کد خبر: 660796
تاریخ انتشار :

نماینده مجلس: برگزاری دور جدید مذاکرات گریزناپذیر خواهد بود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اگرچه نمی‌توان برای حصول توافق بازه زمانی مشخصی ارائه کرد اما با توجه به وضعیت کنونی معتقدم خیلی به توافق نزدیک شده‌ایم.

نماینده مجلس: برگزاری دور جدید مذاکرات گریزناپذیر خواهد بود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

عضو کمیسیون امنیت ‌ملی و سیاست ‌خارجی مجلس درباره آخرین وضعیت گفت‌وگوهای برجامی گفت: در شرایط کنونی نکته مهم این است که طرف آمریکایی باید بیش ‌از گذشته در مذاکرات برجامی جدیت داشته باشد. آنها باید به این موضوع واقف باشند که در یک آزمایش بزرگ قرار دارند که رویکردشان به گفت‌وگوها در معرض نگاه جهانیان است.

فداحسین مالکی افزود: تحلیل من این است که آمریکایی‌ها پاسخی داده‌اند که برگزاری دور جدیدی از گفت‌وگوهای برجامی را گریزناپذیر خواهد کرد.

وی درباره چشم‌انداز دستیابی به توافق در مذاکرات برجامی نیز گفت: اگرچه نمی‌توان برای حصول توافق بازه زمانی مشخصی ارائه کرد اما با توجه به وضعیت کنونی، معتقدم خیلی به توافق نزدیک شده‌ایم.

مالکی به راهبرد جمهوری‌ اسلامی در مذاکرات برجامی اشاره کرد و افزود: ما از ابتدا ثابت کردیم که از جدیت کافی برای پیشبرد مباحث مطرح برخورداریم و این طرف مقابل است که باید ثبات‌ قدم خود را در این زمینه به اثبات برساند. رویکرد ما به مذاکرات برجامی از ابتدا مبتنی بر رفتار صادقانه بود.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی که در حساس‌ترین مقطع گفت‌وگوهای برجامی قرار داریم و لحظه تصمیم‌گیری فرا رسیده ‌است، طرف آمریکایی باید رویکرد عقلانی به موضوع‌ها داشته باشد و اراده خود را برای رفع مشکلات باقیمانده نشان دهد، چرا که ایران به ‌صراحت پیشنهادهای خود را مطرح کرده و نشان داده در این زمینه ثبات قدم دارد.

مالکی گفت: واقعیت این است که در متن پیشنهادی اتحادیه اروپا اما و اگرهای قابل‌ توجهی وجود داشت و برخی ابهام‌های موجود باید برای تهران رفع می‌شد. در جلسه‌های مشترکی که میان اعضای کمیسیون امنیت‌ ملی مجلس و مذاکره‌کنندگان کشورمان در دبیرخانه شورای‌عالی امنیت‌ملی برگزار شد نیز شاهد ابهام‌هایی در این متن بودیم و پیشنهادهای مطرح شده از سوی ایران در راستای رفع گره‌ها و ابهام‌های موجود بوده ‌است.

وی افزود: در مواجهه با رویکرد عقلانی ایران به مذاکرات، شاهدیم که طرف آمریکایی از تصمیم‌گیری قاطع در این زمینه طفره می‌رود و در اصطلاح «یکی به نعل می‌زند و یکی به میخ». اتخاذ چنین رویکردی از سوی واشنگتن نشان‌دهنده عدم‌جدیت آنها برای گشودن گره‌های موجود است.

این عضو کمیسیون امنیت ‌ملی با تأکید بر اینکه طرف آمریکایی برخلاف ایران که در مذاکرات جدی بوده، به‌دنبال بهانه‌جویی برای عمل‌نکردن به تعهدات خود است، گفت: نکته‌ای که درباره محتوای پاسخ آمریکا به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا باید مورد توجه قرار گیرد این است که این پاسخ نمی‌تواند راهگشا باشد، چراکه عملکرد واشنگتن در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد آنها به‌دنبال گره‌گشایی از گفت‌وگوها نیستند.

مالکی با تأکید براینکه دولت بایدن برای تصمیم‌گیری در زمینه توافق گرفتار مشکلات داخلی شده‌ است، افزود: گرفتاری آمریکایی‌ها در بحران اوکراین از یک‌ سو و فشار لابی‌های سرسخت صهیونیستی از سوی دیگر، دولت آمریکا را در تصمیم‌گیری عقلانی در این حوزه ناتوان کرده ‌است و تعلل آنها در پاسخگویی نیز شاهدی بر این مدعاست.

وی با اشاره به برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه آمریکا پاسخ قاطعی به ایران داده ‌است، تصریح کرد: آنها نمی‌توانند پاسخ قاطعی به ایران بدهند، چرا که واکنش قاطعی نیز خواهند دید. در گذشته شاهد بوده‌ایم که رفتارهای خصمانه آنها با پاسخ قاطع و سخت ایران مواجه شده‌ است. نمونه آن در مباحث پادمانی اخیر قابل مشاهده است که پس ‌از تصویب قطعنامه خصمانه درباره ایران در شورای‌ حکام آژانس بین‌المللی انرژی ‌اتمی، ایران براساس قانون راهبردی مجلس، دوربین‌های فراپادمانی آژانس را خاموش کرد. | منبع: روزنامه همشهری

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها