کد خبر: 661588
تاریخ انتشار :

با هدف ارتقای جایگاه رییس شی،

حزب کمونیست چین اساسنامه خود را در کنگره اکتبر اصلاح می‌کند

حزب کمونیست چین ماه آینده میلادی قرار است در جریان فرآیند تغییر رهبری این کشور که هر پنج سال یک بار به اجرا در می‌آید، اساسنامه این حزب را اصلاح کند.

حزب کمونیست چین اساسنامه خود را در کنگره اکتبر اصلاح می‌کند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، به نوشته رویترز، برخی تحلیلگران گفتند، در نتیجه این اصلاح ممکن است قدرت و جایگاه شی جینپینگ، رئیس جمور چین در داخل حزب حاکم کمونیست این کشور تحکیم شود.

خبرگزاری دولتی شینهوا امروز جمعه اعلام کرد، دفتر سیاسی حزب کمونیست چین در نشستی که به ریاست شی جینپینگ، رئیس جمهور این کشور برگزار شد در مورد پیش نویس یک اصلاحیه بر اساسنامه حزب بحث و مذاکره داشته است اما جزئیات بیشتری درباره این تغییرات مشخص نکرد.

به گزارش رویترز، انتظار می‌رود که شی جینپینگ در کنگره پیش روی حزب حاکم کمونیست چین که در ۱۶ اکتبر آغاز می‌شود، سنت شکنی کرده و به سومین دوره پنج ساله رهبری خود برسد و موقعیت خود را به عنوان قدرتمندترین رهبر چین از زمان مائو تسه تونگ، بنیانگذار جمهوری خلق چین تثبیت کند.

قانون اساسی حزب کمونیست چین آخرین بار در سال ۲۰۱۷ اصلاح شد تا ایدئولوژی "اندیشه شی جینپینگ در مورد سوسیالیسم با ویژگی‌های چینی" در آن گنجانده شود. این اتفاق باعث ارتقای جایگاه شی جینپینگ شد.

به گفته ناظران سیاسی، این امکان هست این بار اصلاحیه‌ای در این اساسنامه مطرح شود که آن ایدئولوژی را صرفا به "تفکر شی جینپینگ" کوتاه کند و جایگاه او را به تقلید از عبارت "تفکر مائوتسه تونگ" باز هم ارتقا دهد.

یکی دیگر از تغییرات احتمالی در این اصلاحیه که آن هم در راستای ارتقای قدرت شی جینپینگ در نظر گرفته می‌شود، طرح "دو بنیان" است؛ عبارتی که اخیرا مطرح شده به این معنی که حزب حاکم چین، شی جینپینگ را به عنوان "هسته" خود و ایده‌های او را به عنوان اصول راهنما معرفی می‌کند.

اساسنامه حزب حاکم چین فقط در این کنگره که هر پنج سال یکبار برگزار می‌شود، قابل اصلاح است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها