کد خبر: 661334
تاریخ انتشار :

دلالی موی طبیعی در یکی از خیابان‌های تهران/ گیس بلندتر، جیب پرتر

گیس فروشی داستان جدیدی نیست، درست است که بعضی‌ها از این کار پولی در می‌آورند، اما برای عده‌ای هم یک دست آویز برای گذران زندگی است.

دلالی موی طبیعی در یکی از خیابان‌های تهران/ گیس بلندتر، جیب پرتر
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

خبرگزاری آنا نوشت: موهایش را دوست دارد، اما پولش هم برایش چشمگیر است. فقط‌ ای کاش همان چند بار هم رنگ یا کوتاه نمی‌کرد، آن موقع حتماً پول خوبی به جیب می‌زد. مو‌های بلندش را می‌بافد و با قیچی جانشان را می‌گیرد. حالا نوبت پیدا کردن خریدار است. البته کار سختی نیست. یک راست به خیابان منوچهری می‌رود.

قیمتی که مغازه دار‌ها می‌دهند با قیمت دلال‌ها کمی متفاوت است. دلال‌ها نزدیک ۱۰۰ هزار تومان گران‌تر هم می‌خرند بلکه برایشان مشتری بیاوری! مغازه دار‌ها انگار روی سر مال می‌زنند. «رنگ شده است. مو خوره دارد. پر پشت نیست.» اما دلال‌ها همین که یک دست موی بلند تحویلشان بدهی خریدار هستند. 

 خرید و فروش موی طبیعی سال‌هاست در خیابان منوچهری انجام می‌شود و قیمت‌ها با توجه به تورم بالا می‌رود. به عنوان یک فروشنده مو سراغ یکی از مغازه داران خیابان منوچهری رفتیم. مغازه‌اش پر از مو‌های طبیعی است که برای فروش به آرایشگاه‌ها آماده شده است. می‌پرسیم مو طبیعی می‌خرید؟ می‌گوید: «باید ببینم! موی صاف می‌خرم، نه حالت داشته باشد نه فر!»

قیمت می‌پرسیم، با مکث، طوری که انگار می‌فهمد فروشنده نیستیم، می‌گوید: «هر ۱۰ سانت ۱۰۰ هزار تومان، البته اگر موی پر پشت خوبی داشته باشید، گران‌تر هم می‌خرم.» 

دلال‌ها، اما در خیابان منوچهری قیمتشان منصفانه‌تر است. هر ۱۰ سانت مو را با قیمت ۱۵۰ تومان می‌خرند. البته اگر موهایت رنگ شده باشد برایشان ارزشی ندارد. موی طبیعی در این خیابان خواهان دارد.

از یکی از دلال‌ها می‌پرسیم اغلب چرا موهایشان را می‌فروشند؟ می‌گوید: «کسانی را داشتیم که گریه می‌کردند. پدری که مو‌های دخترش را فروخت. زنی که مو‌های خودش را ته قیچی کرد برای یک میلیون تومان! خلاصه اغلب کسانی که موهایشان را برای فروش می‌آورند مشکل مالی دارند. تک و توک می‌خواهند موهایشان را کوتاه کنند می‌گویند یک پولی هم در بیاوریم» می‌پرسیم اصلاً این کار درآمدی دارد؟ سرش را تکانی می‌دهد و می‌گوید: «بازارش بد نیست تا زمانی که اکستنشن مد باشد، موی طبیعی هم طرفدار خودش را دارد.» 

*مو‌های طبیعی را چه می‌کنند؟

بعضی از افراد به دلیل کم پشتی مو مجبور به اکستنشن مو هستند، اما در این میان افرادی هم هستند که بی دلیل تنها به دلیل اینکه علاقه دارند مدی جدید را آزمایش کنند به فکر اکستنشن می‌افتند، فراوانی آگهی‌های اینترنتی، ملاک قابل اعتنایی برای قضاوت رونق بازار فروش مو هستند مثلثی که یک ضلعش فروشندگان مو هستند، ضلع دومش آرایشگران و سالن‌های اکستنشن و آخرین ضلع، خریداران مو هستند.

مو‌های طبیعی که فروخته می‌شود. شسته و نشسته، شانه می‌شود و با گیره دسته دسته می‌شود. این موهات برای اکستنشن موی طبیعی به آرایشگاه‌ها چند برابر فروخته می‌شود و آرایشگاه‌ها هم چند برابر به مشتری می‌فروشند! 

*فروش مو در فضای مجازی 

ایران گرچه دستی در تولید موی مصنوعی ندارد، اما در چند سال اخیر موج فروش مو‌های طبیعی در فضای مجازی رونق یافته و آگهی‌های فروش موی طبیعی روی سایت‌های درج آگهی به وفور یافت می‌شود جهت اطلاع از قیمت مو‌های فروشی سری به سایت‌های آگهی در فضای مجازی زدیم، فروشنده بدون اینکه مو را ببیند در مورد قیمت نظری نمی‌دهد، اما می‌گوید اگر مو سالم و پر پشت باشد تا هر ۱۰ سانت ۱۲۰ تومان هم پول می‌دهم. 

*در سالن‌های آرایش چه خبر است؟ 

مو‌هایی که دلالان با قیمت‌های پایین از فروشنده می‌خرند، به دسته‌های نازک تبدیل می‌شوند که با چسب یا گیره‌های عجیب و غریب به سر چسبانده می‌شود. هر شاخه نازک مو نزدیک به ۵۰ هزار تومان خرج دارد. یعنی مبلغی چند برابر پولی که از فروشنده اولیه موی طبیعی خریده شده است. 

گیس فروشی داستان جدیدی نیست، درست است که بعضی‌ها از این کار پولی در می‌آورند و مزه گیس فروشی زیر زبانشان رفته است، اما برای بعضی‌ها هم یک دست آویز برای گذران زندگی است. دلالان یا خریداران موی طبیعی با کمترین قیمت موی این افراد را خریداری می‌کنند و با بالاترین قیمت به دست عاشقان گیسوان کمند می‌رسد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها