کد خبر: 660672
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/گفتگوی نامه‌نیوز با مصباحی‌مقدم

رئیسی بهتر از ‌روحانی، از ظرفیت برجام استفاده می‌کند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: یکسال عملکرد دولت سیزدهم نشان داد که این دولت توانمندتر از دولت قبلی است.

رئیسی بهتر از ‌روحانی، از ظرفیت برجام استفاده می‌کند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: برجام در آستانه احیا شدن قرار دارد اما سئوال اصلی که ذهن بسیاری را درگیر کرده، آن است که آیا دولت رئیسی با این ترکیب کابینه توانایی استفاده از فرصت‌های پسااحیای برجام را دارد؟

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم در گفتگو با نامه‌نیوز درباره گام‌های مهم دولت بعد از احیای برجام گفت: اگر برجام احیا شود، دولت باید سریعا دست به کار شود و از این فرصت بهترین استفاده را انجام دهد. یکی از اقدامات باید این باشد که منابع بلوکه‌شده ایران در سایر کشورها را آزاد و این پول را در زیرساخت های اقتصادی موثر بر توسعه کشور سرمایه گذاری کند. این اتفاق یک جهش را در اقتصاد ایران رقم خواهد زد.

وی احتمال جذب سرمایه گذاری خارجی را در کشور بعید دانست و افزود: با آنچه آمریکایی ها پذیرفته اند، بعید می دانم سرمایه گذاران خارجی به ایران بیایند چون تحریم های اولیه آمریکا علیه ایران همچون معامله با دلار همچنان باقی خواهند ماند. همچنین اگر شرکت های دیگر کشورها نیز بخواهند وارد بازار ایران شوند، به دلیل آنکه امکان دارد دولت بعدی آمریکا دوباره برجام را نقض کند و از اجرای تعهدات پذیرفته شده توسط دولت بایدن سرباز بزند، از سرمایه گذاری در ایران صرفنظر خواهند کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به 2 سال باقیمانده از دولت بایدن، اظهار کرد: اگر دولت بایدن بازگشت به برجام را بپذیرد و شرکت های خارجی بخواهند وارد ایران شوند باید قبول کنند که در صورت خروج دولت بعدی واشنگتن از برجام، آنها نیز ظرف مدتی از بازار ایران خارج شوند. چنین قیود و شروطی مانع ورود سرمایه گذاران خارجی به ایران خواهد بود چون آنها برای سرمایه گذاری در کشورما اطمینان و امنیت خاطری احساس نمی کنند.

وی ادامه داد: حتی اگر شرکت های خارجی حاضر به سرمایه گذاری در ایران شوند باید آنها برای پروژه هایی مجوز بگیرند که فناوری و تکنولوژی به کشورما بیاورند تا این اتفاق پایه ای برای توسعه بسترهای سرمایه گذاری در ایران شود نه اینکه آنها به اسم سرمایه گذاری بخواهند ایران صرفا مصرف کننده کالاهای آنها شود. حالت دوم اگر پدید بیاید قطعا ایران را به واردات کالاهای خارجی وابسته می کند.

مصباحی مقدم درباره توانایی دولت سیزدهم برای بهره گیری از فرصت های اقتصادی برجام گفت: یکسال عملکرد دولت سیزدهم نشان داد که این دولت توانمندتر از دولت قبلی است؛ این دولت در وضعیت تحریم راه همکاری با همسایگان و کشورهای عضو پیمان شانگهای، چین و روسیه را باز کرد که این حکایت از توانمندی این دولت دارد. پس خود این یک فرصت است چون دولت کنونی بهتر از ظرفیت هایی که در ماجرای برجام پدید می آید می تواند استفاده کند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها