کد خبر: 660590
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با داریوش قنبری

احیای برجام توسعه روابط ایران با غربی‌ها را به دنبال دارد

داریوش قنبری گفت: من تصور می‌کنم مشکلات دولت آقای رئیسی در حوزه دیپلماسی بسیار کمتر از دولت آقای روحانی است.

احیای برجام توسعه روابط ایران با غربی‌ها را به دنبال دارد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: به نظر می‌رسد که در روزهای آینده شاهد امضای نهایی توافق خواهیم بود اما آیا احیای برجام باعث توسعه روابط ایران و با کشورهای غربی خواهد شد؟

داریوش قنبری، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «بعد از کش‌وقوس‌های فراوان درباره برجام ظاهرا احیای برجام مراحل نهایی خودش را طی می‌کند. سخنان اخیر آقای بورل نشان می‌دهد طرف غربی از پیشنهادات ایران راضی است. وقتی سخن از طرف غربی می‌شود به نوعی از آمریکا سخن می‌گوییم. از لحن مقامات آمریکایی هم برمی‌آید که رضایت نسبی دارند و به نظر می‌رسد باید توافق را قطعی دانست اما اینکه توافق باعث روابط گسترده با غرب و حتی آمریکا می‌شود یا خیر، تصور می‌کنم بعد از احیای برجام روابط ایران و کشورهای اروپایی رو به گسترش خواهد بود؛ به ویژه اینکه اروپای غربی بحران تأمین سوخت دارد و می‌خواهد روابطش با ایران را گسترش دهد و ایران هم نیاز به فروش نفت دارد».

او ادامه داد: «قطعا احیای برجام باعث توسعه روابط ایران و اروپا را به همراه دارد اما روابط ایران و آمریکا با احیای برجام برقرار می‌شود یا خیر؟ این سوال مهمی است. باتوجه به پیشینه روابط ایران و آمریکا در چهار دهه گذشته سخت است. در مجموع قطع رابطه میان ایران و آمریکا کارکردهایی را دارد اما باتوجه به اینکه خبرهایی می‌رسد که ایران و آمریکا بحث‌های مشترک دیگری دارند شاید توافق احیای برجام بتواند به انحا مختلف باعث گفت‌وگوهایی میان ایران و آمریکا شود».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «بعد از امضای برجام برخی روابط اقتصادی میان ایران و آمریکا شروع شد مانند خرید هواپیمای بوئینگ حالا هم شاید احیای برجام بتواند همان مراودات اقتصادی را به همراه داشته باشد که حتما می‌تواند مقدمه‌ای برای برخی از مسائل باشد. همیشه منافع اقتصادی در تعیین سیاست خارجی تأثیر داشته است. احساس من این است که ایران ضمن اینکه می‌خواهد روابط خود با روسیه و چین تعمیق کند، می‌خواهد روابطی با کشورهای اروپایی و حتی آمریکا در سطح خاصی داشته باشد که اگر برجام به نتیجه برسد این ظن تقویت می‌شود که ایران دنبال کاهش تنش‌هاست. گذشته روابط ایران و آمریکا نشان داده است زمانی دو کشور می‌توانند روابط خود را بهبود دهند که روابط اقتصادی و تجاری در بین باشد. تصور می‌شود ایران هم بدش نیاید که شرکت‌های آمریکایی در مناسبات اقتصادی با ایران وارد شوند که نتیجه این هم تنش‌زدایی شود».

قنبری در پایان گفت: «من تصور می‌کنم مشکلات دولت آقای رئیسی در حوزه دیپلماسی بسیار کمتر از دولت آقای روحانی است. دولت آقای رئیسی زمینه بهتری برای برقرای ارتباط با دنیا را دارد و اگر مخالف‌هایی هم شود، جنبه ظاهری دارد. شاید برخی نیروهای تندرو مشی مخالف داشته باشند اما مخالفت آنها بسیار فرق دارد با حجمی از تخریب‌هایی که علیه دولت روحانی وارد می‌شد. از سمت دیگر به هر حال غرب‌ستیزی بخشی از هویت نیروهای رادیکال اصولگراست و شاید برای حفظ این هویت در ظاهر انتقادهایی داشته باشند اما آن انتقادها جدی نخواهد بود».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها