا را به خوبی بشناسند. با شعار دادن و حرف‌های احساساتی زدن یا مردم را تحریک کردن به جایی نمی‌رسیم.».

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها