کد خبر: 661812
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه نیوز» با علی‌محمد نمازی

تعارض رفتار و گفتار مسئولان است که مردم را می‌رنجاند

علی‌محمد نمازی با اشاره به حواشی اخیر درباره سفر، زندگی و تحصیل فرزندان برخی مسئولان در خارج از کشور، گفت که دلیل اعتراض و ناراحتی جامعه تفاوت در گفتار و رفتار مسئولان است.

تعارض رفتار و گفتار مسئولان است که مردم را می‌رنجاند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز – به گواه آمار خیلی از جوانان کشور در سال‌های اخیر مهاجرت کرده یا درصدد مهاجرت هستند. آنهایی که مانده‌اند نیز عموما میل به رفتن دارند و از وضع موجود ناراضی هستند اما همین که معلوم می‌شود یکی از این افراد مهاجرت کرده نسبتی با یکی از مسئولان دارد، جنجال به پا می‌شود. 

انتقادات گسترده‌ای که در روزهای اخیر نسبت به زندگی پسر انیسه خزعلی در کانادا مطرح شد و به طور کلی خانواده خزعلی را زیر ذره‌بین برد؛ مصداق این مدعا است. این ماجرا با واکنش‌های مختلفی همراه بود. برخی از کاربران در شبکه‌ها اجتماعی مواضع ضد غربی مسئولان را یادآور شدند. برخی از مخالفت رئیسی با ادامه فعالیت افرادی که فرزندانشان کشور را ترک کرده‌اند در دولت گفتند. برخی شروع به توجیه کرده و حساب پدران و پسران را جدا کردند. برخی برخوردهای جناحی با این موضوعات را مرور کردند و ... . 

علی‌محمد نمازی، عضو شورای مرکزی کارگزاران اما ریشه واکنش‌های جامعه را در تناقض بین گفتار و رفتار برخی مسئولان دانست. او در گفت‌وگو با «نامه نیوز» گفت: «وقتی رفتاری از سوی حاکمان کشور و مسئولان غیرعادی تلقی شود اما خودشان یا فرزندانشان مرتکب آن رفتار بشوند، جامعه عکس‌العمل نشان خواهد داد. این افرادی که الان در راس قدرت هستند و مسئولیت دارند، مبلغ یک تفکر ضد غربی در کشور هستند و مرتب مراوده با غرب و به خصوص آمریکا را رفتار ضدارزشی معرفی کرده‌اند لذا وقتی الان در سایه گسترش رسانه‌ها و شبکه‌های اطلاع رسانی مجازی مردم خبردار می‌شوند که فرزندان خود این‌ها در آمریکا و کانادا و کشورهای غربی هستند؛ واکنش نشان می‌دهند».

وی با اشاره به حواشی ایجاد شده درباره فرزندان دختران آیت‌الله خزعلی گفت: «یکی از این دختران معاون رئیس جمهور و دیگری عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی است. طبیعتا وقتی مردم می‌بینند که وقتی همین افراد که این همه مدعی بوده و نگران بیرون ماندن چند تار موی زنان این کشور هستند و حساسیت دارند و ... حاضر شده‌اند که فرزندانشان در کشورهایی که دشمن تلقی می‌کنند، زندگی و تحصیل کنند؛ واکنش منفی نشان می‌دهند. مهم‌تر اینکه بعضا در رشته‌هایی مشغول به تحصیل و فعالیت هستند که با رویکرد مورد تاکید خودشان تناقض دارد. مثلا شنیده می‌شود که پسر خانم انیسه خزعلی در زمینه ضد فیلترینگ کار می‌کند! بازار این کار خیلی داغ است چون اگر در کشور طرح صیانت اجرایی شود، دور زدن فیلتر خیلی متقاضی خواهد داشت و افرادی که در حوزه فیلترشکن فعال هستند به سرمایه کلانی دست خواهند یافت».

نمازی تاکید کرد: «ریشه واکنش‌ها و انتقادات جامعه در رفتار خود این افراد است. ما در زبان فارسی داریم که رطب خورده نمی‌تواند منع رطب کند. افراد باید به عملکردی سفارش کنند که خودشان عمل می‌کنند و از کارهایی بازدارند که خودشان اهل آن نیستند».

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب واکنش مسئولان به انتشار اخباری درباره فرزندانشان را عامل دیگر افزای انتقادات عمومی دانست و گفت: «آنچه که مردم را اذیت می‌کند و می‌رنجاند عدم صداقت و عدم شفافیت است. به هرحال خود این‌ها دیگران را شماتت کرده‌اند و اگر خبری اینچنینی درباره فرزندان رقبا منتشر می‌شد، به نحو دیگری برخورد می‌کردند. مثلا دیگری هم وجود دارد؛ اگر همین وضعیت فعلی مرزها در زمان دولت اصلاحات رخ داده بود، کفن پوشان چه می‌کردند؟! اگر فرزندان اصلاح‌طلبان زمانی که آنها در قدرت بودند به کشورهای خارجی رفته بودند، این گروه چه واکنشی نشان می‌دادند؟! اکنون نیز انتظار می‌رود که اینها مسئولیت اقدامات خود را پذیرفته و از مردم صادقانه عذرخواهی کنند. بدترین کار آنها این است که زیر بار مسئولیت نمی‌روند. یعنی یا توجیه می‌کنند و یا پاسخ نمی‌دهند انگار که اتفاقی نیفتاده است. این بی صداقتی مردم را می‌رنجاند».


 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها