کد خبر: 660757
تاریخ انتشار :

ادامه منازعه برجامی دموکراتها و جمهوریخواهان/ مستقل ها سرگردانند!

ادامه منازعه برجامی دموکراتها و جمهوریخواهان/ مستقل ها سرگردانند!
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

اگرچه طی روزهای اخیر نظرسنجی قابل توجهی در خصوص موضوع بازگشت آمریکا به برجام و انعکاس آن در بین افکار عمومی مشاهده نشده است، اما بر اساس نظرسنجی منتشر شده در فوریه 2021 ( که ترکیب آن احتمالا تا کنون به صورت نسبی ثابت مانده است)، شاهد تقابل جدی دموکراتها و جمهوریخواهان بر سر کلیت بازگشت به توافق هسته ای با ایران هستیم.این جدال طی روزهای اخیر و با افزایش تلاشها برای احیای برجام بیشتر شده است. اگر توافق هسته ای در نهایت دوباره احیا شود، احتمالا شاهد بروز تنشهای پایدارتری میان دو حزب سنتی آمریکا در این خصوص خواهیم بود. احتمالا دموکراتها در مبارزات انتخاباتی میاندوره ای کنگره امسال و حتی انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا، مدعی خواهند شد که بازگشت آنها به توافق هسته ای با ایران بر مبنای احترام به چندجانیه گرایی و دیپلماسی صورت گرفته و از این طریق، تلاش می کنند تا در بین رای دهندگان مستقل آمریکایی که نقش مهمی در تحقق پیروزی دوباره دموکراتها در انتخابات ریاست جمهوری آینده دارند، تبلیغ موثری صورت دهند. 

در مقابل، جمهوریخواهان تلاش خواهند کرد تا بازگشت دولت بایدن به توافق هسته ای را از سر ضعف دانسته و کاخ سفید را متهم به دادن امتیازات بیشتر( نسبت به توافق سال 2015) به تهران کنند. همین مسئله، دامنه تقابل دو حزب سنتی آمریکا بر سر برجام را افزایش خواهد داد. روایتهای مختلف دو طرف از این توافق سبب خواهد شد تا افکار عمومی آمریکا نسبت به آن حساس تر شوند. خصوصا آنکه ترامپ و اعضای دولت سابق آمریکا نیز به صورت مطلق با احیای توافق هسته ای مخالف هستند و اکنون نیز کماکان دوگانه "ترامپ-بایدن" در ایالات متحده پررنگ است. 

 

نکته قابل توجه اینکه در فوریه سال 2021( بهمن ماه 1400)، میزان حمایت دموکراتها از احیای توافق هسته ای حدود 75 درصد، رای دهندگان مستقل حدود 60 درصد و جمهوریخواهان حدود 38 درصد بوده است. اکنون دموکراتها تلاش می کنند این ترکیب را به سود اهداف انتخاباتی و سیاسی خود بر هم بزنند. از این رو در روزهای منتهی به اعلام توافق هسته ای، دولت بایدن در صدد است از طریق رسانه های تاثیرگذار در فضای سیاسی آمریکا این گونه القا کند که پاسخ آمریکا نسبت به پیشنهاد جوزف بورل و پاسخ ایران ، قاطعانه و سخت بوده و بسیاری از موارد خواسته شده توسط ایران در این پاسخ پذیرفته نشده است! به عبارت بهتر ،مقامات آمریکایی تلاش می کنند بازگشت خود به توافق هسته ای را از منظر قدرت دانسته و به لحاظ ماهوی، ان را نوعی بازی با حاصل جمع صفر( به سود آمریکا) قلمداد کنند .

به نظر می رسد دموکراتها طی روزهای آتی تلاش خواهند کرد این روند را به عناوین گوناگون ادامه دهند زیرا مستاجران کنونی کاخ سفید در کنار اهداف دیپلماتیک و تاکتیکی خود، شدیدا به امتیاز سیاسی و عمومی ناشی از احیای توافق هسته ای در فضای داخلی آمریکا نیاز دارند. در این خصوص بایدن و شرکایش باید در گام اول اثبات کنند که امتیازات خاصی در پروسه بازگشت به توافق هسته ای نداده و در مقابل، توانسته اند از موضع برتر به این توافق باز گردند! این در حالیست که در مولفه های راستی آزمایی، ارائه تضمینهای فنی و ارائه تضمینهای اعتباری شاهد آن هستیم که آمریکا نسبت به ماههای قبل ناچار به دادن امتیازات بیشتری به تهران شده است. 

در مقابل، جمهوریخواهان نیز بازی تبلیغاتی و روانی جدیدی را علیه برجام آغاز کرده اند. این بازی، جمهوریخواهان از حمایت گسترده لابی آیپک  رسانه های وابسته به این لابی صهیونیستی در آمریکا برخوردار هستند. وجه مشترک بازی دو حزب سنتی آمریکا در قبال برجام، به عدم واقعی بودن آن باز می گردد! به عبارت بهتر، هر دو حزب سنتی آمریکا نه در صدد ارائه واقعیات جاری و آتی در قبال مذاکرات وین و پروسه احیای توافق هسته ای با ایران، بلکه "روایت سازی" در این خصوص برآمده اند.این روند از زمان اعلام کلی توافق هسته ای ( که احتمالا طی روزهای آتی صورت خواهد گرفت) تا زمان اجرایی شدن این توافق و پس از آن ادامه خواهد داشت. بنابراین در اینجا باید  ماهیت منازعات برجامی جاری در ایالات متحده آمریکا را به صورت جدی مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و متوجه آدرسهای نادرستی که از سوی احزاب آمریکایی در قبال ابعاد فنی و حقوقی این توافق ارائه می شود بود! 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها