کد خبر: 660794
تاریخ انتشار :

یک اتفاق بزرگ و تغییر رفتار غربی ها | پروپاگاندای جدید صهیونیست‌ها

سعدالله زارعی کارشناس مسائل خاورمیانه معتقد است که مباحثی که اخیرا از سوی اسرائیل مطرح می‌شود بیشتر یک پروپاگاندا به نظر می‌آید، چراکه به هر حال آمریکا قصد دارد به توافق برسد. اگر که اسرائیلی‌ها نظر مخالف داشته‌اند یا اگر با خروج ترامپ از برجام مخالف بوده‌اند، این اتفاق اکنون در شرف افتادن و آمریکا به دنبال توافق با ایران است.

یک اتفاق بزرگ و تغییر رفتار غربی ها | پروپاگاندای جدید صهیونیست‌ها
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

مقامات صهیونیستی در کنار اعلام مخالفت شدید خود با توافق در حال شکل‌گیری با ایران، بارها تاکید کرده اند که  برنامه هسته‌ای ایران از زمان خروج دونالد ترامپ از برجام، از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ گسترش یافته است. اخیرا هم بنی گانتس، وزیر جنگ این رژیم اقدام ترامپ در خروج از برجام را اشتباه خواند. 

حال و در شرایط فعلی که آمریکا در حال تصمیم‌گیری برای دادن جواب نامه ایران است و جوامع بین‌ المللی منتظرند که نتیجه توافق دو طرف برجام به کجا خواهد رسید، اسرائیل در تلاش است که مخالفت شدید خود را به جامعه بین‌المللی اعلام کند. به وی‍ژه اینکه سعی دارد مقامات امریکایی  را با مواضع خود همراه سازد. 

به گفته سعدالله زارعی، تحلیلگر مسائل خاورمیانه، کنترل اتمی ایران بیش از هر چیز به نفع رژیم صهیونیستی است، اما  به طور کلی غربی‌ها چون نیازمند توافق هستند بیش از اینکه ملاحظه اسرائیل را کنند، به مشکلات خود نگاه می‌کنند.

در ادامه گفت‌وگوی همشهری آنلاین با سعدالله زارعی، کارشناس و تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی و خاورمیانه را می‌خوانید.

با توجه به اینکه نظر اسرائیل برای آمریکا مهم است، اصرار صهیونیست‌ها می تواند به تغییر موضع آمریکا منجر شود؟

کنترل اتمی ایران بیش از هر چیز به نفع رژیم صهیونیستی است. به این دلیل که آمریکایی‌ها و کشورهای اروپایی رسما عضو باشگاه هسته‌ای هستند و به عنوان کشورهای صاحب انرژی هسته‌ای شناخته می شوند. بنابراین اتمی بودن ایران برای آنها آسیبی ندارد. و این مسئله بیشتر با منافع اسرائیلی جور است.

ضمن اینکه  ما به عنوان یک کشور اسلامی ایران به لحاظ شرعی و اعتقادی قائل به این نیستیم که صاحب بمب باشیم، یا می‌شود از بمب استفاده کرد و فشار اینکه ایران ظرفیت رفتن به آن سمت و سو را نداشته باشد بیشتر با منافع اسرائیلی‌ها تصدیق می‌کند تا آمریکا.

آیا آمریکا در ماجرای برجام و توافقش با ایران به خواسته‌های اسرائیل تن می‌دهد یا منافع خود را در نظر می‌گیرد؟

در این یک سال اخیر یک اتفاق بزرگ افتاده است، آن هم بحران اقتصادی در غرب ناشی از جنگ اوکراین و در نتیجه کاهش عرضه نفت به بازار است. بنابراین قرارداد و توافق با ایران برای هم امریکا، فرانسه و انگلیس بسیار اهمیت دارد. همچنین ممکن است در این بین برخی از خطوط قرمز اسرائیل عبور کنند اما این به این معنا نیست که اسرائیل توان فشار بر این پرونده را نداشته باشد.

ولی به طور کلی غربی‌ها چون نیازمند توافق هستند بیش از اینکه ملاحظه اسرائیل را کنند، به مشکلات خود نگاه می‌کنند.

مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی اذعان کرده اند از فشارهایی که تل آویو به دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا آورد تا از برجام خارج شود، پشیمان هستند. دلیل این پشیمانی چیست؟

این قضیه بیشتر  یک پروپاگاندا به نظر می‌آید، چراکه به هر حال آمریکا قصد دارد به توافق برسد. اگر که اسرائیلی‌ها نظر مخالف داشته‌اند یا اگر با خروج ترامپ از برجام مخالف بوده‌اند، این اتفاق اکنون در شرف افتادن و آمریکا به دنبال توافق با ایران است.

بنابراین اسرائیلی‌ها با مطرح کردن این بحث می‌خواهند بگویند که با بازگشت آمریکا به برجام مخالفتی ندارند. این اتفاق بیشتر یه پروپاگاندای تبلیغاتی است و نمی‌شود خیلی رویش حساب باز کرد.

چرا تل آویو فشارهای خود علیه دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا را افزایش داده است تا خواسته های آن‌ها در هرگونه توافق با ایران در نظر گرفته شود؟

اسرائیلی‌ها یک نگرانی اساسی دارند، آن نگرانی هم این است که محیط سیاست خارجی ایران عادی سازی شود. یعنی جا بیفتد که مسئله هستی ایران که یک به صورت تهدیدآمیز از سوی غرب مطرح می‌شد، کنار گذاشته شده و ایران می‌تواند روابط سیاسی خود را توسعه دهد.

این بیشتر اسرائیل را نگران می‌کند، چون اسرائیلی‌ها در فضای انزوای ایران سیر می‌کنند، که این با انزوای ایران تطبیق ندارد.

البته اسرائیلی‌ها دچار یک خطای استراتژیک هم هستند، به این دلیل اساسا که چه با توافق چه بی توافق در سالهای گذشته به ویژه در سال اخیر روابط ایران به صورت جهشی در محیط خارجی توسعه پیدا کرده است. | منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها