کد خبر: 661143
تاریخ انتشار :

اسناد فوق محرمانه برجامی در اقامتگاه ترامپ

پشت پرده خروج کاخ سفید از توافق هسته ای

پشت پرده خروج کاخ سفید از توافق هسته ای
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

این روزها ترامپ تبدیل به سیبل و هدف اف بی آی شده است! از سوی دیگر،وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد در میان اسناد کشف شده از اقامتگاه دونالد ترامپ رئیس جمهوری قبلی آمریکا در فلوریدا، مدارک روز بعد از خروج واشنگتن از توافق هسته ای با ایران (برجام ) نیز وجود دارد.وزارت دادگستری آمریکا تاکید کرده است که  ترامپ عمدا و با هدف مانع تراشی از تحقیقات اف بی آی دست به پنهان کردن و از بین بردن مدارک زده است.بر اساس گزارش رسانه های آمریکایی، وزارت دادگستری آمریکا  اعلام کرد اسناد دولتی که در اقامتگاه ترامپ در فلوریدا نگهداری می شد، با هدف جلوگیری از تحقیقات اف بی آی، احتمالا پنهان وحذف شده اند.

بر اساس این گزارش ها، اسناد جدید با ارایه شواهد جدید دادستان ها مبنی بر ممانعت ترامپ و تیم حقوقی اش برای جلوگیری از اجرای عدالت، وکلای ترامپ را برای نخستین بار متهم کردند که درباره ادعای تحویل تمامی اسناد دولتی پس از خروج ترامپ از کاخ سفید، دروغ گفته اند.اما نکته مهم اینجاست که یکی از این اسناد، مربوط به توافق هسته ای با ایران است! دونالد ترامپ رئیس جمهوری تندروی سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته ای که دولت باراک اوباما و ایران آن را امضا کرده بودند، خارج شد و برجام را "بدترین توافق در تاریخ آمریکا " توصیف کرد.با این حال بر همگان مسجل بود که رئیس جمهور سابق آمریکا خروج از توافق هسته ای را با دو هدف صورت داد: یکی ابراز مخالفت با سیاستها و خط مشی سیاسی اوباما و دموکراتها و دیگری، تعهداتی که به صورت پشت پرده و آشکار به لابی آیپک هنگام نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری 2016 داده بود. رئیس جمهور سابق آمریکا نه تنها به این لابی صهیونیستی، بلکه به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی تعهد داده بود که به هر قیمت ممکن از توافق هسته ای با ایران عقب نشینی کند.  در ماه ژانویه، آرشیو ملی، ۱۵ جعبه از مار-آ-لاگو جمع آوری کرد و پس از بررسی این جعبه ها از سوی اف بی آی، مشخص گردید در مجموع ۱۸۴ سند با عنوان محرمانه و ۲۵ سند با مهر فوق محرمانه توسط ترامپ از کاخ سفید خارج شده اند.

به راستی چه اسنادی در اقامتگاه ترامپ وجود داشته و چرا توسط وی در مکانی خصوصی نگهداری شده است؟ به عبارت بهتر، چرا رئیس جمهور سابق آمریکا تلاش کرده است تا اسناد مربوط به چرایی و چگونگی ( پشت پرده) خروج از توافق هسته ای رد سال 2018 وجود داشته را در اقامتگاه خود پنهان کند؟

پاسخ این سوال تاحدود زیادی مشخص است! ترامپ هرگز قصد ندارد پشت پرده های خروج خود از برجام و انگیزه های مخفی خود در این خصوص را افشا کند.همچنین در این میان اسناد محرمانه و فوق محرمانه زیادی وجود دارد که نشان دهنده مغایرت اهداف اعلامی رئیس جمهور سابق آمریکا و اهداف واقعی و پشت پرده وی درخصوص خروج از توافق هسته ای می باشد. بدون شک در آینده ای نزدیک شاهد انتشار بخشی( و نه همه ) این اسناد به صورت کنترل شده خواهیم بود اما آنچه مسلم است، افشای این اطلاعات محدود نیز نشان دهنده خطای بزرگ رئیس جمهور سابق آمریکا در خصوص خروج از توافق هسته ای با ایران بوده است. به گزارش روزنامه "نیویورک تایمز"، «آوریل دی. هاینس» مدیر اطلاعات ملی در نامه ای به نمایندگان اعلام کرد که نهاد متبوعش در مورد اسناد حساس و خطرات احتمالی ناشی از مدیریت اسناد بدست آمده از اقامتگاه «دونالد ترامپ» در فلوریدا برای امنیت ملی ایالات متحده بررسی های لازم را انجام می دهد.  ارسال نامه از سوی مدیر اطلاعات ملی به اعضای کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان در حالی است که اعضای ارشد این مجلس در تاریخ ۱۳ اوت (۲۲ مرداد) خواستار بازبینی فوری و ارزیابی خسارت حاصل به اسناد محرمانه ای شدند که در پی تفتیش اقامتگاه ترامپ در مار-آ-لاگو بدست آمد. .وزارت دادگستری ایالات متحده  نسخه ویرایش شده ای از استشهاد مورد استفاده برای حکم بازرسی مار-آ لاگو را منتشر کرده است که در آن فاش شده بود ترامپ پس از ترک قدرت جعبه های حاوی اسناد بسیار محرمانه را همراه با خود خارج کرده بود.  پیش از یورش پلیس فدرال به اقامتگاه ترامپ در فلوریدا، آرشیو ملی و وزارت دادگستری تلاش زیادی برای بازیابی این اسناد فوق محرمانه انجام دادند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها