کد خبر: 661839
تاریخ انتشار :

جزئیات سفر رئیس جمهور به ازبکستان / امضای ۲۲ سند همکاری

ایلنا/ معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه جزئیات سفر رئیس جمهور به ازبکستان را تشریح کرد.

جزئیات سفر رئیس جمهور به ازبکستان / امضای ۲۲ سند همکاری
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه گفت: ۱۸ تا ۲۲ سند همکاری‌های ایران و ازبکستان در زمینه‌های مختلف به ویژه در بخش‌های انرژی، گمرکی، تجاری و ترانزیت کالا آماده شده است که در سفر چند روز آینده رئیس جمهور به این کشور امضا می‌شود.

وی با تبیین جزئیات سفر رئیس جمهور به ازبکستان افزود: حجت الاسلام رئیسی با هدف حضور در اجلاس سازمان همکاری‌های اقتصادی شانگهای در سمرقند تا چند روز آینده به این کشور سفر می‌کند.

صفری گفت: در این اجلاس، عضویت رسمی کشورمان در سازمان همکاری‌های شانگهای مشخص خواهد شد و ۴۰۰ تا ۵۰۰ قراردادی که در یک سال گذشته در وزارت امور خارجه تنظیم شده است، تحویل داده می‌شود.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه با اشاره به ظرفیت‌های عظیم سازمان شانگهای به ویژه از نظر منابع انرژی و مسیرهای راهبردی انتقال کالا در کشورهای عضو؛ وزن و سهم این سازمان را از اقتصاد جهان بسیار بالا دانست و افزود: از مجموع ظرفیت‌های بالای این سازمان اقتصادی، دو شاخص اصلی شامل انرژی و مسیرهای انتقال کالا برای ما از اولویت بالایی برخوردار است. ظرفیت دالان بین المللی شمال - جنوب و شرق به غرب ایران نیز از ظرفیت‌های بسیار مهم ایران است که بر ظرفیت‌های این سازمان می‌افزاید.

وی گفت: در چند سال گذشته، حتی یک قطار چین از ایران به اروپا کالا منتقل نکرده است، اما از زمان عضویت کشورمان در سازمان همکاری شانگ‌های یکی دو قطار چین از دالان کشورمان به سمت اروپا گذر کرده که بسیار مهم است.

صفری، بهره مندی از ذخایر انرژی را از دیگر ظرفیت‌های کشورمان عنوان کرد و گفت: با عضویت در سازمان شانگ‌های، مشتریان خاص خودمان را برای صدور انرژی به کشورهای عضو مانند چین، هند، پاکستان، ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان خواهیم داشت و اگر بر این بازار تمرکز داشته باشیم می‌توانیم سهم بالایی از صادرات این محصول داشته باشیم.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه ابراز امیدواری کرد که در یکی دو سال آینده دیگر نفت خام صادر نکنیم و بتوانیم فقط محصولات نهایی و فرآوری شده را صادر کنیم که منافع فراوانی برای کشورمان خواهد داشت.

وی گفت: در اجلاس شانگ‌های در ازبکستان، مهمانان زیادی از حدود ۱۹ کشور به عنوان ناظر و مهمان ویژه دعوت شدند.

صفری همچنین دیدار و رایزنی با مقامات ازبکستان در چارچوب روابط دوجانبه را دستور کار دیگر سفر رئیس جمهور به این کشور برشمرد و تصریح کرد: سفر رئیس جمهور به ازبکستان سفر پرباری خواهد بود و با امضای اسناد همکاری‌های تهران - تاشکند، تبادلات تجاری دو کشور، جهشی بالایی خواهد یافت.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه با اشاره به موقعیت خوب ازبکستان از نظر مسیرهای انتقال کالا گفت: ازبکستان دارای ظرفیت‌های خوب حمل و نقل زمینی و خط آهن است و کامیون‌های ما برای انتقال کالا به قزاقستان و قرقیزستان می‌توانند از مسیرهای ازبکستان استفاده کنند.

وی افزود: برای انتقال کالا از طریق خط آهن در این منطقه، دو مسیر وجود دارد یکی مسیر قزاقستان - ترکمنستان - ایران و دیگری شامل قزاقستان - ازبکستان - ترکمنستان و سرخس است. پس ازبکستان هم از نظر حمل و نقل ریلی و هم از نظر انتقال کالا از طریق کامیون مهم است، اما انتقال زمینی از این طریق اهمیت بیشتری برای ما دارد.

صفری گفت: توافق‌های بسیار خوبی شده است و خواهد شد. صادرات کالاهای ما به ازبکستان شامل فولاد و مصالح ساختمانی است. همچنین آن کشور پنبه را به نخ تبدیل و به کشورمان صادر می‌کند. تبادل تجاری دو کشور رشد خوبی داشته است و پس از این سفر به طور جهشی افزایش می‌یابد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها