کد خبر: 661041
تاریخ انتشار :

افزایش تنش میان ایران و آمریکا / تهران و واشنگتن، رودربایستی برجامی را کنار گذاشتند؟

در روزهای اخیر تنش میان ایران و آمریکا شدت گرفته است. این درحالیست که تا همین چند روز قبل، دو طرف امیدوار به توافق هسته‌ای بودند. آیا پیام این تنشها، به محاق رفتن دوباره برجام است؟

افزایش تنش میان ایران و آمریکا / تهران و واشنگتن، رودربایستی برجامی را کنار گذاشتند؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

خبر فوری نوشت: درگیری‌های نظامی میان ایران و آمریکا با حمله متقابل در سوریه آغاز شد. جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات متحده ادعا کرد که گروه‌های نزدیک به ایران مقرّ نیروهای آمریکایی را در سوریه هدف قرار داده‌اند و به جبران آن، آمریکا به نیروهای مستشار ایرانی حمله کرد.

این حمله نقش مهمی در تضعیف مذاکرات هسته‌ای داشت. مذاکراتی که قرار بود از تنشها بکاهد.

حالا پس از چند روز تعلیق در مذاکرات، دوباره منطقه شاهد یک تنش تازه بوده است. آمریکا مدعی شده ایران قصد توقیف یک شناور را داشته که آنها مانع شده‌اند. در خبری دیگر، واشنگتن سخن از تلاش ایران برای ربایش یک پهپاد از سوی ایران را داده است.

معنای این خبرها، دور شدن ایران و آمریکا از توافق است. هرچند ایران با زبان دیپلماتیک هنوز پاسخ آمریکا را نداده، اما انگار این بار با زبان نظامی پاسخ‌ها زودتر از سوی کاخ سفید دریافت شده است.

تهران پیش از این در پاسخی به پیشنهاد اروپا برای توافق هسته‌ای که سازنده خوانده شد، گامی مهم برای احیای برجام برداشت. اما بنظر می‌رسد که آمریکایی‌ها ایده‌های ایران به ویژه در زمینه رفع مسائل پادمانی را رد کرده‌اند. مسائلی که ابراهیم رئیسی، حل آنها را پیش‌شرط هر توافق نامیده است.

حالا افرایش تنشهای منطقه‌ای می‌تواند دو تعبیر داشته باشد. تعبیر اول، دور شدن تهران و واشنگتن از توافق و آغاز دور تازه‌ای از تنش‌هاست و دوم، نزدیک بودن به توافق و تاکید طرفین بر اینکه قرار نیست برجام، بر مواضع نظامی اثری بگذارد. به ویژه آنکه ایالات متحده صراحتا ایده خروج سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی را رد کرده است.

روزهای آینده نشان خواهد داد که باید کدام یک از این دو تعبیر را برای کابوس بحران منطقه‌ای میان دو کشور صادق دانست.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها