کد خبر: 661288
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با جمشید عدالتیان

دولت برای اصلاحات اقتصادی مجبور به تحمل تورم شد

جمشید عدالتیان گفت: دولت برای اصلاحات اقتصادی مجبور شد که تورم را تحمل کند؛ به معنای دیگر چاره‌ای نبود که تورم تحمل شود تا بتوان ارز 4200تومانی را حذف کرد اما در عین حال توانست تقریبا نرخ ارز را ثابت نگه دارد.

دولت برای اصلاحات اقتصادی مجبور به تحمل تورم شد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: سید ابراهیم رئیسی اخیرا گفت که تورم از 60درصد به 40درصد کاهش یافته است. در این بین یک پرسش مهم به وجود می‌آید که او از چه نوع تورمی سخن گفته است؟ و دلیل اینکه مردم در زندگی روزمره خود چنین کاهشی را محسوس مشاهده نمی‌کنند، چیست؟

جمشید عدالتیان، تحلیلگر مسائل اقتصادی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «مرکز اصلی ارائه آمار در حوزه تورم، بانک مرکزی است و منبعی معتبرتر از آن نداریم اما اینکه احساس نمی‌شود تورم از 60درصد به 40درصد کاهش یافته دلیلش این است که بر اساس آمار خود بانک مرکزی در زمینه مواد خوراکی که بیشتر مردم با آن سروکار دارند، تورم در حال حاضر 64درصد است؛ بنابراین وقتی گفته می‌شود تورم از 60درصد به 40درصد کاهش یافته به معنای تورم در همه زمینه‌ها و نه صرفا خوراکی‌هاست».

او ادامه داد: «به هر حال حذف ارز ترجیحی شوکی به همراه داشت و پیش‌بینی هم می‌شد و دیدیم که در فرودین و اردیبهشت شوک تورمی 12درصد بود اما به تدریج سرعت تورم نزولی شد و اکنون تورم نقطه‌به‌نقطه 40درصد است و انتظار می‌رود اگر توافق نهایی مذاکرات احیای برجام امضا شود، این شیب نزولی کاهش تورم بیشتر هم شود».

این تحلیلگر مسائل اقتصادی همچنین بیان کرد: «دولت برای اصلاحات اقتصادی مجبور شد که تورم را تحمل کند؛ به معنای دیگر چاره‌ای نبود که تورم تحمل شود تا بتوان ارز 4200تومانی را حذف کرد اما در عین حال توانست تقریبا نرخ ارز را ثابت نگه دارد. واقعا دولت در حذف ارز 4200تومانی جرئت کرد».

عدالتیان در پایان گفت: «من نمی‌دانم که توافق هسته‌ای در چه مرحله‌ای قرار دارد و اینکه امضا می‌شود یا خیر اما به فرض که امضا شود، می‌توان امید داشت که تورم کاهش یابد زیرا بخش مهمی از هزینه‌های تحریم از میان می‌رود و در کوتاه‌مدت می‌توان انتظار داشت که تورم پایین آید».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها