کد خبر: 661428
تاریخ انتشار :

روایت وال‌ استریت ژورنال از تلاش اسرائیل برای ممانعت از احیای برجام

ایسنا/ یک روزنامه آمریکایی به تشریح کارشکنی‌های اخیر رژیم صهیونیستی در روند مذاکرات میان ایران و قدرت‌های غربی در زمینه احیای توافق هسته‌ای پرداخت.

روایت وال‌ استریت ژورنال از تلاش اسرائیل برای ممانعت از احیای برجام
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارشی درباره کارشکنی‌های رژیم صهیونیستی برای ناکام گذاشتن تلاش‌های دیپلماتیک ایران و قدرت‌های غربی برای احیای توافق هسته‌ای، نوشت: مقامات اسراییلی دست و پا می‌زنند تا بر دولت بایدن درحالی که برای احیای توافق هسته‌ای تلاش‌ می‌کند، اعمال نفوذ کرده و هم‌زمان با ورود مذاکرات وین به مرحله‌ای حساس، آمریکا را ترغیب کنند که مواضعش در قبال ایران را تشدید کند و هیچ‌گونه امتیازی به آن ندهد.

وال استریت ژورنال در ادامه نوشت: دولت اسراییل در روزهای اخیر رویکردی بی‌سروصدا در دیپلماسی را اتخاذ کرده و تصمیم گرفت دیوید بارنئا، رییس موساد را به واشنگتن بفرستد تا مقامات کاخ سفید، سیا، پنتاگون و قانون‌گذاران آمریکایی را درباره مطالبات تل‌آویو توجیه کند. یائیر لاپید،‌ نخست‌وزیر اسرائیل  و دیگر مقامات ارشد این رژیم اخیرا نگرانی فزاینده‌ای را در این باره ابراز کرده‌اند.

در گزارش این روزنامه آمده است: با توجه به تقابل غیرمستقیم اسراییل و ایران و این دیدگاه مشترک در واشنگتن و تل‌آویو مبنی بر این که ایران تهدیدی جدی علیه امنیت اسراییل است، نظر رژیم اسراییل درباره توافق هسته‌ای ایران اهمیت ویژه‌ای در واشنگتن دارد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر پیشین اسراییل از طریق تقابل آشکار با دولت اوباما و سخنرانی در کنگره آمریکا در راستای طرحی برای انجام نشدن این توافق، به طور غیرموفقیت‌آمیزی سعی کرد اعمال نفوذ بر واشنگتن را در سال ۲۰۱۵ رهبری کند.

این گزارش همچنین مطرح می‌کند: یک مقام آمریکایی می‌گوید، فصل انتخابات در اسراییل تا حدی باعث شد بحث‌ها و لفاظی‌های شدیدتری از سوی سیاست‌مداران تل‌آویو درباره توافق مطرح شود که البته به طور کلی خواهانی در اسراییل ندارد. برخی افرادی که در جریان رایزنی‌های آمریکا و اسراییل در این باره بوده‌اند، می‌گویند، واشنگتن از نزدیک تل‌آویو را در جریان مذاکرات گذاشته است که به اسراییل اجازه می‌دهد به طور غیرعلنی درباره امتیاز دادن فشار بیاورد و حساسیت واشنگتن را نسبت به نگرانی‌های اسراییل بالا ببرد و باعث شود آمریکا با احتیاط بیشتری در این مسیر گام بردارد.

در گزارش این روزنامه آمده است: مقامات اسراییلی می‌گویند، در حالت کنونی، احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ خطرناک است، چون ایران از آن موقع پیشرفت زیادی در زمینه برنامه هسته‌ای‌اش داشته است. این توافق بندهای غروبی دارد که به ایرانی اجازه می‌دهد از سال ۲۰۳۰، مقادیر نامحدودی اورانیوم غنی‌سازی کند. استدلال آن‌‎ها این است که توافق احیا شده موجب مشروعیت بخشیدن بر بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران می‌شود. اسرایل توافقی می‌خواهد که به طور دائمی برنامه هسته‌ای ایران و "جنگ‌طلبی آن در منطقه" را محدود کند، همان توافق طولانی‌تر و قوی‌تری که رییس جمهور بایدن گفته بود در پی آن است. ایران گفته است درباره توافق گسترده‌تری مذاکره نخواهد کرد.

وال استریت علاوه بر این نوشت: وقتی بارنئا (رییس موساد) به واشنگتن سفر کند، با قانون‌گذاران آمریکایی دیدار می‌کند تا علیه توافق لابی کند اما به طور غیرعلنی انجام خواهد شد.

این روزنامه در آخر نوشت: یک مقام ارشد اسراییلی گفت، بایدن موافقت کرده است در برابر تلاش‌های ایران برای فشار آوردن به آمریکا و دیگر شرکای مذاکره‌کننده آن جهت بستن پرونده تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران، یا حداقل ترغیب آژانس به پایان دادن آن، مقاومت کند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها