کد خبر: 660748
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با علی‌محمد نمازی

پس از تحریم‌ها عملکرد اقتصادی دولت زیر ذره‌بین می‌رود

علی‌محمد نمازی گفت: تا الان همه مشکلات ذیل تحریم‌ها پوشش داده می‌شد و حالا مدیریت اقتصادی جلو می‌آید و همه عملکرد اقتصادی دولت را قضاوت می‌کنند و به نوعی عملکرد اقتصادی دولت زیر ذره‌بین می‌رود.

پس از تحریم‌ها عملکرد اقتصادی دولت زیر ذره‌بین می‌رود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: احتمال رفع تحریم‌ها بالاست و باید منتظر دوره تازه‌ای در اقتصاد ایران باشیم. در این دوره تازه سهم عملکرد اقتصادی دولت هم حایز اهمیت است و به نوعی بعد از این بیش از گذشته رویکرد اقتصادی دولت تعیین‌کننده خواهد بود.

علی‌محمد نمازی، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «چند عامل مهم در موضوع اقتصاد ایران مهم است؛ یکی از آنها منابع مالی است. با رفع تحریم‌ها گشایش خوبی در منابع مالی ایجاد می‌شود و پیش‌بینی می‌شود بتوانیم روزی یک‌میلیون بشکه نفت بفروشیم و حتما گشایش بزرگی در منابع و اقتصاد ایجاد می‌شود.  نیروی انسانی متخصص و برنامه‌محور و دانش‌محور اقدامات، یکی دیگر مسائل مهم در اقتصاد است. اکنون برنامه ششم هم که تمام شده است و برنامه خاصی نیست مگر آنکه برنامه هفتم نوشته شود. بودجه خوبی هم تنظیم نشد و چانه‌زنی نمایندگان باعث شد بودجه خوبی بسته نشود».

او ادامه داد: «در حوزه نیروی انسانی هم مشکل داریم. اکنون وزیر کار نداریم، وزیر صمت هم که تا پای استیضاح رفت. از وزیر اقتصاد هم مواضعی روشن و راهبردی ندیده‌ایم. اگر روند اقتصادی همین‌طور باشد و نیروهای انسانیِ اقتصادی دولت نتوانند برنامه‌محور عمل کنند بعید است دولت بتوانند منابعی که به وجود می‌آید را به درستی بتوانند در مسیر خود هدایت کنند».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «آمادگی سامان‌دهی منابع احتمالی ناشی از ورورد ارز دیده نمی‌شود. تا الان همه مشکلات ذیل تحریم‌ها پوشش داده می‌شد و حالا مدیریت اقتصادی جلو می‌آید و همه عملکرد اقتصادی دولت را قضاوت می‌کنند و به نوعی عملکرد اقتصادی دولت زیر ذره‌بین می‌رود. امروز چاره‌ای نداریم جز آنکه به سمت رشد تولید و ناخالص ملی حرکت کنیم و با استفاده درست از منابع ارزی تورم را کاهش دهیم و چاپ پول را کم کنیم. مجلس هم باید عملکرد درستی داشته باشد».

نمازی در پایان گفت: «فرای این درآمدهایی که به دست خواهد آمد مثل سال 94 که چه قدر شرکت بعد از امضای برجام آمدند تا قرارداد امضا کنند. ما نیاز به سرمایه‌گذاری داریم. فرض کنیم باز هم شرکت‌ها بیایند؛ آیا پروژه‌ها آماده است که شرکت‌ها بیایند؟ این مسائل مهم است و دولت باید فکری به حالشان بکند. دولت باید به صورت شبانه‌روزی پیش‌بینی‌هایش را بکند که با احیای برجام چه قدر ارز وارد کشور می‌شود و این ارزها باید در کجاها سرمایه‌گذاری شود».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها