کد خبر: 630802
تاریخ انتشار :

گزارش تحلیلی خبری نامه نیوز :

آماده باش برای استعفای جو بایدن

گروه بین الملل نامه نیوز : بسیاری از رقبای بایدن، تقریبا اطمینان یافته اند که او ممکن است جای خود را به معاونش هریس بدهد.

آماده باش برای استعفای جو بایدن
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

انتشار تصاویر چرت زدن جوبایدن رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در دیدار نفتالی بنت نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس، بار دیگر منجر به طرح مباحثی جدی در خصوص سلامت جسمی وی شده است. برخی منابع آمریکایی قبل از این نیز اعلام کرده بودند که احتمالا بایدن تا قبل از فرا رسیدن سال 2024( انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا) از قدرت کناره گیری می کند و طبق قانون اساسی ، کار را به کامالا هریس معاون خود خواهد سپرد.ممکن است این جا به جایی، زودتر از سال 2024 صورت گیرد! 

کامالا هریس که خود یکی از نامزدهای انتخابات نوامبر 2020  بود، پیش از اولین رای گیری در رقابت‌های مقدماتی حزب دموکرات و در حالی که در جمع‌آوری کمک مالی به مشکل برخورده بود به کمپین خود پایان داد. او در همان دوران کوتاه فعالیت در این کارزار انتخاباتی، بارها به انتقاد از جو بایدن پرداخته بود.با این حال او در نهایت به عنوان معاون رئیس جمهور آمریکا انتخاب شد. اکنون، این سناتور سابق آمریکایی، خود را بیش از هر زمان دیگری نزدیک به فتح بی دردسر کاخ سفید می بیند! دموکرات‌ها امیدوارند که با انتخاب خانم هریس بتوانند رای سیاهان و اقلیت‌های نژادی را در انتخابات ریاست جمهوری 2024 به سود خود به گردش در آورند. 

ماجرای استعفای بایدن از مسند ریاست جمهوری و جایگزینی کامالا هریس زمانی جدی تر شد که رانی جاکسون، پزشک سابق کاخ سفید در دوره‌های ریاست جمهوری باراک اوباما و دونالد ترامپ با حضور در یک برنامه تلویزیونی پیش‌بینی کرده است جو بایدن رئیس جمهوری کنونی این کشور با یک بیماری جدی مواجه است و مجبور خواهد شد پیش از پایان دوره‌ مسئولیتش استعفا دهد.«رانی جاکسون» که در میان ۱۴ قانون‌گذار جمهوری‌خواه است که خواهان آزمایشات سلامتی جامع از رئیس جمهوری آمریکا شده‌اند همچنین اعلام کرد در صورتی که بایدن استعفا ندهد قانون بیست و پنجم آمریکا شامل او خواهد شد که عدم صلاحیت ریاست جمهوری بایدن را تایید می‌کند.پس از این اظهارات جنجالی، شاهد انتشار صحنه هایی از خوب آلودگی و خستگی بایدن در ملاقاتهای رسمی و غیر رسمی در آمریکا بودیم که آخرین آنها، مربوط به دیدار دوجانبه با نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس در کاخ سفید بود. 

اکنون کامالا هریس به سیبل انتقادات جمهوریخواهان تبدیل شده است زیرا بسیاری از رقبای بایدن، تقریبا اطمینان یافته اند که او ممکن است جای خود را به معاونش هریس بدهد. سوال اصلی اینجاست که آیا این اتفاق قبل از سال 2022 ( زمان برگزاری انتخابات میاندوره ای کنگره) رخ خواهد داد با سران حزب دموکرات ترجیح خواهند داد بایدن را به هر نحو ممکن تا سال 2024 میلادی در مسند قدرت حفظ کنند.در این میان، دموکراتها یک نگرانی کلی در خصوص وضعیت هریس در نظرسنجی ها دارند.کامالا هریس یکی از نامحبوب‌ترین و کم طرفدارترین معاونان رئیس جمهور آمریکا در دوران اخیر است. مایک پنس، معاون سابق ترامپ هم به شدت نامحبوب و کم طرفدار بود. میزان مقبولیت وی در مه ۲۰۱۷ همزمان با ماه‌های نخست سمتش، درصد بود. این در حالی است که ۴۱ درصد شرکت کنندگان در نظرسنجی از وی حمایت کردند.دیک چنی در اوایل دوره تصدی خود به عنوان معاون رئیس جمهور بسیار محبوب بود و میزان مقبولیت وی در میان مردم ۶۰ درصد بود هر چند که بعدها این محبوبیت شدیدا کاهش یافت و پس از شکست آمریکا در جنگ عراق به پایین 40 درصد رسید.با این حال، نظرسنجی های کنونی در آمریکا نشان می دهد که حداقل تا امروز، کامالا هریس نتوانسته است خود را در کسوت یک سیاستمدار موفق به شهروندان این کشور معرفی کند! 

رویکرد هریس در مواجه با بحران مهاجرت غیر قانونی به آمریکا  ، یکی از نقاطی است که جمهوریخواهان سعی دارند از آن به عنوان پاشنه آشیل دولت بایدن یاد کنند. جمهوریخواهان آمریکا نیز طی هفته های اخیر، مواضع بسیار تندی را علیه کامالا هریس اتخاذ کرده اند. این مواضع، منجر به کاهش محبوبیت معاون بایدن شده است. در تازه ترین این موارد، ۲۴ نفر از اعضای حزب جمهوریخواه در مجلس نمایندگان آمریکا در نامه ای خطاب به جو بایدن رئیس جمهوری این کشور از وی خواستند کامالا هریس را از پست خود به عنوان مسئول و هماهنگ کننده امور مرزی موسوم به سزار مرزی کنار بگذارد.بر اساس آنچه هفته نامه نیوزویک گزارش داده است،  در این نامه جمهوریخواهان درباره انتصاب هریس در این پست برای حل وضعیت کنونی  که از نظر آنها بحران مرزی در مرزهای جنوبی کشور است، بشدت ابراز نگرانی کرده اند.انتقاد جمهوریخواهان از نحوه مدیریت و کنترل ورود مهاجران غیرقانونی از مرز جنوبی آمریکا است. در هر حال، میان سران حزب دموکرات بر سر کلیت و زمان حضور کامالا هریس در کاخ سفید، جدال پنهانی شکل گرفته است. البته سران این حزب بر روی این نقطه که جوبایدن دیگر نمی تواند در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 در مبارزات انتخاباتی شرکت کند، اکنون اتفاق نظر پیدا کرده اند

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها